رییس جمهور آینده؛ نیازمند تایید حوزه علمیه

نویسنده
حسین محمدی

» در جست و جو راه هائی برای یافتن نامزدی مطیع تر

چندی پس از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره عدم ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی، اصول‌گرایان به تبعیت از وی، خواستار رعایت این مساله از سوی کاندیداها شده‌اند. در همین حال بحث تغییر در قوانین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس و الزام به استعفای کاندیداها شش ماه قبل از انتخابات در حالی مطرح شده که سخنگوی شورای نگهبان آن را غیرقانونی می‌داند.

امیر خجسته، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفته است که نتیجه بررسی طرح اصلاح و بازنگری قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر ۱۱ ماده از ۹۴ ماده این قانون است که براساس آن “تغییر در مدرک تحصیلی، سن و شرایط کاندیدا‌ها به عنوان مهم‌ترین تغییرات در قانون انتخابات ریاست جمهوری است. در این طرح حداقل سن کاندیدا‌ها برای ورود به عرصه رقابت انتخاباتی ۴۰ سال در نظر گرفته شده است. تعیین حداقل مدرک فوق لیسانس برای کاندیداها را از دیگر تغییرات قانون انتخابات است. شرط داشتن مدرک فوق لیسانس الزامی است و داشتن تجربه همچون انتخابات مجلس معادل یک پایه تحصیلی برای کاندیداها محسوب نمی‌شود. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری باید علاوه بر داشتن مدرک فوق‌لیسانس،‌ مولفه‌هایی مثل رجل سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر را داشته باشند. داشتن دو شرط رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن از دیگر شرایط کاندیداها است. یک کاندیدا باید سوابقی همچون معاون رییس‌جمهور،‌ وزیر و معاون وزیر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و انجام کارهای مدیریتی در سطح کلان کشور را داشته باشد تا جزء رجل سیاسی و مذهبی قرار گیرد”.

وی همچنین با اشاره به تفاوت شرایط ثبت نام در انتخابات آتی، گفته است: “نامزدهای انتخاباتی آیتم‌ها و شاخص‌های مندرج در قانون برای ثبت‌نام را باید ارائه کنند که در صورت نبود حتی یکی از این آیتم‌ها، آن فرد نمی‌تواند برای انتخابات ثبت‌نام کند. قانون فعلی هر فردی تنها با داشتن سواد خواندن و نوشتن برای انتخابات ثبت‌نام می‌کرد که این موضوع به یک سرگرمی برای برخی تبدیل شده بود، رویکردی که بعد از ثبت‌نام و ردصلاحیت شدن این افراد تبعات سنگینی برای نظام داشت. مطمئنا با اصلاح قانون انتخابات این مشکلات نیز برطرف می‌شود”.

پیش از این محمدابراهیم رضایی، نماینده مجلس درباره این طرح گفته بود: “بر اساس طرح مذکور نامزد مورد نظر برای انتخابات ریاست جمهوری باید دارای ۸ سال سابقه وزارت بوده و ۳۰۰ نفر از سیاسیون که در رزومه کاری خود سابقه کاری حداقل استانداری یا مشاغل هم‌تراز به بالاتر را داشته باشند وی را از نظر توان مدیریتی تأیید کرده و از نظر مذهبی نیز فرد مورد نظر باید صلاحیتش به تأیید شورای مدیریت حوزه علمیه قم برسد”.

خجسته همچنین گفته است: “تعدادی از نمایندگان طرح جداگانه‌ای را با قید فوریت به هیات رییسه ارائه کردند تا کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری شش ماه قبل از انتخابات از پست‌های دولتی استعفا دهند، هدف از این کار جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی است. طراحان معتقدند که چهره‌های شاخص از امکانات دولتی برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کنند”.

این سخنان خجسته در حالی بیان شده است که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، درباره طرح برخی نمایندگان برای الزام استعفای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات گفته است: “ظاهراً این طرح از دستور کار مجلس خارج شده است. ولی فکر می‌کنم اگر چنین مصوبه‌ای در مجلس مطرح شود، مغایرتش با قانون روشن باشد”.

وی همچنین درباره تبلیغات برخی افراد و پروه‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: “رهبری فرمودند ورود زود هنگام در انتخابات به مصلحت نیست و ما هنوز فعالیت‌های انتخاباتی را شروع نکردیم. ولی اگر گزارشی به دست ما برسد در زمان قانونی آن را بررسی می‌کنیم”.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در روزهای گذشته مورد توجه برخی از گروه‌های اصول‌گرا قرار گرفته است. آن‌ها که تا پیش از این مشغول اعلام خصوصیات رییس جمهور جدید و در برخی موارد مشخص کردن مصادیق آن بوده‌اند، اکنون روشی دیگر را در پیش گرفته‌اند. مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان، در این باره گفته است: “ورود به مباحث انتخابات ریاست جمهوری در کشور زود است و فضا نباید از هم اکنون انتخاباتی شود. رهبر معظم انقلاب بر آرامش فضای سیاسی کشور تاکید کرده اند و بنده نمی توانم بالاتر از سخنان ایشان چیزی بگویم، همه مسئولان و نمایندگان مردم باید به سخنان رهبری گوش دهند”.

صولت مرتضوی، معاون سیاسی وزیر کشور، نیز با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای “مبنی بر عدم ورود زودهنگام جامعه به مباحث انتخاباتی”، گفته است: “تاکنون چندین مصداق برای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی داشته ایم. تذکرات لازم به افرادی که تبلیغات زودهنگام را آغاز کرده اند داده شده و امیدواریم که همه افراد قانون را رعایت کنند. تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خلاف قانون است و بر اساس قانون، تبلیغات انتخاباتی بعد از ثبت نام و تعیین صلاحیت داوطلبان آغاز می شود”.