اهدای قانون اساسی به سردبیر روزنامه راست

نویسنده
آرش معتمد

» در دانشگاه گیلان اتفاق افتاد:

دانشگاه گیلان، همچون دیگر دانشگاه های کشور، درمدت کوتاهی که از بازگشایی دانشگاه ها می گذرد، شاهد اعتراضات گسترده دانشجویی بوده است. اعتراضاتی که منجر به صدور 70 حکم تعلیق شده است.در چنین شرایطی دانشجویان در همایش”ترورحقیقت”به سردبیر روزنامه حامی دولت کودتا،یک جلد«قانون اساسی»اهدا کردند.

همایش دو روزه “ترور حقیقت”روز دوشنبه هفته جاری به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان برگزار شد. قرار بود این همایش به صورت علمی و بی طرفانه به بررسی وقایع پس از انتخابات بپردازد، اما روز اول مراسم که با پخش فیلمی به نام “ترور حقیقت” همراه بود، به درگیری بین حامیان دولت و دانشجویان طرفدار جنبش سبز منجر شد. در این مراسم هرگاه که در فیلم، صحنه هایی از اصلاح طلبان پخش می شد دانشجویان شروع به تشویق و کف زدن می کردند و در زمان پخش تصاویر افرادی چون احمد جنتی و محمود احمدی نژاد، صدای اعتراض و هو کردن دانشجویان بر می خاست.

 اما اتفاقات اصلی در روزدوم همایش به وقوع پیوست. همایشی که میزبان نظام الدین موسوی،سردبیر روزنامه جوان بود.نظام‌الدین موسوی از نزدیکان علیرضا زاکانی نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس است. آغاز همکاری موسوی با زاکانی مربوط به سال‌هایی است که زاکانی رئیس بسیج دانشجویی استان تهران بود. موسوی در آن ایام (بین سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰) مسولیت تهیه بیانیه‌های بسیج دانشجویی تهران راکه عمدتا علیه دولت محمد خاتمی بود، بر عهده داشت. نظام‌الدین موسوی به نام سید حبیب موسوی از کسانی است که روزگاری سردبیر وب سایت جهان نیوز بود و مدتی هم دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری فارس شد. همان خبرگزاری که سید نظام مدتی دبیر بخش اخبار محرمانه آن بود. وی همچنین مدتی نیز مسولیت آموزش برخی اعضای شورای نگهبان را بر عهده داشت. او هم اکنون در بیت رهبری مشغول فعالیت است و همکاری‌هایی نیز با صدا و سیمای جمهوری اسلامی دارد. از دیگر سوابق وی می توان به همکاری او با روزنامه کیهان به عنوان خبرنگار در حوزه دانشگاه نیز اشاره کرد.

در این مراسم که یا قرائت آیاتی از سوره “منافقین” آغاز شد، نظام الدین موسوی سخنرانی خود را با تعریف و ارائه ی تاریخچه ای از انتخابات آغاز کرد. وی با بیان اینکه در جامعه دو طیف سیاسی و اجتماعی معمولا تعیین کننده انتخابات بوده اند، اظهار داشت که از ابتدای انقلاب و در انتخابات مختلف اعم از مجلس و ریاست جمهوری، در مقاطعی هرکدام از این دو طیف غالب بوده اند.

در بخش دیگری از سخنرانی، وی مدعی شد که طبق تمام نظرسنجی های قبل از انتخابات احمدی نژاد دارای رای بیشتری نسبت به بقیه کاندیداها بوده؛سخنی که با اعتراض تعداد زیادی از دانشجویان مواجه شد.

نظام الدین موسوی سپس با ادعای اینکه حامیان مهندس میر حسین موسوی بیشتر از قشر متوسط و بالا هستند؛ جمعیت این قشر را در مقایسه با طبقه ی مستضعف ومستمند، ناچیز خواند و دلیل کثرت ظاهری طیف طرفدار موسوی را در دو دلیل خلاصه کرد: اول اینکه دارای تریبون های زیادی هستند و دوم اینکه اهل جنجال هستند.( در این قسمت وی حضاری را نیز که در واکنش به سخنانش،اورا هو می کردند مورد خطاب قرار داد.)

دبیر اسبق سرویس ویژه خبرگزاری فارس در ادامه سخنان خود طرفداران احمدی نژاد را بی تریبون دانست؛ در این هنگام  بود که دانشجویان شعار «ننگ ما،ننگ ما،صدا و سیمای ما» را سر دادند. عضو سابق شورای سردبیری روزنامه ایران اظهار داشت: «دروغگو کسی است که می گوید پیرو خط امام است ولی بر خلاف آن عمل میکند». در واکنش به این مطلب دانشجویان فریاد «هاله ی نور را دیده، رای ما را ندیده» و «رای ما را دزدین، دارن باهاش پز می دن» سر دادند.

نکته قابل توجه در این مراسم حضور چند دوربین فیلمبرداری در سالن و حرکت مداوم دوربین مدار بسته تالار حکمت به سوی حضار بود که با اعتراض دانشجویان همراه شد.

در ادامه این مراسم یکی از دانشجویان سئوالاتی از قبیل زیر سوال رفتن 24 سال از انقلاب به خاطر دزد خطاب کردن سران وقت این دوره توسط محمود احمدی نژاد، عدم ارائه فرصت به معترضان در صدا و سیما برای بیان دیگاه و نظرات خود ودر عین حال معترض شدن به آن ها برای مصاحبه با خبرگزاری های خارجی، تعطیلی تعداد زیادی از روزنامه ها، عدم رعایت اصل 24 در مورد آزادی مطبوعات و اصل 22 قانون اساسی در مورد مصون بودن حیثیت، جان، مال، حقوق و شغل افراد، تخلف در پخش چهره متهمان در دادگاه، عدم رعایت اصل 27 قانون اساسی در مورد آزاد بودن راهپیمایی در صورت مخل نبودن به مبانی اسلام و.. رامطرح کرد.

در پایان این دانشجو نسخه ای از قانون اساسی را به عنوان هدیه به سخنران جلسه اهدا کرد و حضار درواکنش به این حرکت او را با تشویق و شعار «دانشجوی با غیرت» بدرقه کردند.

موسوی در پاسخ به این سوالات با بیان اینکه دعوای حقوقی بر سر انتخابات است، اظهار داشت: بر اساس اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است. در این هنگام عده ای از دانشجویان پاسخ را انحرافی دانستند و خواهان پاسخ مستقیم به سوالات شدند. او همچنین دزد خطاب کردن سران وقت نظام از سوی احمدی نژاد راتکذیب کرد.

 در اینجا بود که تعداد زیادی از حضار در اعتراض به روند برگزاری جلسه و اظهارات سخنران، با خواندن سرود یار دبستانی از سالن همایش خارج شدند و مسیر دانشکده انسانی تا فنی را با هم خوانی این سرود طی کردند.

با خالی شدن سالن از دانشجویان معترض، نظام الدین موسوی در میان جمعی که اکثریت آنها را دانشجویان بسیجی تشکیل می دادند  تظاهرات بعد از انتخابات را غیر مسالمت آمیز دانست و گفت تظاهر کنندگان با آتش زدن اتوبوس و اموال مردم در پی اغتشاش بودند و بنابراین برای اغتشاش نمی توان مجوز صادر کرد.

سخنران همایش «ترور حقیقت» در مقابل، تعرض نیروهای نظامی و امنیتی به مردم را دفاع از خود دانست و مجروح شدن 400 نفر از مامورین نیروی انتظامی را گواهی بر این ادعا برشمرد.وی همچنین کشته شدن تعدادی را در درگیری ها امری عادی دانست که در گذشته نیز در مورد مسائل جزئی اجتماعی و قومی اتفاق افتاده است و بزرگ کردن این مساله را جنجال رسانه ای خواند. او البته مساله بازداشتگاه کهریزک را اشتباهی دانست که خود سیستم نیز آن را پذیرفته است.

 در اینجا یکی دیگر از دانشجویان به طرح نظرات و سوالات خود پرداخت. این دانشجو با بیان گوشه ای از مشاهدات خود در ارتباط  با ضرب و شتم شدید مردم توسط عوامل امنیتی، عدالت مورد ادعای سران کشور را زیر سوال برد. او همچنین خنده های تمسخر آمیز حضار باقی مانده در سالن را در هنگام بیان اظهاراتش زشت خواند. سید نظام الدین موسوی در پاسخ به چرایی برخوردها با اشاره به اینکه خود او چنین صحنه هایی را ندیده، مدعی شد که اگر هم اتفاق افتاده، اشتباه بوده است. او خطاهای نیروهای امنیتی را حداکثر 20 درصد دانست و برخورد نیروهای مختلف اعم از بسیج و نیروی انتظامی را خوددارانه و ملایم بر شمرد.