انقلاب مخملی برای دیکتاتورهاست نه مردم

نویسنده

» مصاحبه روزنامه سوئیسی لوتان با علی لاریجانی

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و رییس سابق هیات مذاکره گر هسته ای ایران،  همزمان با مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی، برای شرکت در صد و بیست و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس به ژنو رفته. مصاحبه روزنامه سوئیسی لوتان را با او می خوانید.

 

اولین روز مذاکرات وین درباره مسئله غنی سازی اورانیوم ایران در خارج از کشورتان بد برگزارشد. چرا ایران تا این حد با فرانسه دشمن است؟

ـــ اتفاقی که در وین روی می دهد چیزی است که خواسته ایران است یعنی کارشناسان، برای آنکه ایران بتواند از اورانیوم غنی شده خود در یک رآکتور تحقیقاتی استفاده کند، با هم مذاکره کنند. مطابق پیمان منع تکثیر سلاح های اتمی، برای تأمین سوخت مورد نظر ایران، مثلاً از طرف روسیه، باید آژانس بین المللی انرژی اتمی پرونده را به دست گیرد. ما با رویکرد مثبت به این مذاکرات وارد شده ایم و هیچ خصومتی با فرانسوی ها نداریم.

 واقعاً؟

ـــ راستش اینست که چندی قبل فرانسه 60 تن هگزافلوئورور اورانیوم ما را ضبط کرد و هنوز آن را به ما پس نداده است. امّا ما دلیلی نمی بینیم که فرانسه را دشمن خود بدانیم.  

افشای وجود دومین تأسیسات غنی سازی اورانیوم در حوالی قم  به اعتماد غربی ها لطمه زده است. آمریکائی ها و فرانسه پیش از اینکه ایران وجود چنین تأسیساتی را به آژانس اطلاع دهد در جریان قرار داشتند…

ـــ اگر از وجود این تأسیسات خبر داشتند چرا مدارکش را به ما نشان ندادند؟ ما درست عمل کردیم و خیلی پیش از اینکه مهلت صد و هشتاد روزه پیش بینی شده در پیمان منع سلاح های اتمی به پایان برسد و قبل از ورود مواد سوختی به این مرکز آژانس را در جریان قرار دادیم.

پس یعنی نگران نباشیم که ایران قصد دارد بمب بسازد؟

ـــ دوسال پیش در گزارش سازمان اطلاعاتی آمریکا علناً گفته شد بود که جمهوری اسلامی ایران قصد دستیابی به سلاح اتمی را ندارد. جهان امروز خیلی پیچیده است. وقتی می خواهند مارا متهم به ساخت بمب کنند بهتر است پشت اتهامات شان را بگیرند.

ارزیابی شما در مورد سیاست باراک اوباما چیست؟

ـــ سیاست اوباما هنوز خیلی گنگ است. نمی داند چه می خواهد و خیلی از مواضعی که می گیرد جدل ساز است. از یک طرف دست به سوی ایران دراز می کند و از طرف دیگر گروه تروریستی جندالله مسئولان ایرانی را می کشد. ما در این زمینه اطلاعاتی داریم که نشان می دهد این گروه تحت حمایت آمریکا قرار دارد. اوباما در قاهره سخنان خوبی ادا کرد و قول داد که حقوق مسلمانان را احیا خواهد کرد و به فلسطینی ها احترام خواهد گذاشت. امّا تا حالا چه کار کرده است؟ رژیم صهیونیستی به گسترش شهرک ها ادامه می دهد و جمعیت یک میلیون و نیمی غزه همچنان تحت محاصره شدید رنج می کشد. آیا اوباما فقر مردم غزه را می بیند؟ ما ایرانی ها علاقه ای به طرز چیده شدن غذا روی میز رستوران نداریم بلکه مایلیم بدانیم این غذا در آشپزخانه چه جور تهیه شده.

 نظرتان درباره” انقلاب سبز” به پرچمداری میرحسین موسوی چیست ؟

ـــ نمی فهمم چرا می گوئید انقلاب سبز. درایران تمام نهادها به اراده مردم شکل گرفته اند. رهبر معظم انقلاب منتخب مجلس خبرگان است که خود این مجلس را مردم انتخاب کرده اند. مردم رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب می کنند. ایران نیاز به چنین انقلابی ندارد. انقلاب مخملی برای دیکتاتورهاست.

در مورد پاسداران انقلاب که روز یکشنبه هدف سؤقصد قرار گرفتند گفته می شود که با به دست گرفتن کنترل کشور آن را به سمت نظامی شدن می برند.

ـــ چنین ادعائی قابل قبول نیست. قانون اساسی جای نیروهای نظامی رامشخص کرده است. و جناح های مختلف سیاسی هرگز اجازه نظامی شدن سیستم را نخواهند داد. امّا این حرف به آن معنا نیست که بعضی از نظامی ها نمی توانند وارد نهادهای ما بشوند. مثلاً ما در حال حاضر در مجلس هفت هشت نماینده داریم که سابقاً نظامی بوده اند.        

منبع: لوتان 21 اکتبر