فیروزه صابر: گفتند هیچ کس مقصر نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعتراض خانواده هدی صابر به نظر دادگاه

خانواده هدی صابر در مصاحبه با “روز” اعلام کردند دادگاه در پاسخ به شکایت آنها گفته است “در مرگ هدی صابر هیچ کسی مقصر نیست”.

فیروزه صابر، خواهر هدی صابر به “روز” گفت که وکیل خانواده آقای صابر به این مساله اعتراض کرده و خواهان تشکیل داده شده است.

هدی صابر، روزنامه نگار و فعال ملی ـ مذهبی به دلیل شوک قلبی ناشی از اعتصاب غذا در زندان جان باخت.

هدی صابر به اتفاق امیرخسرو دلیرثانی، دیگر فعال ملی ـ مذهبی که در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد ۱۲ خرداد سال گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود؛ اعتصابی که خواسته ای به همراه نداشت و به گفته خانواده های این دو زندانی سیاسی، در اعتراض به کشته شدن هاله سحابی صورت گرفته بود.

۶۴ زندانی سیاسی که در بند ۳۵۰ با آقای صابر هم بند بوده اند در نامه ای حاکمیت را “مسئول مستقیم مرگ شهید هدی صابردانسته” و شهادت داده اند که “هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری از سوی مامورانی که حدس می زنند ماموران امنیتی و اطلاعاتی بوده اند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است”. خانواده اقای صابر نیز با طرح شکایت در دستگاه قضایی اعلام کردند “آقایان باید توضیح دهند چطور کسی را که اعتصاب غذا کرده و مریض است به درمانگاه می برند و به جای درمان، مورد ضرب و شتم قرار می دهند؟ این یک فاجعه است و ما از آن نخواهیم گذشت”.

اکنون اما و با گذشت بیش از ۱۴ ماه از جان باختن آقای صابر، دادگاه گفته است هیچ کسی در مرگ او مقصر نیست.

پیش از این محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در خرداد ماه و در آستانه اولین سالگرد جان باختن این روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی گفته بود که وی به مرگ طبیعی از دنیا رفته و آخرین نظریات پزشکی قانونی هم اعلام شده که طبق آن کسی در این خصوص مقصر نیست.

اظهارات آقای اژه ای در حالی در دوم خرداد ماه صورت گرفت که از خانواده اقای صابر خواسته شده بو د ۲۱ خرداد ماه در دادگاه حضور یابند. به عبارت دیگر دادگاه رسیدگی به شکایت خانواده آقای صابر قرار بود ۲۱ خرداد برگزار شود.

فیروزه صابر به “روز” میگوید: ۲۱ خرداد وکیل خانواده رفت از اعضای خانواده هم حضور داشتند، مسولین و پزشکان بیمارستانی که هدی در آن جان باخت را هم خواسته بودند در نهایت گفتند که سکته کرده و کسی مقصر نیست. ما اعتراض کردیم و وکیل لایجه را ارائه داد اما بعد از آن دیگر هیچ خبری نشده.

خواهر آقای صابر می افزاید: به هیچ یک از سوالات ما پاسخ ندادند. روی پیشانی هدی زخم بود این زخم چه بود؟ ۶۴ نفر از هم بندی‌های هدی شهادت دادند در نامه اعلام کردند که هدی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده بودند. بعد هم که وقت طلایی دو ساعته برای نجات فرد سکته‌ای را از دست دادند و با ۶ تا ۷ ساعت تاخیر هدی را به بیمارستان رساندند، در بیمارستان هم اجازه تماس با خانواده را ندادند و… اینها سوالاتی است که ما داریم و هیچ جوابی هم نمیدهند. با گفتن هیچ کس مقصر نیست پرونده بسته نمی شود ما روی شکایت خود هستیم و سکوت نمی کنیم. اعتراض هم کرده ایم و همچنان پی گیری میکنیم.

فریده جمشیدی، همسر هدی صابر پس از جان باختن همسرش به “روز” گفته بود: هدی در اعتراض به فاجعه ای که برای هاله سحابی و خانواده سحابی پیش آمد اعتصاب غذا کرده بود. هر چه اصرار کردم اعتصابش را بشکند قبول نکرد و گفت: ما در زندان دستمان بسته است، دستمان خالی است و کاری نمی توانیم بکنیم حداقل با اعتصاب همراهی خود را با هاله و عزت سحابی و خانواده های آنها نشان دهیم و اعتراض کنیم به این فاجعه.

هاله سحابی، عضو مادران صلح و فرزند عزت الله سحابی، ۱۱ خردادماه سال گذشته در جریان تشییع پیکر پدرش جان باخت و پیکرش شبانه به خاک سپرده شد.