جایزه نورنبرگ، مال حرام است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با خانواده های فرانک فرید و سلطانی

خانواده های فرانک فرید و عبدالفتاح سلطانی در مصاحبه با “روز” نسبت به وضعیت این دو زندانی سیاسی ابراز نگرانی کردند و خانواده های بازداشت شدگان تبریز هم به “روز” گفتند که 29 فعال مدنی آذربایجانی که در مراسم افطاری در منزل یکی از این فعالان مدنی بازداشت شده بودند همچنان در بازداشت به سر می برند.

دوم شهریور ماه، 29 فعال مدنی آذربایجانی در یک مراسم افطاری در تبریز بازداشت شدند. هرچند تاکنون اتهام انتسابی به آنها مشخص نشده و مسئولین قضایی و امنیتی تبریزهم توضیحی درباره اتهام و علل بازداشت این فعالان مدنی ارائه نداده اند اما آنان همچنان در بازداشت به سر می برند.

خانواده های انها پیش از این به “روز” گفته بودند که این فعالان مدنی “برای همفکری و پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه دور هم جمع شده بودند که با یورش نیروهای امنیتی مواجه شدند”.

 اکنون با گذشت یک ماه از بازداشت این فعالان مدنی، خانواده های آنها به “روز” می گویند همچنان از اتهام انتسابی بی خبرند.

برادر عبدالله صدوقی در این زمینه به “روز” می گوید: هیچ کدام از بازداشت شدگان تاکنون ازاد نشده اند. تنها تغییری که در وضعیت آنها ایجاد شده این است که 4 روز پیش تعدادی را که در بازداشتگاه اطلاعات تبریز بوده اند به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل کرده اند.

پیش از این 15 تن از بازداشت شدگان به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بودند و 14 نفر همچنان در بازداشتگاه اطلاعات این شهر بودند که براساس گفته های خانواده آقای صدوقی آنها نیز به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.

برادر آقای صدوقی درباره وضعیت این فعال مدنی که در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی اش همراه با سایر بازداشت شدگان دست به اعتصاب غذا زده بود، می گوید: وضعیت اش خیلی بد بود خونریزی معده کرده بود و با این حال حاضر نبود اعتصاب را بشکند؛ اعتصابش هم خشک بود. یکبار او را دیدم و هر چه خواهش کردیم قبول نکرد که اعتصابش را پایان دهد اما این بار با خانواده باز به ملاقاتش رفتیم و از او خواهش کردیم و گفتیم جان او خیلی باارزش تر از این است که صدمه جبران ناپذیری بخورد. بالاخره پذیرفت و اعتصابش را پایان داد اما متاسفانه وضعیت مساعدی ندارد و همچنان نگران وضعیت جسمی او هستیم.

آقای صدوقی از ارسال پرونده برادرش و سایر بازداشت شدگان به دادگاه خبر می دهد و می گوید: سه روز پیش پرونده ها را به دادگاه فرستاده اند اماتاکنون نه به ما گفته اند که اتهامات آنها چیست و نه می گویند چه زمانی قرار بازداشت را تبدیل خواهند کرد. هر موقع هم که برای پی گیری می رویم می گویند هر موقع لازم باشد خبر خواهیم داد.

حمید پورولی، فرزند عزیز پورولی، دیگر بازداشت شده مراسم افطاری تبریز نیز به “روز” می گوید که پدرش به اتفاق بقیه بازداشت شدگان از 4 روز پیش به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شده.

او توضیح میدهد: روز یکشنبه به صورت کابینی با پدرم ملاقات کردیم وضعیت روحی اش خوب بود اما وضعیت ظاهری اش تعریفی نداشت به هر حال خودتان میدانید زندان است و واقعا مشکل.

او نیز می گوید که از اتهامات انتسابی به پدرش و سایر بازداشت شدگان اطلاعی ندارد.

خانواده های بازداشت شدگان تبریز پیش از این در مصاحبه با “روز” خواهان ازادی بازداشت شدگان آذربایجان شده و خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی متذکر شده بودند: نمی توان تمام مردم آذربایجان یا همه کسانی را که به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه اعتراض دارند و خواهان تدبیری برای جلوگیری از خشک شدن این دریاچه هستندبازداشت کرد.

 

اتهام فرانک فرید مشخص نیست

فرانک فرید یکی دیگر از بازداشت شدگان تبریز است که در جریان اعتراضات مردم این شهر به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده است.

عادل یکیتا، همسر خانم فرید که هفته گذشته موفق به ملاقات کابینی با او شده درباره وضعیت این فعال جنبش زنان به “روز” می گوید: هفته پیش ملاقات کابینی کردیم حال عمومی اش بد نیست اما متاسفانه گوش اش به شدت مشکل دارد و یک گوشش خوب نمی شنود.

او می افزاید: یکبار فرانک را به دادسرا آوردند و قرار بازداشت صادر کردند قبل از آن گفته بودند که با وثیقه 50 میلیونی ازاد می شود اما متاسفانه قرار بازداشت صادر کردند. فرانک همان جا هم به قرار بازداشت اعتراض کرد هم اینکه در حضور بازپرس و وکیلش توضیح داده که او را موقع بازداشت کتک زده اند و گوشش به شدت آسیب دیده. البته ما را متاسفانه به اتاق راه ندادند اما فرانک مسائل را گفته و اعتراض کرده بود.

از آقای یکیتا درباره اتهام یا اتهامات انتسابی به همسرش می پرسم؛می گوید: فعلا بی خبریم. در پی گیری ها به ما میگویند پرونده هنوز تکمیل نشده. با بازپرس پرونده اش که صحبت کردم می گفت پرونده در مرحله تحقیقات است و هنوز به دادگاه ارسال نشده. گفتم فرانک برای گرفتن عکس های بچه ها و خرید بیرون رفته بود و در اعتراضات هم شرکت نداشت. اصلا عکس ها و رسید توی کیفش بوده و در تظاهرات نبوده. چرا باید او را نگهدارند. الان 20 روز است که در بازداشت است حداقل بگویند اتهامش چیست؟ چه کرده که اینطور کتکش زده اند که گوشش چنین اسیب دیده و…

 

اتهام؛ تحصیل مال حرام!

معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی نیز در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که “تبلیغ علیه نظام، تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر، اقدام علیه امنیت ملی و تحصیل مال حرام”، اتهاماتی است که به این وکیل دادگستری نسبت داده اند.

آقای سلطانی، 17 شهریور ماه و در حالیکه برای مطالعه پرونده یکی از موکلانش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود بازداشت شد.

خانم دهقان می گوید: 5 روز پیش آقای سلطانی زنگ زد و گفت در بند 209 و همراه با 12 نفر دیگر است بعد از آن دیگر هیچ خبری از او ندارم و با توجه به وضعیت جسمی و بیماری دستگاه گوارشی او، به شدت نگران وضعیت سلامتی اش هستم.

همسر آقای سلطانی همچنین از اعتراض این حقوقدان به قرار بازداشت اش خبر می دهد : دیروز وکیل همسرم به دادسرا رفته بود، به او گفته اند آقای سلطانی به قرار بازداشت اعتراض کرده و این اعتراض به دادگاه انقلاب فرستاده شده و انجا درباره این اعتراض تصمیم گیری خواهد شد.

او در باره اتهام “تحصیل مال حرام” توضیح میدهد که به دلیل جایزه حقوق بشری نورنبرگ که به آقای سلطانی اهدا شده چنین اتهامی به او زده اند.

خانم دهقان که خود پیش از این و در 14 تیر ماه بازداشت شده بود متهم به گرفتن جایزه حرام شده بود و در ارتباط با دریافت جایزه همسرش، به اوهم اتهام اقدام تبلیغ علیه نظام را تفهیم کرده بودند.

او هم اکنون به دادگاه احضار شده: برای من احضاریه ای آمده و آبان ماه باید به دادگاه بروم. یک بار ماه پیش رفتم و آخرین دفاع را از من گرفتند و اکنون برای برگزاری دادگاه احضار کرده اند.

عبدالفتاح سلطانی، برنده جایزه حقوق بشری نورنبرگ شده بود که از سوی شهرداری شهر نورنبرگ آلمان به فعالان حقوق بشری اعطا می شود. همسر او این جایزه را به نیابت از آقای سلطانی دریافت کرد.

جایزه ای که اکنون حکومت جایزه ای “حرامی” میخواند جایزه ای است که از سال ۱۹۹۵تعیین شده و هر ساله به یکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.

خانم سلطانی پیش از این به “روز” گفته بود: جایزه نورنبرگ، جایزه ای حقوق بشری است که به اقای سلطانی تعلق گرفت. من هم که برای دیدن دخترم رفته بودم این جایزه را گرفتم و بلافاصله هم به ایران بازگشتم. اما تیرماه وقتی مرا احضار و بازداشت کردند گفتند که جایزه حرامی گرفته ای و…

او اکنون با اشاره به وضعیت همسرش می گوید: امیدواریم آقایان کمی با درایت نظر دهند برای اینکه ما در مملکت واقعا به آرامش نیاز داریم و قرار نیست هر چند وقت یکبار بیایند و آقای سلطانی را ببرند و زندانی کنند.