در چابهار خون به راه افتاد

نویسنده
آرش معتمد

» با شلیک ماموران انتظامی به جلیقه انتحاری

دو سال پس از انفجار خونبار تاسوعا در جنوبی ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان، بار دیگر با شلیک ماموران نیروی انتظامی به جلیقه انفجاری یک عامل انتحاری چندین نفر کشته و زخمی شده اند.

“فرد اقدام به فرار کرد و در حین فرار عملیات انتحاری انجام داد و خودش نیز هلاک شد” این روایت معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور از بمبگذاری انتحاری است که روز جمعه در جنوب غربی کشور به وقوع پیوست.

علی عبدالهی که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه می کرد گفته است: “امروز(جمعه) ساعت ۲۰:۱۲ یک نفر قصد عملیاتی انتحاری در مسجد امام حسین چابهار را داشت که البته در اجرای این عملیات ناکام ماند اما بسیجیان و نیروی انتظامی او را شناسایی و تعقیب کردند.”

گفته می شود فرد انتحاری لباس نظامی بر تن داشته است و وقتی در داخل شدن به مسجد ناکام می شود، خود در بیرون از مسجد منفجر می کند.

کمربند انفجاری مهاجم در فاصله ۳۰۰ متری مسجد امام حسین (ع) مقابل درمانگاه سیدالشهدا شهرستان چابهار واقع در خیابان تعاون، منفجر می‌شود.

اما در شرایطی که معاون وزیر کشور انفجار مذکور را انتحاری جلوه داده است، نگاهی به اظهارات رجب علی شیخ زاده، معاون سیاسی –امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان نشان می دهد این ماموران نیروی انتظامی بوده اند که موجب انفجار شده اند. شیخ زاده گفته است: “این فرد بلافاصله پس از شناسایی اقدام به فرار می کند که دو نفر از ماموران انتظامات به تعقیب وی پرداخته و پس از بی توجهی عامل تروریست به فرمان ایست و تیر اخطار هوایی، او را مورد هدف قرار می دهند.”

ناظران از اینکه ماموران نیروی انتظامی به مواد منفجره فرد انتحاری شلیک کرده اند در شگفتند. آن ها می گوید علی رغم اینکه در ده سال اخیر چندین عملیات انتحاری در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است اما ظاهرا نیروی انتظامی هیچ آموزش ویژه ای به مامورانش برای نحوه مقابله با این گونه عملیات نداده است.

به گفته شیخ زاده: “فرد تروریست جلیقه انفجاری به تن داشته است و بر اثر اصابت یکی از گلوله ها به آن منفجر که باعث هلاکت وی شده و ترکش هایش به دو نفر مامور تعقیب کننده که از بسیجیان محلی بوده اند، اصابت می کند.”

 دادستان زاهدان در واکنش به این اقدام تروریستی تصریح کرده است: “دستگاه قضایی پاسخ این اقدام شوم تروریست‌ها را خواهد داد.”

 

قربانیان چه کسانی هستند؟

دو جوان وابسته به نیروهای بسیج جمهوری اسلامی که فاصله نزدیکی به کمربند انفجاری داشته اند در این حادثه کشته شده اند. همچنین دو کودک خردسال و یک مامور نیروی انتظامی نیز مجروح شده اند.

قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در استان سیستان و بلوچستان گفته است: “در پی این حادثه ۴ نفر از افرادی که اطراف ایستاده بودند نیز دچار موج‌گرفتگی شدند که ۳ نفر از آنان کودک بودند.”

از دو بسیجی کشته یکی دانشجویی شیعه بوده است و دیگری دانش آموزی اهل سنت.

گزارش های تازه تعداد مجروحین را ۶ تن معرفی و خاطر نشان می کنند حال ۲ نفر از آن ها وخیم است.

گروهی محلی تحت عنوان “حرکت انصار” مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفته است. به گزارش زاهدان پرس، این گروه شبه نظامی طی اطلاعیه ای با انتشار تصویر فردی به نام حمزه سراوانی وی را عامل انفجار انتحاری امروز معرفی کرده است.

این گروه در بیانیه اش ضمن اعلام اسم این عملیات با نام رعد ۱ مدعی شده که عملیات خود را در کنار یکی از پایگاه های سپاه در چابهار انجام داده است.

اطلاعات زیادی پیرامون گروه “حرکت انصار” در دست نیست اما کارشناسان آن را گروهی جدا شده از “جند الاسلام” می دانند.

تصاویری که از حمزه سراوانی منتشر شده او را جوانی بین ۲۰ تا ۳۰ سال نشان می دهد که کلاهی بر سر، مسلسلی در دست و جلیقه نجاتی بر تن دارد.

سایت زاهدان پرس در ارتباط با این عامل انتحاری در گزارشی نوشته است: “کم اطلاعی از امور دینی، ضعف عقلی و شخصیتی، شستشویی قوی مغزی توسط گروه های وهابی و از همه مهمتر کوتاهی برخی خواص دینی در جلوگیری از افراط گری مذهبی در جنوب شرق تاکنون سبب فریب تعداد قابل توجهیی از جوانان کم و سن سال سیستان و بلوچستان شده که ضمن نابودی دنیا و آخرتشان سبب کشتار بسیاری از بی گناهان شیعه و سنی این استان شده اند.”

در این گزارش به خواست های محلی و سیاست های تبعیض قومیتی که ادعای اصلی ناراضیان است هیچ اشاره ای نشده است.

۲۴ ساعت پس از این انفجار، سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج، ایالات متحده را در این حادثه مقصر دانسته وا در بیانیه ای گفت “طراحان اصلی این ترور یعنی شیطان بزرگ به عنوان بزرگترین مدعی حقوق بشر که فجیع‌ترین جنایات را علیه بشریت در پرونده سیاه خود ثبت نموده ” هشدار داده است که “حاصل این حرکات تروریستی نتیجه‌ای جز وحدت و انسجام شیعه و سنّی نداشته.”

همزمان رجا نیوز نیز با انتشار گزارشی در این ارتباط با انتقاد شدید از گروه “جند الاسلام” نوشته است: “گروهک ریگی در طول ننگین عمر تروریستی خود تاکنون ده‌ها کودک، زن، دانشجو، کسبه، کارمندو… از اقشار مختلف شیعه و سنی استان را به شهادت رسانده است. این در حالی است که این گروه همواره پس از هر عملیات با صدور بیانیه مدعی شد که برای دفاع از حقوق اهل سنت و قوم بلوچ دست به کشتار نظامیان جمهوری اسلامی می‌زند.”

رهبر و بنیان گذار جندالاسلام عبدالمالک ریگی بود که اسفند سال ۸۸ توسط ماموران ایران بازداشت شد و ۳۰ خرداد سال ۸۹ با تبلیغات وسیعی دال بر پیروزی وزارت اطلاعات ایران، وی را در زندان اوین اعدام کردند. وی فعالیت‌های خشونت آمیز خود را از سال ۱۳۸۲ در سن ۲۴ سالگی آغاز کرد.

قبل از بازداشت و اعدام، گروه تحت رهبری ریگی بارها در استان سیستان و بلوچستان حمام خون به راه انداخته بود.