کشف حلقه های جاسوسی جمهوری اسلامی

نویسنده
شیرین کریمی

» از کشورهای حوزه خلیج فارس تا دریای خزر

در حالیکه تهران اتهام جاسوسی و خرابکاری در کشورهای خلیج فارس را رد می کند، وزارت دفاع یمن از کشف یک شبکه جاسوسی وابسته به جمهوری اسلامی در این کشور خبر داده است. همزمان دادگاهی در کشور آذربایجان، همسایه شمالی ایران نیز ۲۲ تن را به جرم جاسوسی برای سپاه پاسداران به حبس طولانی مدت محکوم کرده است.

 بحث جاسوسی جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر و از جمله حاشیه خلیج فارس دوباره به تی‌تر روزنامه‌ها راه یافته است. این بار وزارت دفاع یمن در وب سایت رسمی خود خبر داده که یک حلقه جاسوسی جمهوری اسلامی در این کشور کشف شده که وظیفه آن وارد کردن ادوات نظامی به خاک این کشور ۲۳ میلیون نفری بوده است.

در این خبر آمده است که اعضای شبکه مذکور، به عنوان سرمایه‌گذارانی که قصد تأسیس کارخانه دارند، وارد یمن شده بودند.گرچه وزارت دفاع یمن هویت این افراد را منتشر نکرده اما گفته می شود عموما این وظایف به پرسنل سپاه پاسداران سپرده می شود.

براساس اخبار منابع یمنی،محموله های مذکور از مدت ها پیش از طریق خلیج عدن به یمن وارد می شدند اما در یکی از بازرسی ها مشخص شده که این واردات مقاصد نظامی دارد. کنداب یا خلیج عَدَن خلیجی است در جنوب یمن که از سمت جنوب با کشور سومالی همسایه است. مخالفان شیعه دولت یمن نیز در جنوب این کشور مستقر هستند.

یک وب سایت یمنی متذکر شده است که تجهیزات وارد شده می‌توانند در ساخت موشک و تسلیحات گوناگون مورد استفاده قرار گیرند؛ همان چیزهایی که شورشیان حوثی به آن احتیاج دارند.

جمهوری اسلامی از خاندان حوثی در شمال یمن حمایت می‌کند؛ طایفه‌ای شیعه که به طور مسلحانه علیه دولت مرکزی در یمن می‌جنگد. مبارزان حوثی یا شباب المومنین نام خود را از رهبرشان حسین بدرالدین حوثی گرفته‌اند؛ کسی که هشت سال پیش توسط ارتش یمن کشته شد. شمار این نیرو‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر برآورد شده است و عمدتا در شمال غربی یمن و در استان صعده سکونت دارند.

 

بگذارید یمن نگران خودش باشد

منصور هادی رئیس جمهور یمن این هفته در سفری به برلین و پس از دیدار با آنجلا مرکل ـ– صدر اعظم آلمان –ـ در گفتگو با روزنامه الحیات تاکید کرده است: “در جنوب یمن دو نوع جنبش وجود دارد، یکی خشونت طلب و دیگری صلح آمیز. گروه خشونت طلب از ایران اسلحه و پشتیبانی می دریافت می کند و سودای جدایی طلبی دارد.”

دو هفته پیش از آن وی ادعا کرده بود که شش شبکه جاسوسی مرتبط با جمهوری اسلامی در خاک این کشور خنثی شده است.

اوایل مرداد امسال نیز عبدربه منصور هادی به رهبران جمهوری اسلامی چنین هشدار داده بود: “بگذارید یمن خود نگران امور خودش باشد.” رئیس جمهور جدید یمن درخواست از تهران برای عدم دخالت در امور داخلی این کشور را با لحن و ادبیاتی مداراجویانه مطرح کرده بود: “امیدواریم که برادرانمان در ایران در امور داخلی یمن دخالت نکنند و موقعیت حساس یمن را در نظر داشته باشند”.

در آن زمان خبرهای تایید نشده ای مبنی بر درخواست صنعا از دیپلمات های جمهوری اسلامی برای ترک یمن مطرح شده بود.

چهارم مرداد پس از حملات رئیس جمهور یمن به تهران، رامین مهمانپرست ـ سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ـ توپ را در زمین مقامات صنعا انداخت و گفت: “مسائل داخل یمن باید متوجه موضوعات اصلی خود باشد که خواست و مطالبات مردم است. طرح چنین ادعاهایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات یمن باشد. مسئولین دولت یمن باید تلاش کنند صدا و خواسته‌‌های مردم را بشنوند و زمینه‌های تحقق مطالبات را فراهم کنند. این ادعاها به هیچ وجه صحت ندارد.”

گفتنی است در سال ۸۶ نیز جمال السلال، سفیر یمن در ایران در پی تصمیم مقامات این کشور برای اعتراض به آنچه حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ازشیعیان یمن خوانده شد، تهران را به مقصد صنعا ترک کرد.

یمن یکی چهار کشور عربی است که از زمان وزیدن نسیم بهار عرب در زمستان سال ۲۰۱۱، خیزش شهروندانش موجب سرنگونی دولت دیکتاتوری شده است. جمهوری اسلامی از کنار رفتن علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور حمایت می‌کرد و انتظار داشت با روی کار آمدن دولت جدیدحوزه نفوذ خود در این کشور را افزایش دهد؛ محاسباتی که به نظر می‌آید بر هم خورده است.

پاییز سال گذشته وزارت خارجه یمن نگرانی خود از حمایت جمهوری اسلامی از شورشیان حوثی را چنین بازگو کرده بود: “ما نسبت به پیامد های ناگوار درروابط میان دو کشور، درصورت پخش اکاذیب از سوی رسانه های ایرانی وتحریک کردن حوثی ها علیه یمن و حمایت از آنها در صعده، به ایران هشدار می دهیم.”

جمهوری اسلامی اتهام دخالت در یمن و نفوذ شبکه های جاسوسی سپاه قدس در این کشور را نپذیرفته؛ سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی در یمن دو ماه پیش در این ارتباط گفته بود: “این بحث جدیدی نیست. آنها دو سال و نیم پیش نیز اعلام کرده بودند که کشتی ایرانی را گرفتند که حامل اسلحه است. اسناد آن کشتی موجود است و هیچ اسلحه ای در کار نبود. اینها تنها تبلیغات رسانه ای است و ما با شگردهای آنها آشنا شده ایم.”

 

جاسوسی در خلیج فارس

 یمن تنها کشور عربی نیست که ردپای جاسوسان جمهوری اسلامی در آن کشف شده است. خبرگزاری رسمی مصر هم خرداد ماه با انتشار گزارشی از دستگیری یکی از دیپلمات های جمهوری اسلامی در

 پایتخت این کشور خبر داده بود.خبر گزاری منا به نقل از ماموران امنیتی که قاسم حسینی را بازداشت کرده بودند، دلیل این بازداشت را “رفتارهایی” توصیف کرده بود که ناقض “پروتکل های دیپلماتیک” است.

اما در آن زمان وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در اظهاراتی که از سوی ناظران “ناشیانه” توصیف شد خاطر نشان کرده بود که “آنها به دنبال یکی از نیروهای خودشان بودند که به اشتباه یکی از دیپلمات های ایرانی را دستگیر و پس از دو ساعت رها کردند.”

اما این همه ماجرا نبود. زمستان سال۸۹ بحرین و کویت هر دو به دلیل کشف شبکه های جاسوسی جمهوری اسلامی در این کشورها سفرای خود را از تهران فرا خواندند. در آن زمان دولت کویت ادعا کرده بود شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی از تاسیسات نظامی کویت و آمریکا عکسبرداری می کرده و این تصاویر را در اختیار دستگاه های نظامی و اطلاعاتی قرار می داده است. اما محمود احمدی نژاد در پاسخ به فراخواندن سفیر کویت از تهران گفت: “کویت چه چیزی دارد که از ایران از آن جاسوسی کند؟

گفتنی است در راستای این تنش ها کویت ماه گذشته چهار نفر، از جمله دو ایرانی را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی به حبس ابد محکوم کرد.این رای دادگاه استیناف بود چرا که دادگاه اولیه خواستار مجازات مرگ برای این دو نفر شده بود.

روابط تیره جمهوری اسلامی با کشورهای خلیج فارس در زمان دولت هاشمی رفسنجانی تا حد زیادی ترمیم و در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی دوستانه شده بود، اما از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، بسیاری از کشورهای عربی نه تنها از روابط دوستانه خود با جمهوری اسلامی دست کشیده که بسیاری از آن ها در خط مقدم اعمال فشارهای بین المللی علیه تهران قرار گرفته اند.

 

آذربایجان حکم صادر کرد

 گرچه فقط کشورهای عربی نیستند که از جاسوسی جمهوری اسلامی در کشورهایشان خبر می دهند. به تازگی دادگاه “جرائم سنگین” جمهوری آذربایجان 22 شهروند آذربایجانی را به جرم جاسوسی برای سپاه به تحمل حبس ـ بین ۱۰ تا ۱۵ـ سال محکوم کرده است.

به نظر می رسد اینها همان کسانی باشند که در آخرین روزهای سال گذشته توسط مقامات امنیتی باکو بازداشت شدند. در آن زمان وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان، با انتشار بیانیه ای از بازداشت ۲۲ مظنون به جاسوسی برای جمهوری اسلامی در خاک این کشور خبر داده و اعلام کرده بود این افراد که شهروند آذربایجان هستند با سپاه پاسداران در ارتباط بوده اند تا سفارتخانه کشورهای ثالث را منهدم کنند. اهداف تهران برای حمله دو کشوری بوده اند که جمهوری اسلامی آن ها را بزرگترین دشمنان خود توصیف می کند: اسرائیل و ایالات متحده.

ناظران این ماجرا را هم بحرانی تازه در امتداد روابط تیره و تار دو کشور در سال ۹۰ می‌دانند؛ چالش هایی که اسفند سال گذشته با افشای قرارداد نظامی آذربایجان با اسرائیل به اوج رسید و باعث شد تا وزیر دفاع آذربایجان این هفته برای رفع کدورت ها به تهران سفر کند.