شکایت دراویش زندانی از قاضی صلواتی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش اصولگرایان به نامه گنابادی‌ها به مطهری

سایت‌های اصولگرا نامه ۳۵۰ تن از دراویش گنابادی استان خوزستان به علی مطهری را “سیاه نمایی” خوانده و نوشته‌اند در سالهای گذشته برخی از خانقاه‌های دراویش به محل فتنه‌گری و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تبدیل شده است. همزمان دراویش زندانی در سومین سال حبس خود علیه قاضی صلواتی به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرده‌اند.

همزمان با سفر حسن روحانی به استان خوزستان، ۳۵۰ نفر از پیروان دراویش گنابادی این استان با ارسال نامه‌ای به علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خواستار رسیدگی به وضعیت درمانی دراویش زندانی در زندان‌های اوین تهران و عادل‌آباد شیراز و پایان دادن به حبس و محکومیت غیرقانونی آنها شدند.

به گزارش سایت مجذوبان نور،امضا کنندگان در این نامه به دخالت‌های غیرقانونی نهادهای امنیتی و عدم توجه مسئولین قضایی در امور درمانی دراویش زندانی اوین و عادل آباد شیراز و تحدید حقوق قانونی این زندانیان اشاره کرده و این نماینده مجلس را به ادای وظیفه نمایندگی در رسیدگی و نظارت بر وضعیت زندانیان فراخوانده و خواستار پایان یافتن حبس‌‌ها و محکومیت‌های ناعادلانه شده اند.

در واکنش به این نامه، سایت اصولگرای ندای انقلاب اسلامی با “سیاه نمایی” خواندن این اقدام دراویش، از آنچه “تلاش برای آزادی هم سلکان خود” خوانده شده، انتقاد کرده‌است.

در گزارش این سایت تندرو که همزمان در دیگر سایت‌های اصولگرایان مانند رجا نیوز نیز باز نشر شده، گفته شده که دراویش زندانی به جرم نشر اکاذیب، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان عمومی توسط دستگاه قضایی به زندان محکوم شده‌اند.

مقامات و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی معمولا بازداشت اقلیت‌های دینی از جمله پیروان دروایش گنابادی را انکار می‌کنند و به ندرت پیش می‌آید به محدودیت‌ها علیه این اقلیت‌ها اذعان کنند.

 

انتقاد به زندان و تخریب امکان مذهبی

نهادهای امنیتی و قضایی از حدود دو سال پیش، تعداد زیادی از دراویش گنابادی و وکلای مدافع آنها را دستگیر کرده و در موارد زیادی آنها را بدون محاکمه در زندان نگاه داشته اند.

با این حال سایت مجذوبان نور، روز سه‌شنبه، یکم دی ماه اعلام کرده که خانواده کسری نوری٬ وب‌نگار و فعال حقوق دراویش پس انتقال وی به زندان شماره ۲ استان فارس موفق به ملاقات وی شدند.

آقای نوری به اتهام عضویت در سایت مجذوبان نور، پایگاه خبری دراویش گنابادی، بازداشت شد و بعد از حدود یک سال بازداشت موقت از سوی دادگاه انقلاب به ۴ سال و ۴ ماه زندان محکوم شد.

اعمال فشار بر این اقلیت مذهبی از سال ۸۴ شدت گرفته و از آن زمان تا کنون، تعداد زیادی از آنها دستگیر و حسینیه ها و امکان مذهبی شان تخریب شده است.

در همین راستا سایت اصولگرای ندای انقلاب گزارش کرده که “در سالیان گذشته برخی از خانقاه‌های فرقه مزبور که به محل فتنه‌گری و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی تبدیل شده بود، با مجوز مراجع قضایی تعطیل یا تخریب شده است.”

۳۵۰ درویش گنابادی هم در نامه خود به علی مطهری به تخریب اماکن مذهبی و عبادتگاه‌های خود توسط نیروهای خودسری اشاره کرده اند که به گفته آنها “خود را مذهبی می‌دانند” و از این نماینده مجلس خواسته اند به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند.

هنوز مشخص نیست ۳۵۰ درویش گنابادی نامه انتقادی خود را به چه دلیل به علی مطهری، نماینده تهران فرستاده اند اما این سایت نوشته است “پیش از این علی مطهری علت کار گذاشتن شنود در دفتر کارش را تردد دراویش گنابادی و خانواده برخی از فتنه‌گران سال ۸۸ به این محل عنوان کرده بود.”

این نامه همزمان با سفر سه روزه حسن روحانی به استان خوزستان به صورت سرگشاده منتشر شد. روحانی در کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود که وضعیت اقلیت‌های مذهبی در دوران وی بهبود پیدا خواهد کرد.

 

شکایت دراویش زندانی

سایت مجذوبان نور همچنین از شکایت ۵ وکیل دادگستری و دو فعال حقوق دراویش زندانی علیه قاضی صلواتی خبر داده است.

این دسته از زندانیان “سلب حق دفاع قانونی با عدم فراهم کردن شرایط دفاع”، “عدم رعایت ضوابط حقوقی”، “تعیین مجازات بیش از حد مقرر در قانون”، “صدور حکم حضوری بر خلاف قانون”، “صدور حکم برخلاف عناوین اتهامی مندرج در کیفرخواست”، “دخالت در امور درمانی بر خلاف قانون” را از جمله تخلفاتی دانسته‌اند که قاضی صلواتی برای زیرفشار گذاشتن دراویش زندانی مرتکب آنها شده است.

سلسله نعمت‌اللهی به “شاه نعمت‌الله ولی” از عرفای قرن نهم هجری (پانزدهم میلادی) باز می‌گردد. پیروان شاه نعمت‌الله ولی در سده های اخیر به سه شاخه ذوالریاستینی (منورعلیشاهی)، گنابادی (سلطانعلی شاهی) و صفایی (صفی علیشاهی) تقسیم شده‌اند.

اعتقادات شاخه گنابادی که اخیرا تحت فشار بیشتری نسبت به دیگر شاخه‌ها قرار گرفته، به اهل شریعت نزدیک تر است و پیروان این شاخه، مکان‌های تجمع خود را به جای خانقاه، “حسینیه” می‌نامند.