بازداشت ۱۱ روزنامه نگار در کمتر از ۲۴ ساعت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» یورش گسترده به ۵ روزنامه و هفته نامه

بازداشت ۹ روزنامه نگار، وضعیت نامعلوم ۴ روزنامه نگار دیگر و ضبط هاردها و دیسک ها، نتیجه یورش همزمان و فله ای روز گذشته ماموران امنیتی به ۵ روزنامه و هفته نامه بود.شب پیش از آن نیز دو روزنامه نگار دیگر دستگیر شده بودند.

روز گذشته ماموران امنیتی در اقدامی بی سابقه، همزمان به دفاتر روزنامه های اعتماد، بهار، شرق، آرمان و هفته نامه آسمان یورش بردند و جواد دلیری، نسرین تخیری، ساسان آقایی، اکبر منتجبی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی و نرگس جودکی درتحریریه روزنامه هایشان بازداشت شدند. برای ریحانه طباطبایی، صدرا محقق و احسان مازندرانی هم حکم جلب صادر شده و از وضعیت صبا آذرپیک هم تا زمان نوشتن این گزارش خبری در دست نیست.

یک روز پیشتر دو روزنامه نگار دیگر، سلیمان محمدی و میلاد فدایی اصل بازداشت شده بودند. گفته می شود بازداشت این دو با حکم دادگاه رسانه صورت گرفته اما هنوز مشخص نیست حکم یورش به دفاتر روزنامه ها و بازداشت روزنامه نگاران در تحریریه ها از سوی کدام دادگاه یا شعبه صادر شده است.

علیرغم سرکوب گسترده مطبوعات و روزنامه نگاران طی سالهای گذشته اما حضور همزمان نیروهای امنیتی در تحریریه ها و بازداشت روزنامه نگاران بدین شکل تاکنون سابقه نداشته است. هرچند بسیاری از روزنامه نگاران که تجربه حضور در تحریریه در روزهای نخستین پس از انتخابات خرداد ۸۸ را دارند می گویند برای آنها ۲۳ و ۲۴ خرداد ۸۸ تداعی شده است؛ روزهایی که تعداد زیادی از روزنامه نگاران، فعالان سیاسی، فعالان حقوق بشر و فعالان عرصه های مختلف با احکامی که قبل از انتخابات از سوی قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران صادر شده بود بازداشت شدند.

در حالیکه مرخصی تعدادی از روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی طی روزهای گذشته بر این گمانه زنی ها دامن زده بود که در آستانه انتخابات آتی ریاست جمهوری، حکومت در صدد گشایش فضای سیاسی است اما اقدام روز گذشته نیروهای امنیتی پایان این پیش بینی ها بود.

طی روزهای گذشته احمد زیدآبادی، بهمن احمدی امویی، مهسا امرآبادی، مسعود باستانی، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان، محمدعلی دادخواه و بهاره هدایت با وثیقه های سنگین به مرخصی آمده اند. نسرین ستوده نیز برای سه روز به مرخصی آمده بود که به زندان بازگشته است.

 

بازداشت در تحریریه

براساس گزارش ها روز گذشته ماموران امنیتی با حضور در ساختمان روزنامه اعتماد ابتدا کارت های خبرنگاری اعضای تحریریه را جمع کردند و سپس به بازرسی از ساختمان روزنامه پرداختند. آنها آنگاه هاردها و دیسک های روزنامه را ضبط و جواد دلیری، سردبیر این روزنامه را به اتفاق نسرین تخیری، دبیر سرویس اجتماعی و ساسان آقایی، خبرنگار این روزنامه بازداشت کردند.

این اتفاق در روزنامه شرق نیز به همین شکل رخ داد؛ نیروهای امنیتی، پوریا عالمی، همکار این روزنامه را بازداشت و هارد و دیسک های روزنامه را با خود برده اند. در روزنامه بهار، پژمان موسوی، مسئول صفحه رسانه و امیلی امرایی، خبرنگار گروه فرهنگی این روزنامه بازداشت شده اند. سلیمان محمدی، دبیر گروه حوادث روزنامه بهار و میلاد فدایی اصل، دبیر گروه سیاسی خبرگزاری ایلنا هم یک روز قبل بازداشت شده بودند.

در روزنامه آرمان مطهره شفیعی، دبیر گروه سیاسی و نرگس جودکی، دبیر گروه اجتماعی این روزنامه بازداشت شده اند. اکبر منتجبی، دبیر اجرایی هفته نامه آسمان هم در یورش نیروهای امنیتی به دفتر این هفته نامه بازداشت شده است.

نیروهای امنیتی سپس به منازل شخصی این روزنامه نگاران رفته و برخی وسایل شخصی از جمله کتاب ها، لپ تاب ها و دست نوشته های آنها را نیز با خود برده اند.

 

سکوت دستگاه قضایی؛اتهامات رسانه های حکومتی

یورش همزمان روز گذشته نیروهای امنیتی به ساختمان روزنامه ها و بازداشت روزنامه نگاران شاغل در این روزنامه ها یک هفته پس از آن صورت گرفت که غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور در کنفرانس مطبوعاتی خود مدعی شدکه “براساس اطلاعاتی که از منابع موثق به دست من رسیده است، متأسفانه عده‌ای از روزنامه‌نگاران امروز جدای آنکه در روزنامه‌های کشور قلم می‌زنند دستشان در دست غربی‌ها و ضد انقلاب است. حال فردا اگر هر کدام از این افراد به دلیل یک اقدام مجرمانه دستگیر شوند داد و فریاد خود شما نیز بلند می‌شود غافل از آنکه آن فرد بلندگو و تریبون دشمن بوده است”.

 

همچنین در شرایطی که هنوز علت بازداشت و اتهامات انتسابی به روزنامه نگاران بازداشت شده از سوی مراجع قضایی به صورت رسمی اعلام نشده، دیشب خبرگزاری مهر در خبری عنوان کرد که این روزنامه نگاران به اتهام همکاری با ضدانقلاب بازداشت شده اند. این خبرگزاری نوشت: “پیگیری های اولیه خبرنگار مهر درباره علت بازداشت این افراد حکایت از همکاری برخی از این افراد با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب دارد”.

خبرگزاری فارس و وب سایت مشرق نیوز نیز مدعی شده اند که “علت بازداشت این افراد همکاری با رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب بوده است”.

مشرق نیوز یک روز پیشتر و پس از بازداشت سلیمان محمدی و میلادفدایی اصل از آنها به عنوان دو عنصر رسانه ای جریان فتنه نام برده بود.

تاکنون مراجع قضایی از اظهار نظر در خصوص یورش دیروز و بازداشت های صورت گرفته خودداری کرده اند اما خبرگزاری مهر خبر داده است که دادستانی انقلاب به زودی اطلاعیه ای در این زمینه صادر خواهد کرد.