پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

از دانش تا فرزانگی تا مراثی یک روایت ساده

اسطوره و واقعیت

نویسنده: میرچا الیاده

مترجم: مانی صالحی علامه

ناشر: نشر پارسه

 

این کتاب در ۹ فصل تندوین شده است که عبارت‌اند از: “ساختار اسطوره”، “قدرت جادویی و اعتبار خاستگاه “،” اساطیر و آیین‌های نوزایی”، “آخرت‌شناسی و کیهان‌زایی”، “می‌توان بر زبان غلبه کرد”، “اسطوره‌شناسی و هستی‌شناسی و تاریخ”، “اساطیر حافظه و فراموشی”، “عظمت و انحطاط اسطوره‌ها» و “بقایا و پوشش‌های اساطیر”.

می‌رچا الیاده سال ۱۹۰۷ در رومانی به دنیا آمد. پس از دریافت مدرک کار‌شناسی از دانشگاه بخارست به هند عزیمت کرد و در دانشگاه کلکته به آموختن زبان سانسکریت و مطالعه آثار شرقی، دین‌شناسی و اسطوره مشغول شد. در آن‌جا مدرک دکترا گرفت و برای تدریس به دانشگاه سوربن دعوت شد. پس از آن در اغلب دانشگاه‌های اروپا به تدریس پرداخت و به دعوت یواخیم واخ، استاد دانشگاه شیکاگو، برای تدریس در بخش تاریخ ادیان به آمریکا رفت. الیاده در سال ۱۹۸۶ درگذشت. از جمله آثار او، کتاب‌های “سیاحت معنوی”، “تاریخ ادیان” و “تصاویر و نماد‌ها” هستند.

 

 

 

مراثی یک روایت ساده

نویسنده : بهاء الدین مرشدی

تعداد صفحه : ۹۰صفحه

قیمت : ۳۵۰۰تومان

انتشارات : افکار

 

این کتاب مجموعه‌ای است از ۹داستان کوتاه به اسم‌های: ما تاسف آوریم ماری‌یتا، کابوسای مرد چاق با سس قرمز فراوان، تمام استکان‌های به هم ریخته از جنگ بعد از ظهر، به من سلام نکردی، مرده‌ها بعد از زنده‌ها می‌میرند، لنعت از دهان سگ، مراثی یک روایت ساده، ماری‌یتای کوچک مرده و کدام دختر است که به باد شو می‌کند، که در قالب مجموعه داستان‌های “قصه نو” انتشارات افکار به چاپ رسیده است.

 

 

 

رنگ لثه ابر

نویسنده: حمید پارسا

تعداد صفحه: ۹۲ صفحه

قیمت: ۳۰۰۰ تومان

انتشارات: افکار

این مجموعه شامل ۸ داستان با اسامی: پروانه در شکم، عطر کاج، تانگو در مه‌های اهواز، تا مه برنخیزد، کلیسا رفتن، مردمک‌های لیلی، داستانی دربارهٔ فوتبال و سیگار کشیدن با نمرود، است.

 

 

 

جن زیبایی که از پترا آمد

نویسنده : علی کرمی

تعداد صفحه: ۱۱۴ صفحه

انتشارات: افکار

این کتاب مجموعه‌ای از ۳۲ داستان کوتاه نوشته علی کرمی است که توسط نشر افکار و از مجموعه “قصه نو” این انتشارت به چاپ رسیده است.

 

 

باد به دنبال خودش می گردد

شاعر : بهزاد عبدی

تعداد صفحه: ۱۰۰ صفحه

قیمت: ۲۲۰۰ تومان

انتشارات: مروارید

مجموعه شعر “باد به دنبال خودش می‌گردد” که عبدی سروده‌های آن را به “آنان که در دهه ۶۰ به دنیا آمدند” هدیه کرده، حاوی ۵۴ قطعه شعر است.

این کتاب با شعرهایی تحت عناوینی مانند با خودم زندگی می‌کنم، کافه همین میز است، بیمارستان، باران، بخار روی شیشه، بی‌خبری، روزنامه، تحمل کن، با طرحی از کامبیز درم بخش راهی بازار شده است.

 

از دانش تا فرزانگی

نویسنده : خسرو ناقد

قیمت : ۵۲۰۰تومان

انتشارات : ققنوس

روایتی کهن در دست است که در آن متجددان به کوتولوهایی تشبیه می‌شوند که بر شانه‌ غول‌ها (تشبیهی از پیشینیان) نشسته‌اند و از این رو به رغم جثه ریزشان، دوردست‌ها را بهتر می‌توانند ببینند.

این کتاب شامل بخش‌هایی چون نقش و جایگاه روشنفکران، سازگاری ناسازوار سنت و تجدد، اندیشمند خطاپذیر، خردورزی و خشونت‌پرهیزی، هرگز جنگی خوب و صلحی بد وجود نداشته است، ادبیات، مدرن، متعهد یا معاصر، غوغای فوتبال غربت فلسفه است.

 

مار و مارمولک

نویسنده : جوی کاولی

مترجم: فریده خرمی

تعداد صفحه: ۹۶ صفحه

قیمت: ۲۲۰۰ تومان

انتشارات : آفرینگان

این کتاب با تصویرگری گوین بیشاپ به چار رسیده و شامل قصه‌هایی چون سرها و دم‌ها، کنار رودخانه، پیک‌نیک، خراب کردن دیوارها، توی باغ، بدخلقی، ماجراجویی، سورپریز، اجداد، رازها، پول، مددکاران، خودیاری، کمک، رودخانه مرگ است.

مار و مارمولک، زوجی شیرین و بامزه‌اند که مدام بگومگو می‌کنند. کسب و کارهای باورنکردنی راه می اندازند و برای همدیگر قصه‌های پرشور و پرماجرا تعریف می‌کنند. جذاب‌تر اینکه هیچ‌چیز از عشق و دلبستگی آنها به هم کم نمی‌کند.

 

 

یادداشت‌های یک دیوانه

نویسنده : نیکلای گوگول

مترجم : خشایار دیهیمی

تعداد صفحه: ۳۰۴ صفحه

قیمت: ۴۵۰۰ تومان

انتشارات : نشر نی

یادداشت‌های یک دیوانه یکی از بهترین داستان‌های نیکلای گوگول است که یکی از بهترین مترجمان ما، خشایار دیهیمی، آن را به فارسی برگردانده است. البته این کتاب به جز داستان اولش، یادداشت‌های یک دیوانه، شامل شش قصه‌ی دیگر هم می‌شود که از مجموعه‌های دیگر گوگول انتخاب شده‌اند. کتاب با مقدمه‌ای درباره‌ی گوگول شروع می‌شود و در پی آن گفت‌وگویی با منتقد مشهور روس، ویساریون بلینسکی، درباره‌ی آثار گوگول می‌آید و سپس نامه‌ای از تورگنیف که به مناسبت مرگ گوگول نوشته شده است.

 

 

برو ولگردی کن رفیق

نویسنده : مهدی ربی

تعداد صفحه: ۱۱۱ صفحه

قیمت: ۲۸۰۰ تومان

انتشارات : چشمه

برو ولگردی کن رفیق دومین مجموعه داستان مهدی ربی، پس از مجموعه داستان خوب و مورد استقبال واقع شده‌ی آن گوشه دنج سمت چپ است، که نه مثل اولی جذاب و خواندنی از آب در آمده و نه چندان مورد توجه قرار گرفته است. مجموعه شامل چهار داستان است که به‌غیر از داستان آخر، که عنوانش را به کتاب داده است، بقیه چنگی به دل نمی‌زنند. داستان‌ها بیشتر به‌درک و بزرگ جلوه دادن یک احساس آنی استوارند و ربی با پاساژهای فراوان سعی دارد حفره‌های داستانی خود را با پرحرفی راویان‌اش پر کند.

 

 

شناخت ماهیت استعمار فرانو

نویسنده:  محمدرحیم عیوضی

تعداد صفحه: ۳۱۰ صفحه

قیمت: ۶۵۰۰ تومان

انتشارات : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

این کتاب با چهار بخش: کلیات و مفاهیم،‌ تاریخچه امپریالیسم، درآمدی بر نظریه‌های کلاسیک و مدرن امپریالیسم‌، و امپریالیسم فرانوین؛ از تئوری تا عمل همراه است.

در یادداشت ابتدای کتاب عنوان شده است: “فرضیه این تحقیق در ارتباط با این سؤال اصلی مطرح است که امپریالیسم غربی چگونه سلطه خود را تداوم بخشیده و آن را توجیه‌پذیر می‌سازد. امپریالیسم غربی می‌کوشد با بهره‌جویی از روش‌های نو و جذاب از یک‌سو و موجودیت ضعیف ملت ـ دولت در جنوب از سوی دیگر، سلطه خود را تداوم بخشیده و آن را بازتعریف کند. لذا پویش‌های امپریالیستی، فرایندهای تحمیل سلطه و القای هژمونی خود را در زمینه‌های مختلف سیاسی‌، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی‌ و نظامی توأمان دنبال می‌کند. علم‌محوری یکی از این روش‌های نوست که مهم‌ترین منبع قدرت سلطه و هژمونی این دوره از امپریالیسم است. محقق این پژوهش با تلاش بر تبیین چنین جنبه‌هایی از امپریالیسم می‌کوشد که لایه‌‌هایی جدید و بدیع از این پدیده را برای خوانندگان توضیح دهد.”