طرح بنزین پاک هم تعلیق شد

نویسنده
فیروزه متین

» در هفته تقویمی هوای پاک

در حالی که در ایران هفته ای موسوم به “هوای پاک” آغاز شده و با وجود هشدار معاون سازمان محیط زیست درباره حجم آلودگی هوا و متهم کردن سازمان های متولی به “قتل غیر عمد” شهروندان و نیز درخواست از مراجع تقلید جهت مداخله در این معضل، روز گذشته طرح تولید “بنزین پاک” هم تعلیق و به جای آن پیشنهاد شد قیمت بنزین با کیفیت موجود از لیتری ۷۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان افزایش یابد.

 خبرگزاری مهر دیروز از اعمال فشار “مافیای واردات اکتان بی کیفیت” در تعلیق طرح تولید بنزین پاک، آنهم در هفته موسوم به هوای پاک خبر داد ونوشت: “همزمان با واردات اکتان افزاهای بدون کیفیت و استاندارد بنزین از چین، طرح تولید بنزین پاک و کاملا گیاهی توسط وزارت نفت به حالت تعلیق درآمد تا شاهد یکه تازی مواد شیمیایی و آلاینده‌ای همچون MTBE و MMT در ترکیب بنزین تولیدی کشور باشیم…..در شرایط فعلی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم همچون کشورهای اروپایی، آمریکایی، آفریقایی همچون زیمباوه، آفریقای جنوبی و اتیوپی تولید بنزین گیاهی و به اصطلاح بنزین پایه اتانولی “E۵ تا E۱۵” آغاز شده است اما با وجود هزینه‌های چندین میلیارد دلاری واردات اکتان افزاهای شیمیایی از چین و یا تولید بنزین در پتروشیمی‌ها به دلایل نامشخصی طرح تولید بنزین گیاهی در وزارت نفت دولت تدبیر و امید به حالت تعلیق درآمده است. به عبارت دیگر، با وجود آنکه می توان تنها با هزینه‌های سرمایه گذاری بسیار پائین و بدون نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته بنزین گیاهی و یا پایه اتانولی را از ضایعات میوه و محصولات کشاورزی در ایران تولید کرد، پالایشگاه‌های مختلف نفت کشور کماکان مناقصاتی را به منظور واردات اکتان‌افزاهای شیمیایی از چین برگزار می‌کنند”.

پیروز پروین عضو هیات مدیره انجمن اتانول ایران هم با تایید خبر تعلیق تهیه بنزین پاک به ایسنا گفته: “طرحی در دولت قبلی در وزارت نفت مصوب شد که در صورت اجرای آن به جای افزودن مواد شیمیایی و اکتان افزا به ترکیب بنزین می توان از مواد کاملا گیاهی و ارگانیک که هیچگونه آلایندگی هم ندارد، در ترکیب بنزین استفاده کنیم. با اجرای طرح مصوب وزارت نفت قرار بود در قالب دو برنامه میان مدت و بلند مدت تولید بنزین گیاهی در کشور آغاز شود. بر اساس این طرح قرار شد به صورت مرحله به مرحله و تدریجی بنزین اتانولی ابتدا در استان خوزستان به صورت آزمایشی آغاز و سپس در سایر استان‌های کشور تولید و عرضه آن آغاز شود. با تولید این نسل جدید بنزین نیاز به هیچگونه تغییری در کاربری خودروها و پالایشگاه‌های نفت کشور نیست. تنها باید مخازنی را در حاشیه پالایشگاه‌های نفت برای اختلاط بنزین با اتانول سوختی در نظر گرفت. مطابق با مصوبه وزارت نفت قرار بود سالانه ۸۰۰ میلیون لیتر اتانول سوختی در خوزستان با استفاده از پسماندهای مزارع نیشکر تولید شود. همچنین مطالعاتی به منظور ساخت واحدهای تولید اتانول سوختی در سایر استان‌های کشور آغاز شد. اما متاسفانه هم اکنون طرح متوقف شده است”.

او افزوده است: “برای تولید بنزین گیاهی تنها باید با تولیدکنندگان اتانول سوختی قرارداد تضمینی خرید امضا شود تا سرمایه گذاران ریسک ساخت کارخانه تولید اتانول سوختی را قبول کنند. طرح تولید بنزین گیاهی به حالت تعلیق درآمده و در کما به سر می‌برد اما شاهد واردات اکتان افزاهای چینی هستیم. شاید برای دلالان بنزین واردات اکتان‌افزا صرفه بالاتری دارد که اجرای چنین طرح‌های زیست محیطی در کشور متوقف می‌ماند”.

سایت شیرازه نیز در گزاشی ضمن انتشار اسناد واردات غیرمجاز اکتان های بی کیفیت از چین، نوشته است:” پالایشگاه نفت شیراز با سربرگ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خرداد ماه سال ۱۳۹۱ مناقصه‌ای به منظور واردات اکتان افزای MMT برگزاری می کند و مطابق با اسناد این مناقصه باید تمامی شرکت‌ها، اکتان افزای بنزینی را وارد کشور کنند که دارای گواهی EPA باشد. 

گواهینامه EPA یک گواهینامه بین‌المللی در تولید اکتان افزاهای بنزین در کل کشورهای جهان است که تا پیش از تحریم‌های بین‌المللی تمامی اکتان افزاهای وارداتی به ایران توسط شرکت آفتون کمیکال و با استاندارد EPAوارد کشور می شد.از این رو، در مناقصه شرکت پالایش نفت شیراز هم نسبت به رعایت گواهینامه EPA برای واردات اکتان افزاهای MMT تاکید شده است. با این وجود اسناد موجود نشان می‌دهد محموله وارداتی MMTکه از شرکت Jianxi Silinco چین در شهر نانچانگ Nanchang چین در پالایشگاه نفت شیراز تخلیه شده است، فاقد استاندارد اولیه و لازم الاجرای EPA بوده است”.

این سایت نوشته وزارت نفت هرگونه ورود محصولات بنزینی بی کیفیت را تکذیب کرده است.

اما اعلام تعلیق تولید بنزین پاک، تنها خبر بنزینی دیروز نبود، بلکه در ادامه ارائه سناریوهای متعدد قیمتی برای بنزین،قرار شده تا همین بنزین های بی کیفیت با بهای تقریبا سه برابر به مردم فروخته شود.

به گزارش ایسنا، سیدمجتبی شفیعی رییس ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت کشور در اینباره گفته است: “۳ سناریو را به دولت پیشنهاد دادیم که سناریو اول حفظ قیمت فعلی سوخت بدون افزایش و با تغییر سهمیه است. سناریو دوم افزایش اندک قیمت و رساندن نرخ بنزین به ۱۱۰۰ تومان است و سناریو سوم افزایش بیشتر قیمت بنزین و نرخ ۱۸۰۰ تومانی است که چندین بار این سناریو تغییر کرده و دولت در مورد آن هنوز تصمیم‌گیری نکرده است”.

گفتنی ست، معصومه ابتکار، رئیس کنونی سازمان حفاظت محیط زیست، دو سال قبل و با آغاز آلودگی هوای بی سابقه در ایران که سالانه جان هزاران تن از شهروندان را می گیرد، مشکل را در تحریم بنزین از سوی امریکا و تبدیل کردن کارخانه های پتروشیمی به تولید کننده بنزین دانسته بود. 
او دولت احمدی نژاد را عامل این تخریب زیست محیطی از طریق تولید بنزین غیراستاندارد دانسته بود اما اکنون خود وی در مقام رئیس سازمان محیط زیست هنوز اعتراضی به همان وضعیت نکرده است.