اقتدارگرایان در صدد انتقام گیری هستند

نویسنده
بهاره خسروی

» دفتر تحکیم وحدت:

در حالی که دو تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم در بازداشت به سر می برند، در چند روزگذشته، برخی دیگر از اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت بازداشت شدند. علی قلی زاده، محسن برزگر، علیرضا کیانی و محمد حیدرزاده از جمله کسانی هستند که توسط نیروهای امنیتی دستگیرشده اند.به دنبال این بازداشت ها، روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای این برخورد را ناشی از انتقام گیری از این تشکل سیاسی دانست و تاکید کرد “برخورد اقتدارگرایان با دفتر تحکیم وحدت و اعضای آن رخداد تازه ای نیست، بلکه قصه بیش از یک دهه برخورد و فشار و ایجاد محدودیت است.”

روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت ضمن محکوم کردن دستگیری اعضای این تشکل سیاسی، با اشاره به در پیش بودن انتخابات شورای مرکزی این اتحادیه در بیانیه خود نوشته است: “در هفته های اخیر دفتر تحکیم وحدت تلاش کرد با برگزاری نشست مجازی، انتخابات سالانه شورای مرکزی این تشکل را برگزار نماید. اما فشار بی امان و تهدیدهای فراوان از طرف نهادهای امنیتی جهت عدم برگزاری این نشست و انتخابات بر اعضای شورای مرکزی و کاندیداهای این انتخابات، از پیش از برگزاری نشست آغاز و تا به امروز ادامه یافته است. اقتدارگرایان که خود را در جلوگیری از تداوم حیات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) در این مدت، علیرغم فشارهای سنگین وارده بر انجمن های اسلامی، ناکام دیده اند، اقدام به بازداشت گسترده و انتقام گیری از کاندیداهای شورای مرکزی این تشکل کرده اند. لازم به ذکر است دانشجویان بازداشت شده همگی علاوه بر کاندیداتوری، جزء منتخبین اولیه نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت نیز هستند که این مسئله (تشکیل و تکمیل شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت) قرار بود در ادامه با رای شورای عمومی این تشکل نهایی شود. روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت ضمن محکومیت بازداشت آقایان علی قلی زاده، علیرضا کیانی، محسن برزگر و محمد حیدرزاده، خواستار آزادی این فعالین دانشجویی و سایر دانشجویان در بند است. دفتر تحکیم وحدت همچون سابق مصمم و استوار به فعالیت و راه پر افتخار خود ادامه خواهد داد.”

در ادامه این بیانیه می خوانیم: “موج جدیدی از بازداشت فعالین دانشجویی و اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان در روزهای اخیر ایجاد شده است. از فردای روز انتخابات ریاست جمهوری فشار بر دانشجویان و دانشگاه ها با حمله به کوی دانشگاه تهران کلید خورد و تا به امروز این فشار با همان شدت و حدت ادامه یافته است. دانشجویان مظلوم و مضروب کوی دانشگاه، که قرار بود داد آن ها ستانده شود، هنوز در بازداشتگاه های امنیتی به سر می برند و عاملین و آمرین فجایع کوی و دیگر حملات سازمان یافته به دانشجویان شیراز، اصفهان، علم و صنعت، مشهد و… همگی در امن و امان هستند.”

در بخش دیگری از  این بیانیه که به “روز” ارسال شده، می خوانیم: “در روزهای اخیر و در حالی که به آذرماه، ماه فریاد دانشجویان علیه ظلم و استبداد، نزدیک می شویم شاهد بازداشت گسترده اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت هستیم. آقایان علی قلی زاده، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود و دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد، علیرضا کیانی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، محسن برزگر، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل، و محمد حیدرزاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی شهرکرد، در روزهای اخیر بازداشت شدند. “

این بیانیه با اشاره به سابقه بازداشت این فعالان دانشجویی می افزاید: “این فعالین دانشجویی پیش از این نیز سابقه بازداشت داشته اند و هر بار مصمم تر از گذشته به راه خود ادامه داده اند. اما این بار آنچه موجب تمایز و تفاوت برخورد اخیر با این دانشجویان با گذشته شده است، کاندیداتوری این دانشجویان برای عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است. اقتدارگرایان چندین سال است که کمر به حذف و از بین بردن این تشکل با سابقه و آزادی خواه دانشجویی بسته اند. برخورد اقتدارگرایان با دفتر تحکیم وحدت و اعضای آن رخداد تازه ای نیست، بلکه قصه بیش از یک دهه برخورد و فشار و ایجاد محدودیت است.”

در بیانیه روابط عمومی دفتر تحکیم، همچنین با اشاره با سابقه بازداشت های اعضای شورای مرکزی تحکیم آمده است: “پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته که برخورد و حذف جریانات مستقل و آزادیخواه شکل عریان تری به خود گرفت، برخورد با دفتر تحکیم وحدت و تحت فشار گذاردن اعضای آن هم شدتی مضاعف یافت. تا آن جا که خانم بهاره هدایت و آقای میلاد اسدی، از اعضای افتخارآفرین و خوشنام این تشکل، صرفا به خاطر عضویت در دفتر تحکیم وحدت و فعالیت در این تشکل با احکام بی سابقه و سنگین 9 سال و نیم و 7 سال حبس محکوم شده اند و در این مدت کلیه اعضای شورای مرکزی چندین مرتبه طعم بازداشت، احضار، تشکل پرونده و… را چشیده اند.”

گفتنی است در روزهای اخیر، 4 تن از اعضای شورای عمومی تحکیم که کاندیدای انتخابات شورای مرکزی نیز بوده اند، بازداشت شدند. ظهر  یکشنبه، علیرضا کیانی فعال سیاسی مازندران و عضو شورای عمومی تحکیم وحدت در یکی از خیابان های بابلسر توسط چندین نیروی لباس شخصی و امنیتی و بدون ارائه هیچگونه حکم قانونی بازداشت شد. بازداشت دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه مازندران در حالی صورت گرفته است که او بیمارست و نزدیکانش از نیاز مبرم او به مصرف روزانه ی چندین نوبت قرص و دارو خبر می دهند.

لازم به ذکر است که علیرضا کیانی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه مازندران در جریان وقایع پس از انتخابات به مدت یک ماه بازداشت بود و پس از آن مجموعا به 14 ماه حبس تعزیری و 70 ضربه شلاق محکوم شد که این حکم در حال حاضر در مرحله ی تجدیدنظر به سر می برد.

همچنین صبح دیروز محسن برزگر فعال دانشجوئی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بازداشت شد. محسن برزگر پس از تماس مسئولین زندان متی کلای بابل برای رفع نقص پرونده اش به زندان متی کلا مراجعه کرده و پس از خروج از زندان در جلو در زندان توسط یک خودرو نیروی انتظامی متوقف و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

پدر محسن برزگر گفته هنگام دستگیری فرزندش مامورین نیروی انتظامی هیچ حکمی مبنی علت بازداشت محسن ارائه نکرده و تنها گفته اند پس از چند ساعت او را بازمی گردانند.

همچنین پدر محسن برزگر خاطرنشان می کند که دادستان و مسئولین اداره اطلاعات بابل در پاسخ به خانواده محسن برزگر مبنی بر مکان نگهداری و علت بازداشت محسن برزگر اعلام بی اطلاعی کرده اند.

محسن برزگر عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت  و عضو ستاد دانشجوئی مهدی کروبی در بابل پس از انتخابات ریاست جمهوری به مدت 1 ماه در اداره اطلاعات شهرستان بابل بازداشت بوده و از سوی دادگاه انقلاب شهرستان بابل به 10 ماه حبس تعزیری و 1 سال محرومیت از تحصیل محکوم شده بود. وی پس از گذراندن نیمی از دوران محکومیت خود در تیر ماه سال جاری با عفو مشروط آزاد شده بود.

ازسوی دیگر  علی قلی زاده، فعال دانشجویی مشهد، ظهر روز جمعه ۱۴ آبان ماه ۸۹، در منزل پدریش بازداشت شد.

علی قلی زاده، دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی شاهرود و فعال سیاسی مشهدی و عضو شورای عمومی تحکیم وحدت، توسط چند مامور مسلح و لباس شخصی وزارت اطلاعات، و بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده است.

قلی زاده از اعضای شورای عمومی تحکیم وحدت بود که پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شاهرود، با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه ۲۳ شده و با وجود قبولی در دانشگاه تهران، از ادامه تحصیل محروم و ستاره دار شد.وی از فعالین سیاسی اصلاح طلب شهر مشهد و در انتخابات سال ۸۸ نیز، از فعالان ستاد دانشجویی مهدی کروبی در آن شهر بود.

علت بازداشت وی، تحرکات اخیر اعضای تحکیم وحدت برای راه اندازی این تشکل مستقل دانشجویی عنوان شده است.

لازم به ذکر است علی قلی زاده با توجه به سانحه رانندگی که هفته گذشته برای وی اتفاق افتاد، از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیست و پیرامون شرایط نگهداری وی در سلول های اداره اطلاعات مشهد نگرانی های جدی وجود دارد.