احمدی نژاد اشغال سفارت را فراموش کرد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» در سخنرانی سالگرد 13 آبان

محمود احمدی نژاد، در سخنرانی خود به مناسبت 13 آبان (سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران) هیچ اشاره ای به این اتفاق نکرد و تنها سالروز تبعید آیت الله خمینی به ترکیه در 1343 و روز دانش آموز را گرامی داشت.

احمدی نژاد که پنجشنبه شب در جمع “نوجوانان عاشورایی استکبارستیز”سخن می گفت، با اشاره به مناسبت های روز 13 آبان، اظهار کرد:“در 13 آبان سال 42 امام تبعید شد و کسانی که این کار را انجام دادند، فکر می‌کردند که اگر امام را تبعید کنند، رابطه امام با ملت قطع می‌شود و انقلاب اسلامی سرکوب می‌شود. اما چون امام و ملت ایران برای خدا کار می‌کرد این تبعید تبدیل به یک فرصت الهی شد.”

رئیس جمهور همچنین با اشاره به روز دانش آموز، این روز را “عامل قیام” و “حرکت عمومی در راستای شکست دشمن” توصیف کرد.

13 آبان در تقویم رسمی دولت جمهوری اسلامی، سه مناسبت را در خود جای داده است: سالگرد تبعید آیت الله خمینی به ترکیه، روز دانش آموز و اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام.

در میان این سه مناسبت، این سالگرد اشغال سفارت آمریکا بوده که در سه دهه گذشته با برگزاری راهپیمایی های دولتی توسط حکومت اسلامی در 13 آبان هر سال، گرامی داشته شده است؛مسئله ای که در سخنرانی امسال محمود احمدی نژاد به مناسبت این روز نادیده گرفته شد.

 

مخالفت احمدی نژاد با اشغال سفارت آمریکا

در جریان حمله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به سفارت ایالات متحده آمریکا در تهران در 13 آبان 1358، 66 نفر از دیپلمات ها و کارمندان این سفارت به مدت بیش از 444 روز توسط این دانشجویان گروگان گرفته شدند.این حادثه موجب قطع کلیه روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن شد که پیش از انقلاب بهمن 57 متحد سیاسی و اقتصادی یکدیگر به شمار می آمدند.

محسن میردامادی، ابراهیم اصغرزاده، حبیب الله بی طرف، محمدعلی سیدنژاد و محمود احمدی نژاد، پنج دانشجویی بودند که حلقه اول تشکیل دهنده “دانشجویان مسلمان پیرو خط امام” را تشکیل می دادند. اما به دنبال مخالفت احمدی نژاد و سیدنژاد با اشغال سفارت آمریکا، محسن میردامادی، محسن امین زاده و ابراهیم اصغرزاده، آنها را از عملیات خارج کردند و رحیم باطنی و رضا سیف اللهی، جایگزین آنها در این مجموعه دانشجویی شدند.

عباس عبدی از دیگر رهبران دانشجویان پیرو خط امام درباره مخالفت رئیس جمهور فعلی با اشغال سفارت آمریکا در 1357 می گوید: “احمدی نژاد پس از اشغال سفارت می‌خواست به ما بپیوندد، اما ما اجازه ندادیم وارد سفارت شود یا به گروه ما بپیوندد.”

سعید حجاریان، از دیگر چهره های حاضر در جریان اشغال سفارت آمریکا هم در این باره گفته است که “احمدی نژاد مخالف گروگانگیری بود، زیرا عقیده داشت شیطان بزرگ اتحاد جماهیر شوروی سابق است.”

به دنبال درگذشت آیت الله خمینی و رهبری آیت الله خامنه ای بر نظام سیاسی ایران، جریان موسوم به خط امام که دانشجویان اشغال کننده سفارت آمریکا از ارکان اصلی آن بودند، به حاشیه سیاست رانده شدند.اما با گذشت نزدیک به یک دهه و همزمان با دوم خرداد 1376 با روی کار آمدن سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در قالبی تازه به عرصه سیاست بازگشتند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی، بزرگترین حزب سیاسی اصلاح طلب ایران بود که پس از دوم خرداد و با محوریت نیروهای اصلی فعال در ماجرای 13 آبان مانند سعید حجاریان، حبیب الله بی طرف، محسن میردامادی، محسن امین زاده، معصومه ابتکار، عباس عبدی، رحمان دادمان و… تشکیل شد.

این افراد اما در حضور جدید خود در سیاست، روندی مسالمت آمیز در برابر جامعه بین الملل را در پیش گرفتند و اعضای آن در مجلس ششم و دولت اصلاحات، سیاست تنش زدایی با غرب را پیگیری کردند.

 

افشای چهره آمریکا

احمدی نژاد در سخنرانی خود به مناسبات 13 آبان با اشاره به آنچه “تصمیم رئیس جمهور سابق آمریکا برای کندن ریشه ملت ایران” توصیف کرد، گفت: “چون ملت ایران و رهبری عزیز ما برای خدا حرکت می‌کردند، طراحی‌های استکبار که همه می‌گفتند شکست‌ناپذیر است و حتما ملت ایران را شکست می‌دهد معکوس شد.”

به گفته احمدی نژاد “گر ما مقدار زیادی پول هزینه می‌کردیم،‌ طراحی می‌کردیم به اندازه این حضور آمریکا در افغانستان و عراق نمی‌توانستیم چهره آمریکا را افشا کنیم و قدرت آمریکا را در هم بشکنیم.”

وی همچنین با اشاره به آنچه “تلاش دشمنان جهت مانع تراشی در راه پیشرفت ایران” عنوان کرد، گفت: “آنها بازی هسته ای درآوردند که جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند و تحریم کردند ولی چون جوانان ایرانی برای خدا کار می‌کنند این تبدیل به یک فرصت تاریخی برای ملت ایران شد و سرعت حرکت ملت ایران در راه خود ساختن چند برابر شد.”

سخنان احمدی نژاد علیه سیاست های دولت آمریکا در موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در شرایطی عنوان می شود که وزیر امور خارجه وی، آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با گروه 1+5 شامل ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در کشور ترکیه را اعلام کرده است.