سایه ایران، روی مشکلات بحرین

نویسنده

» گزارش واشتنگتن انستیتیو از منامه

سیمون هندرسون

تنش در بحرین، مقر ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس، بعد از کشته شدن یک پلیس و زخمی شدن پلیس دیگر، توسط بمب دست سازی که درجریان نزاع بین تظاهرات کنندگان شیعی در یک روستا اتفاق افتاد، بالا گرفته است.

این آخرین تنش در بحرین از آغاز درگیری ها در این کشور در سال ۲۰۱۱ بود، درست سه روز بعد از فراخوانده شدن سفیر ایران به وزارت خارجه این کشور. علت فراخوانده شدن وی، ادای توضیح در مورد دخالت ایران در مسائل داخلی بحرین بود. بحرین، بطور خاص و بدون نام بردن از اکثریت شیعه، ایران را متهم به ایجاد درگیری بین اقلیت های مذهبی با استفاده از رسانه ها؛ و از طریق روابط و دوستانی می کند که در گروه های مختلف در این کشور دارد. ایران به دروغ گفته مقامات بحرین از ما خواسته اند در حل مشکلات به آنان کمک کنیم.

تلفات نیروهای امنیتی بحرین در حوادث خیابانی زیاد است. هم نیروهای دولتی و هم مخالفان دائما فیلم های وحشتناکی منتشر می کنند که در آن شورشیان دیده می شوند که با استفاده از سنگ و بمب های دستی به پلیس حمله ور می شوند. قربانیان کودک و افراد پیر که توسط گاز اشک آور کشته شده اند، زیاد است و به شصت نفر می رسد. اگرچه تعداد کشته شدنگان در مقایسه با سوریه چیزی نیست اما تحولات بحرین به دلیل وجود اختلاف قدیمی بین سنی ها و شیعه ها و دخالت ایران علیه کشورهای حوزه حلیج فارس، قابل توجه است.

مشکلات در بحرین، بطور خاص عربستان سعودی را، که بخش های نفتخیزش در مناطق شیعه نشین قرار دارد نگران کرده است. همان روز که سفیر ایران در بحرین به وزارت خارجه این کشور فراخوانده است، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان، با سفیر ایران در ریاض دیدار کرد و احتمالا نگرانی های عربستان را که مشابه نگرانی بحرینی هاست، به وی خاطرنشان کرد.

مساله آمریکا، کم کردن تنش در بحرین و پیشبرد رویکرد سیاسی موجود است و این درحالی است که پایگاه ناوگان پنجم آمریکا متعهد شده است که امنیت صادرات انرژی را در خلیج فارس تامین کند و همچنین به ایران فشار بیاورد تا دست از برنامه های اتمی اش بردارد. شیعه های میانه رو، که در جریان درگیری های بحرین از مجلس این کشور اخراج شدند، از حضور آمریکا در منطقه حمایت می کردند اما از سایر شیعیان که خواستار تعطیل شدن مقر آمریکایی بودند، می ترسیدند تا این امر را علنی کنند. در عین حال نمایندگان تندروی سنی، در این هفته از سفیر آمریکا، توماس کراجسکی، به دلیل دخالت در امور داخلی بحرین و دیدار دائمی با شیعیان، انتقاد کردند.

با وجود اینکه یک هیات رسمی قرار است به بهبودی آسیب های سیاسی که در آغاز سال ۲۰۱۱ بپردازد، بعید است که مشکلات بحرین به این زودی ها حل شود. دولت و مخالفان بحرینی به هردو بین نیروهای مدرن و تندرو تقسیم شده اند و هر دو طرف خود را منطقی می دانند و طرف مقابل را مورد اتهام قرار می دهند.

خطر اینجاست که یک حادثه در کشور یا منطقه منجربه تنش تازه در کل منطقه می شود. آمریکا باید روی همه کشور ها کار کند از جمله با همسایگان بحرین در خلیج فارس و بریتانیا که استعمارگر سابق منطقه بوده است تا بتواند بین نیروهای مخالف و دولت توافق بوجود بیاورد. توانایی ایران در این میان به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

واشنگتن انستیتو، ۱۹ اکتبر