فرزند طبرزدی: به اسم مامور برق به خانه ریختند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازگرداندن زندانیان به زندان

علی طبرزدی، فرزند حشمت الله طبرزدی در مصاحبه با “روز” میگوید که این زندانی سیاسی از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است.

او می افزاید که پدرش هنگام بازداشت گفته است دیگر تقاضای مرخصی نخواهد کرد تا خانواده اش بار دیگر مورد هجوم و حمله ماموران دادستانی قرار نگیرند.

سیر بازداشت و بازگرداندن آن دسته از زندانیان سیاسی که در مرخصی به سر می برند به زندان، طی روزهای اخیر فزونی گرفته است. حشمت الله طبرزدی یکی از این زندانیان سیاسی است که طی یکسال گذشته در مرخصی به سر می برد. اما او تنها زندانی سیاسی نیست که به زندان بازگردانده می شود. احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی که طی 4 ماه گذشته در مرخصی به سر می برد روز یکشنبه و همزمان با روز تولد پیامبر اسلام به زندان رجایی شهر بازگردانده شد. مهدیه محمدی، همسر آقای زیدآبادی اعلام کرده است که این روزنامه نگار به صورت تلفنی به زندان احضار شده بود.مهدی خزعلی هم احضار شده و دکتر علی رشیدی بازداشت. دکتر رشیدی، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران است که به دو سال حبس تعزیری محکوم شده و با قرار وثیقه آزاد بود. او به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده است.  طی روزهای اخیر از برخی زندانیان سیاسی دیگر هم خواسته شده خود را به زندان معرفی کنند.این در حالی است که پس از روی کار آمدن  حسن روحانی و با توجه به وعده های او، افکار عمومی در انتظار آزادی زندانیان سیاسی است.

 علی طبرزدی، فرزند حشمت الله طبرزدی درباره بازداشت پدرش به “روز” می گوید: از زمانی که ایشان را بردند هیچ گونه تماسی با ما نداشته. کسی که ایشان را می برد گفت تا نیم ساعت دیگر تماس می گیریم اما نگرفتند.البته ما گوش مان پر است از این وعده وعیدها. با این حال خبر خوب اینکه علیرغم اینکه ما فکر می کردیم ایشان را به سلول انفرادی منتقل کرده باشند و تحت بازجویی باشد و نگرانی داشتیم چون بیماری قند و فشار خون دارند اما شنیدیم که گویا به بند عمومی زندان رجایی شهر منتقل شده اند. این مایه خرسندی ما است چون می دانیم آنجا می تواند از قرص هایش استفاده کند بهرحال با هم بندی های خودش است و بهرحال سه سال در آنجا زندانی بوده و ..

او می افزاید: این مساله از نگرانی ما کم کرد اما دلیل نمی شود از اطلاع رسانی دست برداریم و همین طور از درخواست هایی که از مجامع حقوق بشری دنیا داریم که با تلاش هایشان بتوانند هرچه زودتر زندانیانی را که بی گناه هستند و بعضی ها سالهای سال است از مرخصی هم محروم هستند، باعث آزادی شان شوند.

آقای طبرزدی، سکوت عدم مصاحبه و عدم فعالیت را از شرط های ماموران امنیتی برای مرخصی پدرش ذکر می کند و می گوید: در چند روز  قبل از بازداشت پدرم، تماس هایی از سوی دادستانی گرفته شده بود و ارتباط هایی با بازجو و مسئول پرونده اش و .. این بود که ایشان از مسیری که گفتگو شده بود و قرار بود به شرط سکوت باشد خارج شد و سکوت خودش را شکست، بی پروا مصاحبه و از حقوق زندانیان دفاع کرد؛ از لغو اعدام، آزادی های حقوق بشری و آزادی بیان و ..ایشان هیچ مماشاتی نکرد و بی پروا فعالیت هایش را ادامه می داد و این انتظار در ما بود که او را  با توجه به شرایط سرکوبی که در داخل شاهد آن هستیم که هیچ گونه صدای مخالفی از سوی رژیم برتابیده نمی شود، برگردانند اما اینکه بریزند خانه و در را هل بدهند و دروغ بگویند که ما مامور کنترل برق هستیم و به این شکل حمله ور شوند واقعا مایه شرمساری است. به هر حال اگر به طور کتبی همان روز اول دادستانی ایشان را احضار می کرد حتما می رفت. به صورت تلفنی و غیر رسمی بود و گمان می رفت شاید از سوی گروه های خودسر باشد با توجه به شرایط روحی که در جامعه حکمفرما بود و اصرار مادر ایشان ..

او توضیح می دهد: گفتند ما قبض برق تان را آوردیم در را باز کردم هل دادند. پدرم گفت مگر حمله کردید می خواهید قاچاقچی ببرید؟ این چه نحوه برخورد است با کفش ریختید روی فرش. حتی پدرم می خواست برود اتاق لباس عوض کند گفتند نمی شود . پدرم گفت من باید لباس بپوشم، عینک و داروهایم را بردارم خب با من بیایید توی اتاق .. پدرم گفت تا زمانی که این وضعیت باشد من دیگر درخواست مرخصی نمی کنم اگر قرار باشد مرخصی بدهند بعد این گونه به خانه حمله ور شوند. من نمی توانم شاهد باشم که اینطور خانواده ام مورد هجوم قرار بگیرند.

فرزند حشمت الله طبرزدی می گوید: به هر حال شرایط به گونه ای است که الان صدای مخالف را تحمل نمی کنند. این حکومت تا دندان مسلح است و هیچ حسابرسی هم ندارد.اینکه روحانی آمد و قرار است بهتر شود یا اوضاع بهتر شده اینها همه حرف است. برداشت های انتزاعی واقعا اشتباه است. ثابت کرده اند که در برهه ای از زمان عقب نشینی می کنند اما خیلی زود ماهیت اصلی خودشان را نشان می دهند. مردم ایران لیاقت شان بیش از اینهاست، مردم ایران چیزی بیش از امنیت و آرامش نمی خواهند وقتی یک سیستم قضایی اینطور حمله می کند از یک دزد چه توقعی دارید این خود دزدی و آدم ربایی است بیایند به زور بگویند دستبند بزنید ببریم تان.

حشمت الله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران و از بازداشت شدگان عاشورای ۸۸ است که به ۸ سال زندان محکوم شده. او پیش از بازداشت و بازگشت به زندان در مصاحبه با “روز” درباره وضعیت خود گفته بود: من از ۸ سال محکومیتی که در پرونده اخیر داشتم سه سال را زندان بودم و حدود یکسال است که بیرون و در مرخصی هستم. البته مرخصی که به من دادند به شرط سکوت و عدم فعالیت بود. حدود یک سال اخیر هم من هیچ صحبتی و مصاحبه ای نداشتم البته گاهی مطالبی می نوشتم ولی صحبتی نداشتم تا اخیرا که با توجه به تغییر شرایطی که به وجود آمده، سکوت ام را شکستم و یک مقداری فعال شدم؛ البته نه به معنای کار تشکیلاتی و کارهایی که قبلا می کردم ولی بالاخره می توانم ۴ خطی بنویسم و حرفی بزنم. الان هم ۴ سال از حبس ام باقی مانده.

آقای طبرزدی در تحلیل خود از وضعیت فعلی گفته بود: من خودم هیچ انتظاری نداشتم که با آمدن آقای روحانی اتفاق مهمی بیفتد چون می دانیم ساختار سیاسی و ساختار حاکم بر ایران و قدرت های اصلی که اختیارات و امکانات را دارند علی الاصول در دست دولت نیست. این قابل پیش بینی بود اما به نظر من یک مقداری تغییر کرده؛ یعنی وضع نسبت به دوران احمدی نژاد خیلی بهتر شده و قابل مقایسه نیست که وضعیت بسیار خفقان و خفه کننده و امنیتی بود. ولی نسبت به خواسته هایی که حتی طرفداران آقای روحانی داشتند، به ویژه آزادی زندانیان سیاسی، آزادی حصرشدگان، برداشته شدن فضای امنیتی، شرایط بهتر برای روزنامه نگاران مستقل و احزاب و آزادی بیان و مطالبات دیگری که مطرح بوده، از این بابت کار مثبتی صورت نگرفته. پس حتی نسبت به شعارهایی که داده شده و انتظارات طرفداران آقای روحانی هنوز خیلی فاصله داریم. نسبت به خواسته های اساسی که نیروهای مخالف انتظار دارند، از جمله خود من که در انتخابات هم شرکت نکردم، فاصله خیلی زیاد است اما نسبت به شرایط بسیار سخت و خفقان و امنیتی دوران احمدی نژاد وضع خیلی بهتر شده.

 

خط تولید پرونده!

مهدی خزعلی ، فعال سیاسی هم در وب سایت شخصی خود از دوبار احضار  در ۴۸ ساعت به عنوان مجرم خبر داده و با عنوان “خط تولید پرونده از سر گرفته شد” نوشته است: اگر اعلام جرم است که آمدن من چه معنایی دارد، شما از پیش بریده و دوخته اید، دفاع چه معنایی دارد؟ بازپرس چه کاره است؟ شما پیشاپیش مرا مجرم دانسته اید و قرار مجرمیت صادر فرموده اید و من می دانم از همین الان نیز به بازپرس ابلاغ شده است که چه قراری صادر نماید و چه بلایی سرم بیاورد یا نیاورد.

او اضافه کرده: اگر الفبای قضا را می دانستند، باید مرا با ذکر عناوین اتهامی احضار می کردند و شاکی را مدعی العموم ذکر می کردند، او نمی تواند قبل از استماع دفاع من اعلام جرم نماید و قرار مجرمیت صادر فرماید، باید مرا احضار فرموده و پس از تفهیم اتهام و بررسی مستندات و دفاعیات مقدماتی، اگر اتهام را وارد دانستند، قرار متناسب صادر تا من پس از تمهید مدارک و دفاعیات لازم در جلسه دادسرا حاضر و پس از اخذ آخرین دفاع، قرار مجرمیت صادر و اگر به تایید دادستان رسید، کیفر خواست صادر شود و باز پس از تایید دادستان به محکمه ارجاع شود.

آقای خزعلی سپس خطاب به بازپرس پرونده اش نوشته: محبت فرمایید برگه احضاریه را کامل پر فرمایید و عناوین اتهامات انتسابی و نام شاکی(مدعی العموم) ذکر شود، دراحضاریه پرونده یازدهم “تبلیغ علیه نظام” ذکر شده است و کی و کجا نامعلوم است تا من با مستندات لازم برای دفاع حاضر شوم.در هر دو علت احضار اعلام جرم دادستان ذکر شده است، که این خلاف بیین قانون است، هنوز تفهیم اتهام نشده که نمی توان قرار مجرمیت صادر کرد! من آماده حضور و دفاع هستم – اما با احضاریه کامل و با رعایت موازین قانونی، که هرگز برای من رعایت نشده است – امیدوارم که جناح شکست خورده حاکم به جای چنگ و دندان نشان دادن، سر عقل بیاید و با مردم آشتی کند.