عصبانیت ایران از اوباما

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از سیاست جدید آمریکا

نازیلا فتحی

اکثریت بزرگی از نمایندگان مجلس ایران از خط مشی هسته ای جدید دولت اوباما که به طرز شگفت انگیزی، ایران و کره شمالی را اهداف احتمالی [عملیات نظامی و حتی هسته ای] خود تعیین کرده، عصبانی شده اند. این نمایندگان که ایالات متحده را جنگ طلب و تهدیدی علیه صلح جهانی می خواندند، روز یکشنبه از دولت ایران خواستند رسماً به سازمان ملل شکایت کند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی  نیز، به موضع گیری برعلیه سیاست هسته ای جدید دولت اوباما دست زد و گفت ایالات متحده یک “دولت شیطانی است و شایسته اعتماد نیست.”

سیاست تجدیدنظر شده اوباما  در واشنگتن، به عنوان تجدیدنظر در موضع هسته ای آن کشور شناخته می شود. به نظر می رسد واکنش ایران به این تغییر سیاست، با شروع یک نشست بین المللی به میزبانی آقای اوباما در روز دوشنبه همزمان شده است؛ نشستی که رهبران دنیا در آن، به گفتگو درباره مهار بلندپروازی های ایران خواهند پرداخت.

ایران با زیرپا گذاشتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به غنی سازی اورانیوم ادامه داده  است. شورای امنیت به این نتیجه رسید که غنی سازی و خودداری ایران از فاش کردن برخی از فعالیت های هسته ای خود، در تضاد با تعهدات ایران در قبال پیمان منع اشاعه جنگ افزار کشتار جمعی (ان- پی- تی) است. ایران اتهامات غرب مبنی بر وجود یک برنامه مخفی برای توسعه تسلیحات هسته ای در این کشور را رد می کند.

بر اساس سیاست جدید آمریکا که از سوی اوباما اعلام شده، توسعه تسلیحات جدید هسته ای محکوم شده و استفاده از این تسلیحات برعلیه کشورهای بدون جنگ افزار هسته ای منع شده است. با این حال، وی گفت کشورها تنها به شرطی از واکنش هسته ای آمریکا مصون خواهند بود که با ان- پی- تی همکاری کامل داشته باشند. بنابراین ایران و کره شمالی مصون نیستند و اهداف احتمالی تلقی می شوند.

به گزارش وب سایت مجلس ایران، 220 نماینده از 290 نماینده مجلس این کشور روز یکشنبه با نوشتن نامه ای در واکنش به سیاست جدید تسلیحات هسته ای آمریکا، از وزارت خارجه کشورشان خواستند برعلیه ایالات متحده “به عنوان تهدیدی علیه صلح بین المللی” به سازمان ملل شکایت کند.

در این نامه آمده است: “چنین لحن گستاخانه و ضد حقوق بشری، به احساسات مردم سراسر دنیا لطمه زده است.”

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز هفته گذشته در سخنرانی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، موضع جدید اوباما را به عنوان سیاست یک “گاوچران” مضحکه کرد.  

وی گفت: “آقای اوباما، شما یک تازه وارد در عالم سیاست هستید. اجازه بدهید عرق تان خشک شود و کمی تجربه کسب کنید. مراقب باشید هر کاغذی را که جلویتان گذاشتند نخوانید و هر عبارت توصیه شده را تکرار نکنید.”

 

منبع: نیویورک تایمز- 11 اوریل