این بار به زبان خودش با او صحبت می‌کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» مجلس، احمدی‌نژاد را تهدید کرد:

هم‌زمان با متوقف کردن طرح هدف‌مندی یارانه‌ها توسط مجلس و نیز درگیری‌های لفظی میان دفتر احمدی‌نژاد و محسن رضایی، یک نماینده مجلس تهدید کرده است که اگر محمود احمدی‌نژاد به سئوال‌های نمایندگان پاسخ ندهد، آن‌ها به دنبال طرح عدم کفایت سیاسی وی خواهند رفت و “به زبان خودش با او صحبت خواهند کرد”.

موسی‌الرضا ثروتی، که نخستین طرح‌کننده بحث سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس نهم بود، در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه طرح این سئوال برای حل “مسائل اقتصادی و مسائل مربوط به ارز” است از “متفاوت بودن سئوال جدید با دفعه قبل” سخن گفته و احمدی‌نژاد را تهدید کرده است که “ بار قبل که آقای رئیس جمهور به مجلس آمد ما به ایشان احترام گذاشتیم، ولی این سری مثل قبل صحبت نمی کنیم. این بار بدون رودربایستی صحبت می کنیم تا ایشان دیگر جرات نکند با آن ادبیات صحبت کند. وقتی رئیس جمهور حرمت خود و نظام و نماینده ها را نگه نمی دارد، باید به زبان خودش با او صحبت کرد”.

وی گفته است که “اگر ایشان به سئوالات نمایندگان بد جواب بدهد، ممکن است نمایندگان به عدم کفایت سیاسی هم فکر کنند”. او همچنین فاش کرده است که در مجلس هشتم طرح عدم کفایت سیاسی احمدی نژاد مطرح و به حد نصاب هم رسیده بود: “یک بار عدم کفایت سیاسی ایشان در زمان خانه نشینی آقای احمدی نژاد در مجلس هشتم امضا شد و به حد نصاب هم رسید ولی چون ایشان فردای آن روز به سر کار برگشت، مساله منتفی شد”.

در صورتی که طرح سئوال از محمود احمدی نژاد در مجلس به اجرا در آید این دومین بار خواهد بود که رییس دولت دهم ظرف یکسال اخیر برای پاسخگویی به پرسش های نمایندگان به مجلس فراخوانده می شود. با وجود آنکه رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد بارها تهدید کرده بودند که در صورت احضار وی به مجلس، رییس دولت هم دست به افشاگری علیه برخی مقامات خواهد زد، اما او شیوه‌ای متفاوت در پیش گرفت و با زبان طنز پاسخ‌گوی سئوالات نمایندگان شد.

نحوه پاسخ‌گویی احمدی‌نژاد با انتقادهای تند اصول‌گرایان روبه‌رو شد و سرانجام مجلس، آیین‌نامه طرح سئوال از رییس‌جمهور را اصلاح کرد. آیین‌نامه‌ جدید به نمایندگان اجازه می‌دهد که به سخنان احمدی‌نژاد پاسخ دهند و درباره موافقت یا مخالفت با سخنان وی نیز رای‌گیری انجام خواهد شد.

در همین حال محمد دامادی، دیگر نماینده مجلس با بیان اینکه “طرح سئوال از رئیس‌جمهور تنها در اختیار بنده است و نسخه‌ای دیگر ندارد لذا باید تاکید کنم که این طرح، تنها یک سئوال دارد و نه بیشتر”، اضافه کرده است: “اگر آقای رئیس‌‌جمهور تمایل داشته باشد، درباره نوسانات ارزی به نمایندگان مجلس توضیح بدهد، ما از برگزاری یک جلسه صمیمی استقبال می‌کنیم چرا که ممکن است در این صورت دیگر نیازی به ارائه طرح سئوال به هیات رئیسه نباشد”.

این در حالی است که علی ایران‌پور، دیگر نماینده مجلس، درباره محور طرح سئوال از احمدی‌نژاد گفته است: “گرانی، ارز و مدیریت در بازار، عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی در مجلس و نگرانی به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم از جمله محورهای طرح سئوال نمایندگان از رئیس جمهور است”.

ثروتی همچنین با اشاره به کنفرانس خبری محمود احمدی‌نژاد، گفته: “در فراکسیون اصولگرایان رهروان، اعتراض ها به سخنان آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری رئیس جمهور زیاد بود و نمایندگان از فرافکنی ایشان در جریان کنفرانس خبری ناراحت بودند. ما این همه تاکید داریم که تحریم ها در اقتصاد کشور اثر بالایی ندارد، بعد ایشان صحبت می کند و همه گناه ها را گردن تحریم می اندازد و ما را دشمن شاد می کند. لذا به دلیل این صحبت ها و برخی موارد دیگر، نماینده ها در فکر عدم کفایت سیاسی ایشان هستند”.

اشاره ثروتی به کنفرانسی است که هفته گذشته برگزار شد و سخنان محمود احمدی‌نژاد در آن، با اعتراض گروه‌های مختلف اصول‌گرا مواجه شد. احمدی‌نژاد در آن کنفرانس دلیل عمده گرانی در بازار و نوسان نرخ ارز را تحریم‌ها، جنگ روانی و برخی مسایل امنیتی دانسته بود. وی همچنین بسیاری از مسوولان و نهادهای کشور را به دلیل سنگ‌اندازی در کار دولت یا درست انجام ندادن وظیفه، مورد انتقاد قرار داده بود. به فاصله یک روز از سخنان وی، بازار تهران روز ناآرامی را شاهد بود و اعتراض‌هایی در سطح شهر تهران رخ داد.

انتقادها از احمدی‌نژاد برای مطرح کردن بحث تحریم‌ها، اما همچنان ادامه دارد و اصول‌گرایان به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به انتقاد از احمدی‌نژاد در این زمینه مشغولند.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، در سرمقاله امروز روزنامه خود، نوشته است: “بخشی از گرانی های اخیر، تحمیلی است ولی نقش عامل تحمیل شده با میزان گرانی ها همخوانی ندارد و از دست های پنهانی خبر می دهد که با هدف موثر نشان دادن تحریم ها از آستین های خیانت بیرون آمده اند. دست هایی که اقدامات اخیر مراجع قضایی، امنیتی و اطلاعاتی در کوتاه کردن تعدادی از آنها- تاکید می شود که فقط تعدادی از آنها- نقش موثری داشته و ادامه این روند می تواند نتایج امیدوارکننده فراوانی داشته باشد”.

شریعتمداری پیش از این نیز بارها اشاره کرده بود که برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دولت، قصد دارند با کارآمد نشان دادن تحریم‌ها، امکان مذاکره با آمریکا را فراهم کنند. همچنین محمد علی آل هاشمی، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، با اشاره به بحث تحریم‌ها و گرانی در کشور، گفته است: “این تحریم‌ها تا حدی مؤثر است اما برخی افراد سودجود و اخلالگر در داخل به حرکت دشمن کمک می‌کنند”.

در همین حال، طرح نقل قولی از محمود احمدی‌نژاد توسط محسن رضایی، با واکنش دفتر وی مواجه شده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی با روزنامه خراسان، با اشاره به دیدار خود با احمدی‌نژاد گفته بود: “روز چهارشنبه از رئیس جمهور سوال کردم شما چه کاری با ارز می خواهید انجام دهید که وی اطمینان داد بزودی اقدامی برای ارز انجام خواهد داد و تغییراتی در این رابطه رخ می دهد”. دفتر احمدی‌نژاد اما به این خبر واکنش نشان داد و با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: “در پی انتشار مطالبی از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از قول رییس محترم جمهور در خصوص وعده دکتر احمدی نژاد به وی درباره برخی مسائل اقتصادی، به اطلاع می رساند که این نقل قول به کلی عاری از حقیقت بوده و کذب محض می باشد”.

پس از این پاسخ احمدی‌نژاد، اکنون دفتر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون توضیح درباره بحث تکذیب این نقل‌قول، تنها گفته است: “با توجه به این که جامعه ما این روزها نیاز به آرامش دارد و بازار ارز نیز نیازمند تلاش و کمک همه جانبه برای دستیابی به تعادل و ثبات است، لذا از هرگونه اظهارنظر درباره اطلاعیه اخیر مرکز روابط عمومی دفتر رئیس جمهور خودداری می کنیم”.