وضعیت به نفع جناح حاکم نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» موضع انتخاباتی اصلاح طلبان در مصاحبه با حسین لقمانیان

ده ماه مانده به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بحث حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان در این انتخابات همچنان در پرده ای از ابهام است؛ آیا اصلاح طلبان در این انتخابات که اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انتخابات مخدوش ۸۸ است شرکت خواهند کرد؟ چه پیش شرط هایی برای حضور دراین انتخابات دارند و آیا اساسا پیش شرط های آنها مورد توجه حاکمیت قرار خواهد گرفت؟ و…این سئوالات را باحسین لقمانیان، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه مشارکت در میان گذاشته ایم.او میگوید: “آنطور که پیش میرود وضعیت به نفع جریان حاکم نیست و اصلاح طلبان باید ازاین فرصت استفاده کرده و اگر شرایط مهیا باشد در انتخابات شرکت کنند”.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و چهره شاخص جریان اصلاح طلبی در آخرین موضع گیری در زمینه حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی ریاست جمهوری که از او منتشر شده گفته است که دغدغه ی اصلی او آزادی زندانیان سیاسی و رفع حبس آقایان کروبی و موسوی است و نه انتخابات ریاست جمهوری! و تنها در موقعیتی که این آزادی ها تامین شده باشد می توان در باره ورود به انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفتگو کرد.

از آقای لقمانیان که رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در همدان، در انتخابات ۸۸ بود در همین زمینه می پرسم: چه شرایطی مدنظرتان است که اگر مهیا شود اصلاح طلبان در انتخابات شرکت میکنند؟ آیا آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی و زندانیان سیاسی همه این شرایط است یا بخشی از شرایط برای حضور در انتخابات؟

این نماینده اصلاح طلب مجلس ششم می گوید: اصل قضیه همان است که آقای خاتمی گفته اند و درست تر این است که شرایط ایران به گونه ای ست که از شخص آقای خامنه ای و نظام که بگذریم، کل اصلاح طلبان هم چشم داشتی هم نداشته باشند، ایران در خطر است و ما باید به خاطر نجات ایران و رفع خطر و نجات از پیچیدگی هایی که در منطقه پیدا کرده در انتخابات حضور یابیم.

او پیشتر در مطلبی با عنوان موضع اصلاح طلبان در انتخابات دوره نهم مجلس نوشته بود: “سخن نه بر سر حکومت و دولت کنونی و حتی رژیم اقتدار گرا، بلکه فراتر از اینها، سخن از سرزمین سوخته یی است که از پی ماجرا جویی برای مردم ایران می ماند. دهها سال پول نفت و سرمایه های ملّی آینده ی ایران یا از بین رفته یا لطمات جبران ناپذیری خورده است. حکومت ها با هر شیوه یی آمده اند و نمانده اند امّا اگر ما می گوییم باید با همه ی توان در برابر ادامه ی این سیاست و وضع کنونی ایستاد، نه برای حفظ نظام بلکه برای حفظ ایران است. هر تلاشی برای یافتن کوچکترین روزنه یی در راه تغییر سیاست و دولت تنها به منظور پیشگیری از فاجعه یی است که ایران را تهدید می کند؛ در این راستا بی گمان، زمان، مناسب سیاستی که شکست محتوم به دنبال دارد، نیست، پیامد های بسیار زیانبار چنین سیاستی تضادّ و شکاف در درون حاکمیّت است و کوشش برای پنهان کاری و مردم فریبی نتیجه یی معکوس می دهد. اما از سوی دیگر باید دانست که همه ی تلاشها و کوششهای منتقدان و مخالفان در سالهای اخیر گذشتن از این گذر گاه خطرناک، و «لحظه شناسی» و رفتن گام به گام برای دور کردن فاجعه ی خطرناک است. اصلاح طلبان در انتخاباتی که نمایشی و فرمایشی و درراستای همان سیاست فاجعه بار است شرکت ندارند”.

آقای لقمانیان اما اکنون و در مورد انتخاباتی آتی ریاست جمهوری میگوید که برای دفع خطرات و “برای نجات کشور باید درانتخابات شرکت کنیم”.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی اعلام کرده که سید محمد خاتمی “فکرمی کند که فقط با برگزاری یک انتخابات آزاد است که می توان ایران را از بحران خارج کرد”.

از آقای لقمانیان می پرسم چه تضمینی برای برگزاری انتخابات آزاد وجود دارد؟ با توجه به انتخابات ۸۸ چگونه امیدوارید انتخاباتی آزاد برگزار شود و مسائلی که آن دوره رخ داد بار دیگر اتفاق نیفتد؟ او پاسخ میدهد: فکر نمیکنم تکرار آن مسائل برای حاکمیت میسر باشد. فکر نمیکنم حاکمیت بتواند آن اتفاقی را که افتاد و سرکوب هایی که شد باز تکرار کند چون اگر چنین اتفاقی تکرار شود برای خود حاکمیت فاجعه است. از سوی دیگر ما هم باید با خواسته های منطقی، سازماندهی تشکیلات درست و با طرح و برنامه های حساب شده وارد شویم و توده های مردم را آگاه کنیم که با روش های مسالمت آمیز و از طریق رای و صندوق های رای تعیین تکلیف کنند.

حسین لقمانیان،در سال ۸۱ و پس از نطق پیش از دستورش که اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و رفتارهای صورت گرفته با آنها بود بازداشت شد. بازداشت او در حالی صورت گرفت که براساس قانون نمایندگان مجلس دارای مصونیت پارلمانی هستند.

 

اولین کاندیدا از دولت های هاشمی و خاتمی می آید؟!

همزمان و در حالیکه هنوز بحث مهیا شدن یا نشدن شرایط برای حضور در انتخابات از سوی اصلاح طلبان مطرح می شود، علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر که چهره ای اصلاح طلب به شمار می رود تا سطح معرفی کاندیدا برای انتخابات ۱۰ ماه آینده هم پیش رفته است.

او از حسین کمالی، وزیر کار در دو کابینه هاشمی رفسنجانی و یک کابینه سیدمحمد خاتمی، به عنوان کاندیداهای حزب اسلامی کار در انتخابات آتی سخن گفته.

سهیلا جلودارزاده، عضو خانه کارگر نیز اعلام کرده که “این تشکل (خانه کارگر) به صورت رسمی از نامزدی حسین کمالی دبیرکل حزب ‌اسلامی کار برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت می‌کند “.

به گفته او “تا به امروز کمالی با وجود پیشنهاد خانه کارگر نظر خود را در این باره اعلام نکرده است”.

حسین کمالی که اکنون مشاور مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر کل حزب اسلامی کار است از شفاف سازی در این زمینه امتناع کرده و در پاسخ به خبرگزاری فارس گفته: “فعلا قصد ندارم در این خصوص صحبت کنم”.

علی حسینی، سخنگوی حزب اسلامی کار اما اعلام کرده: “حتی در جلسات داخلی حزب اسلامی کار نیز که کمالی دبیرکل آن است هیچ تصمیمی برای کاندیداتوری وی گرفته نشده و حتی بحثی در این زمینه صورت نگرفته است”.

او گفته: “حزب اسلامی کار هیچ تصمیمی در مورد کاندیداتوری حسین کمالی دبیر کل این حزب نگرفته و دبیرکل خانه کارگر تنها تمایل شخصی خود را در مورد کمالی بیان داشته است”.