ایران در آستانه ورشکستگی

نویسنده

» گزارشی از ایندیپندنتزا

مانوئل گلائوکوماتتیک

در عرض یک هفته ریال ایران یک سوم از ارزشش در برابر دلار را از دست داد. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، سقوط پول ملی را “جنگ اقتصادی در عرصه جهانی” می داند که تحریم غرب علیه ایران به راه انداخته است تا این کشور را مجبور کند دست از برنامه های اتمی اش بردارد. اما به نظر می رسد که سقوط ریال تنها به دلیل تحریم های بین المللی نیست بلکه سوء مدیریت دولت ایران به رهبری احمدی نژاد دلیل اصلی آن است. احمدی نژاد در جریان کنفرانس مطبوعاتی که از تلویزیون دولتی بطور مستقیم پخش می شد، گفت: “دشمن، ما را تحریم نفتی کرد. از آن بدتر تحریم های بانکی است که مانع از فروش نفت می شود. این یک جنگ پنهان در عرصه جهانی است.”

سقوط ارزش ریال، که در کنار تحریم اقتصادی بین المللی بطور موازی حرکت می کند، مسلما در سال های اخیر و به دنبال تحریم نفتی و بانکی ایران، افزایش پیدا کرده است. تا اواخر سال ۲۰۰۵ یک دلار ۹۰۰۰ ریال بود. امروز اما، یک دلار ۱۲۲۲۵ ریال است. از آن زمان در حدود ۱۳۵ درصد ارزش خود را از دست داده است.

سقوط ارزش ریال در بازار باعث شده است که دلالان ارز، قادر نباشند که قیمت درستی ارائه بدهند. بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها هفته گذشته اعلام کرد که یک مرکز مبادله ارز برای رسیدگی به کار واردکنندگان کالاهای اساسی مثل غذا و دارو اختصاص داده است. این اقدام نشانه این است که کشور دچار مشکل بزرگی شده است و از همه مهم بی‌ارزش شدنش در برابر دلار، به این مشکل دامن می‌زند و معاملات دلاری اعلام نشده ایران در حدود ۱۱۰ هزار میلیون دلار است. بسیاری از ایرانیان از ترس اینکه ارزش ریال از این هم پایین تر بیاید، به سرعت درحال خریدن دلار هستند.

محمدرضا باهنر، برای اطمینان دادن به مجلس، اعلام کرد: “دولت با کمبود ارز مواجه نیست و مدت طولانی می تواند ارز به بازار تزریق کند.” اما رویترز اعلام کرد که تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند که سهام ایران در حال کاهش محسوس است و به همین دلیل بانک مرکزی هفته گذشته مقدار زیادی دلار به بازار تزریق کرده است. وزیر اقتصاد اسرائیل، یووال استینیتز، روز یکشنبه گفت که اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی است و گفت که کشور ایران تنها به لطف فروش نفت است که ادامه می دهد.

به نظر می رسد آنچه وزیر اقتصاد اسرائیل گفته است، درست باشد. قیمت شیر در سال گذشته دوبرابر شده است، قیمت گوشت آنقدر بالاست که همه قادر به خرید آن نیستند حتی نان هم از ۱۰۰۰ ریال به ۶۰۰۰ ریال رسیده است. حتی کسانی که شغل پردرآمدی دارند و هنوز قدرت خرید دارند، نسبت به سال گذشته در مخارجشان تجدید نظر کرده اند.

منبع: ایندیپندنتزا، 6 اکتبر