آیا مهمانپرست امارات را تهدید کرد؟

نویسنده
نیما فرح آبادی

» خبرگزاری فارس دست‌ به ‌کار تکذیب شد

چند ساعت پس از انتشار مصاحبه خبرگزاری خانه ملت، سایت رسمی مجلس شورای اسلامی با سخنگوی وزارت امور خارجه و انعکاس وسیع این گفت و گو در رسانه های داخلی و خارجی، خبرگزاری فارس به نقل از “یک منبع آگاه در وزارت خارجه، محتوای این مصاحبه را تکذیب کرد. رامین مهمانپرست در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، امارات متحده عربی را به قطع روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی تهدید کرده بود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، “تداوم و تکرار ادعا‌های بی‌اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی و اساسا هر کشوری که به جای تاکید بر مشترکات، به اختلافات دامن بزند، به طور طبیعی باید شاهد تاثیر منفی بر بخش‌های مختلف روابط با ایران باشد.”

مهمانپرست تأکید کرده بود که “اگر طرح ادعا‌های بی‌اساس ضد ایرانی به حدی برسد که تامین منافع ملی در کاهش یا قطع روابط سیاسی باشد، این اقدام با مشاوره و بر مبنای کاری تخصصی و کارشناسی انجام خواهد شد.”

او این مسئله را مشابه طرح “کاهش روابط با انگلستان” که در مجلس هشتم مصوب و توسط وزارت امور خارجه اجرایی شد، عنوان کرده است.

به نظر می آید اظهارات مهمانپرست در واکنش به آخرین اظهارات شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی باشد که از جامعه جهانی خواسته ایران را برای گفت وگو بر سر حاکمیت بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ مجاب کند.

امارات متحده عربی اخیرا در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ادعاهایش درباره جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را تکرار و ایران را به اشغال این جزایر متهم کرد.

ایران جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک واقع در آب های خلیج فارس را بخشی “جدایی ناپذیر” از خاک خود می داند و بارها اعلام کرده است که گفت و گو بر سر مالکیت این جزایر را به هیچ وجه قابل طرح نمی داند.

مقام های جمهوری اسلامی در عین حال می گویند که برای “رفع سوء تفاهم ها” با امارات آمادگی دارند.

 

فارس و “اهداف سئوال برانگیز برخی رسانه ها”

مهمانپرست در بخش دیگری از گفت و گو با سایت خبری مجلس شورای اسلامی درباره ادعاهای اماراتی ها گفته بود: “گاهی طرح ادعا‌های ارضی به دلیل سوء تفاهم است که با مذاکره و گفت‌وگو و استناد بر شواهد و اسناد تاریخی حل‌و‌فصل می‌شود که این مساله در مورد جزایر ایرانی صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این ادعا‌ها و با ارائه سند و شواهد تاریخی تلاش داشته تا سوءتفاهم‌ها حل شده و بر تعلق جزایر به خاک ایران تاکید موکد شود.”

وی افزوده: “اما اگر ادعا‌های کشور‌ها عامدانه و بدون منطق و استدلال و فاقد مبانی تاریخی و حقوقی و صرفا اقدامی سیاسی باشد باید بدانند با پاسخ مناسب ایران مواجه می‌شود و جمهوری اسلامی در پاسخ به کشوری که به خاک ایران تعرضی داشته باشد، ملاحظه‌ای نخواهد کرد.”

اما ساعاتی پس از انتشار مصاحبه سخنگوی وزارت امور خارجه در سایت خانه ملت، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه و نیروهای امنیتی، از قول یک منبع آگاه آن را تکذیب کرد.

این منبع آگاه در وزارت خارجه ضمن تکذیب اظهارات “منتسب” به رامین مهمان‌پرست، سخنگوی این وزارتخانه در خصوص روابط با امارات متحده عربی، بر “حق قانونی” وزارت امور خارجه برای “پیگرد حقوقی تحریف” اظهارات وی تأکید کرد.

این منبع آگاه با “غیر حرفه ای” عنوان کردن آنچه “تحریف اظهارات” مهمانپرست خواند، گفت: “انتخاب تیتر نادرست و موضوع عمدی یا سهوی بودن تحریف اظهارات سخنگو و اهداف مدنظر این رسانه‌ها قابل برسی و کاملا سؤال برانگیز است.”

 

سفر معاون وزارت خارجه به امارات

سایت رسمی وزارت امور خارجه، سخنگوی این وزارتخانه و سایت خانه ملت که اظهارات نقل شده از رامین مهمانپرست را منتشر کرده، درباره این مسئله اظهارنظری نکرده اند.

اما انتشار مصاحبه سخنگوی وزارت امور خارجه در تهدید ایران به قطع روابط دوجانبه با امارات، همزمان با سفر حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه به این کشور صورت گرفت.

او روز گذشته برای شرکت در هفتمین کمیسیون مشترک کنسولی میان ایران و امارات، وارد دبی شد و مورد استقبال مقام های امارات قرار گرفت.

وی در بدو ورود به امارات بر “عزم دو کشور در برگزاری این نشست برای توسعه روابط و همکاری های دو جانبه” تاکید کرد.

همچنین به گزارش سایت رسمی وزارت امور خارجه، قشقاوی پس از ورود به امارات در سخنانی مغایر با آنچه سایت خانه ملت به عنوان موضع سخنگوی وزارت امور خارجه منتشر کرده، با اشاره به “روابط تاریخی و برادرانه میان دو کشور و پیوندهای عمیق دو ملت”، بر تحکیم و تقویت این روابط تاکید و ابراز امیدواری کرد که با “درایت و تدبیر مثال‌زدنی مسوولان دو کشور شاهد شکوفایی بیش از پیش روابط دوجانبه و از میان برداشتن کلیه موانع موجود باشیم.”

معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری منظم نشست‌های کمیسیون مشترک کنسولی میان دو کشور این امر را “نشانه عزم و اراده دو کشور برای داشتن روابط حسنه و بی‌تنش میان دو ملت همسایه و مسلمان” ارزیابی و در همین رابطه تاکید کرد که “روابط میان ایران و امارات همواره با وجود برخی مشکلات طبیعی از متانت و وزانت بالایی برخوردار بوده است.”

 

تاریخ جزایر ایرانی خلیج فارس

امارات متحده عربی، کشوری در جنوب خلیج فارس است که چند روز پس از خروج نیروهای نظامی و سیاسی بریتانیا از خلیج فارس با اتحاد چند شیخ نشین عربی تشکیل شد. کنترل و اداره سه جزیره تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس، دو روز پیش از تشکیل کشور امارات متحده عربی طی توافقی سه جانبه میان نمایندگان دولت های شاهنشاهی ایران، بریتانیا و شیخ شارجه به ایران بازپس داده شد.

طبق تمام اسناد و متون تاریخی و بین المللی، سه جزیره فوق، بخشی از قلمرو باستانی دولت ایران در بیش از ۲۵۰۰ سال گذشته بوده‌اند اما در فاصله سال‌های ۱۹۰۳ تا ۱۹۷۰ میلادی به اشغال بریتانیا در آمدند.

یک روز پیش از خروج نیروهای بریتانیا از خلیج فارس و در هشت آذر ۱۳۵۰ با قراردادی که با میانجی‌گری بریتانیا میان دولت ایران و شیخ شارجه بسته شد، حاکمیت ایران بر جزیره ابوموسی به رسمیت شناخته شد و در ۹ آذر، دو روز قبل از تشکیل رسمی اتحادیه امارات، نظامیان ایران وارد سه جزیره شدند.

به موجب این توافقنامه ایران متعهد شد که به مدت ۹ سال، سالیانه یک‌ونیم‌ میلیون لیره به شیخ شارجه بپردازد. مطابق این تفاهم نامه، دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران بازپس داده شد و در مورد ابوموسی، توافق شد که “حاکمیت مشترک ایرانی ـ- شارجه‌ای” بر آن اعمال شود.

با وجود این پس از تشکیل کشور امارات متحده عربی، این کشور همواره ایران را اشغالگر جزایر سه گانه خلیج فارس خوانده و خواستار بازپس دادن آنها به خود شده است. امارات در این راه حمایت دیگر کشورهای عربی را با خود دارد.

تنش میان دو کشور پس از سفر بهار امسال محمود احمدی نژاد به ابوموسی به طور فوق العاده ای افزایش یافت و حتی تا تهدید به درگیری نظامی هم رسید.