خامنه ای سرداران را فرا خواند

نویسنده
آرش معتمد

» با بالا گرفتن اختلافات میان سپاه و دولت

دو روز پس از حملات متقابل رئیس دولت و فرمانده سپاه پیرامون “قاچاق سیگار”، آیت الله علی خامنه ای سرداران سپاه را به دیدار خود فرا خواند و ضمن اشاره به اختلافات میان قوای سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی آن را یک “نقطه ضعف” خواند و از فرماندهان سپاه خواست تا “همه جوانب” را در نظر گیرند. “تفکرات غلط را تابلو نکنید.” این آخرین درخواست آیت الله علی خامنه ای از فرماندهان سپاه است.

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته با سرداران دیدار کرد تا به آن ها پیرامون اختلافات اخیر این نهاد نظامی با دولت دهم هشدار دهد که “آیا خوشحالی دستگاههای تبلیغاتی بیگانه و تحلیل های آنها را نمی بینند. ابراز شادمانی دشمنان، نشان می دهد این موضوع یک نقطه ضعف است، بنابراین باید از ادامه آن جلوگیری کرد.”

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی دو روز پس از آن مطرح می شود که محمود احمدی نژاد در حمله ای بی سابقه به فرماندهان سپاه، آن ها را “برادران قاچاقچی” نامید و خاطرنشان کرد سپاه با استفاده از اسکله های نظامی خود قاچاق سیگار انجام می دهد.

حمله محمود احمدی نژاد بی درنگ با موضع گیری محمد علی جعفری مواجه شد. فرمانده سپاه هم روز یکشنبه با تکذیب سخنان رئیس دولت از “افرادی” نام برد که قصد دارند با مطرح کردن چنین “بحث هایی” توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، “منحرف” کنند.

شکاف فعلی میان سپاه و دولت چنان بی سابقه بود که سبب شد آیت الله خامنه ای روز گذشته به طور تلویحی از فرماندهان سپاه بخواهد از علنی کردن بیشتر اختلافات خود با محمود احمدی نژاد خودداری کنند. وی گفت: “من با حرکت روشنگرانه، تبیین منطقی و مستدل در مقابل تفکر غلط مخالفتی ندارم اما نباید این تفکر غلط را نیز تابلو کرد تا همه از آن مطلع شوند.”

 

همه جوانب را در نظر گیرید

به نظر می آید مقصود رهبر جمهوری اسلامی از “تفکر غلط” همان “جریان انحرافی” باشد که حامیان وی در مجلس و سپاه اخیرا برای توصیف حلقه نزدیک به محمود احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری از آن استفاده می کنند. آیت الله خامنه ای معتقد است در برخورد با چنین جریانی باید تمامی “جوانب” را در نظر گرفت: “زمانی موضوع، اختلاف نظر و سلیقه است و نه ایستادن در مقابل انقلاب. در چنین شرایطی، وظیفه همه، ندمیدن در اختلاف نظرها و در پیش گرفتن شیوه تبیین و روشنگری در مقابل برخی افکار غلط، با در نظر گرفتن همه جوانب آن است.”

درخواست آیت الله خامنه ای برای آتش بس میان سران قدرت در جمهوری اسلامی از آن جهت قابل تامل است که نماینده وی در سپاه در هفته های اخیر شدیدترین حملات را به محمود احمدی نژاد کرده است. درست دو هفته پیش از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، مجتبی ذوالنور با انتقاد تند از رفتار محمود احمدی نژاد پس از ابقای وزیر اطلاعات توسط آیت الله خامنه ای، خاطرنشان کرده بود که اگر مجلس احمدی نژاد را استیضاح می کرد او بالاترین رای عدم اعتماد تاریخ را می‌گرفت.

اختلافات میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت پس از آن بالا گرفت که آیت الله خامنه ای تصمیم محمود احمدی نژاد برای عزل حیدرمصلحی را نقش بر آب کرد و از وزیر معزول خواست در پست خود باقی بماند. این خود باعث شد تا احمدی نژاد در اعتراض به دخالت رهبر جمهوری اسلامی 11 روز کاری در نهاد ریاست جمهوری حاضر نشود. ناظران می گویند قهر وی باعث شد حامیان خامنه ای در سپاه، مجلس و روحانیون محافظه کار احمدی نژاد و نزدیکانش را آماج حملات خود قرار دهند.

 

جنجال نکنید

حالا به نظر می آید آتش اختلافات بیش از انتظار رهبر جمهوری اسلامی زبانه کشیده است و آیت الله خامنه ای در پی فرو نشاندن آن است. از همین رو است که وی دیروز به فرماندهان سپاه گوشزد کرد: “هرگونه حرکت روشنگرانه باید به دور از هو و جنجال باشد زیرا جنجال، حرف منطقی را هم خراب می کند.”

وی همچنین به طور تلویحی به بازگویی خاطره وحدت دولت، سپاه و مجلس در سرکوب شهروندان حامی جنبش سبز در سال 88 اشاره کرد تا شاید بتواند قدری از شکاف اخیر میان نهاد های قدرت در جمهوری اسلامی بکاهد: “زمانی ممکن است، جریانی در مقابل انقلاب اسلامی بایستد، که در آن زمان قطعاً وظیفه همه، دفاع از انقلاب است، همانگونه که در حوادث سال 88 اتفاق افتاد.”

گفته می شود اختلافات فرمانده سپاه و رئیس دولت به زمستان 88 باز می گردد؛ زمانی که بر اساس یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس، محمد علی جعفری در جلسه شورای امنیت ملی به صورت احمدی نژاد سیلی می زند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد 88، سپاه و شبه نظامیان بسیج همراه با رهبر جمهوری اسلامی به حمایت از جابجایی گسترده آرا توسط دولت احمدی نژاد پرداختند و خیزش مخالفان دولت را با کشتن ده ها شهروند و بازداشت هزاران مخالف سرکوب کردند؛ سرکوبی که با حمایت مجلس هشتم همراه شد.

 

مدارا کنید

گفتنی است در سه ماه گذشته گرچه رابطه سپاه و دولت در دولت نهم سرد شده، اما این مجلس هشتم است که در صف مقدم مقابله با دولت دهم قرار گرفته است. در همین راستا آیت الله خامنه ای چندی پیش در دیدار سالانه با نمایندگان از این دو نهاد خواسته بود تا با هم مدارا کنند: “سازگاری با دشمن خوب نیست اما رفق و مدارا در درون کشور و در روابط مجلس با دولت، ضروری و لازم است.”

 

رهبری مانع نشود

به گفته نمایندگان حامی دولت در مجلس، آیت الله خامنه ای از تصمیم صد نماینده مجلس برای طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن مجلس هم ناراضی است و با فراخواندن هیات رئیسه پارلمان به بیت خود از برخورد های مجلس با دولت ابراز نارضایتی کرده است. البته مخالفان احمدی نژاد در مجلس تاکید کرده اند که گلایه رهبر جمهوری اسلامی نسبت به فریاد های برخی نمایندگان به هنگام جلسه رای اعتماد وزیر ورزش بوده است. تحلیل گران می گویند سرداران سپاه تنها مخاطبان مواضع روز دوشنبه رهبر جمهوری اسلامی نبودند و وی کوشیده است نمایندگان مجلس را نیز از صرافت حملات سهمگین تر به کابینه دولت بیندازد.گرچه به نظر می رسد برخی نمایندگان اصولگرای مجلس مخاطبان خوبی برای رهبر جمهوری اسلامی نیستند. از این میان می توان به رضا اکرمی نماینده تهران اشاره کرد که دیروز به طور تلویحی گفت آیت الله خامنه ای نمی تواند مقابل قانون (طرح سئوال از رئیس جمهور) بایستد: “چیزی که طبق قانون باشد، نه رهبری مانع آن می​شوند و نه صحیح است که کس دیگری هم در مقابل قانون بایستد.”

 

 

 

 

 

 

.