آمریکا با ایران مذاکره می کند؟

نویسنده

دولت بوش تا کنون از گفتگو با رژیم ایران پرهیز کرده است،اما به اعتقاد نامزد احتمالی وزارت دفاع ، منافع آمریکا نیازمند گفتگوست.

اگر رابرت گیتز به کابینه بوش بپیوندد و جایگزین وزیر دفاع کنونی، دونالد رامسفلد شود، انتظار می رود پرزیدنت بوش را به گفتگو با ایران ترغیب نماید، کاری که بوش تاکنون از انجام آن پرهیز کرده است. گیتز نظرات خود در باره ایران را زمانی آشکار ساخت که در اواسط سال 2004 به زبیگنیو برژینسکی پیوست و ریاست گروهی از محققان را برعهده گرفت و گزارشی تحت عنوان” ایران: زمان رویکردی تازه” را منتشر کرد.

این گروه کاری که از طرف انجمن روابط خارجی برگزیده شده بودند، در گزارش خود نتیجه گیری کرد که آمریکا باید به دلیل رفتار سرکش ایران با آن کشور وارد مذاکره مستقیم و مداوم شود: “به نظر میرسد جمهوری اسلامی کاملا جا افتاده و کشور در آستانه خیزش انقلابی قرار ندارد. نیروهایی که متعهد به حفظ نظام کنونی ایران هستند کاملا اوضاع را تحت کنترل دارند و تنها گردانندگان مقتدر کشور هستند. فوریت نگرانی های ناشی از سیاستهای ایران چنین حکم میکند که ایالات متحده منتظر سقوط آن رژیم ننشیند و به دادوستد با آن کشور بپردازد.”

پرزیدنت بوش پیشنهاد کرده که در صورت توقف غنی سازی از سوی ایران، نمایندگانی را برای پیوستن به اروپاییان و گفتگوی مستقیم با ایران اعزام کند. شرطی که از سوی رهبران ایران رد شد.

بر اساس نظرات گذشته آقای گیتز، بنظر میرسد که او در پی یافتن راهی برای عبور از مشکل اتمی ایران برآید. او همچنین با این نظر اروپاییان موافق است که خواهان تعامل بیشتر با ایران برای برطرف کردن نگرانی ها هم در مورد جاه طلبی های اتمی ایران هستند، و هم مایلند با تعامل، مشکل پشتیبانی از حماس و حزب الله و ماهیت مداخله ایران در عراق را نیز برطرف کنند. دولت بوش برای ارسال پیامهای خود به ایران به اروپاییان و روسیه متکی بوده، و در عین حال تلاشهای ناموفقی را برای برانگیختن نیروهای مقاومت مردمی در داخل کشور بعمل آورده است. اما بسیاری از محققان معتقدند این تلاشها فقط به تقویت هرچه بیشتر نیروهای تندرو منجر شده است.

نظرات واقعگرای گیتز در مورد ا یران در سال 2004 هنگام مصاحبه با خبرنگاران در مورد گزارش گروه کاری روشن شد. گیتز گفت: “نیروهای ما در عراق و افغانستان درگیر هستند. ما با برنامه اتمی ایران روبرو هستیم که بسیار خطرناک است. ما به طرح این موضوع میپردازیم که آیا باید به کناری بنشینم و بگذاریم که این وقایع منفی اتفاق بیافتد، و یا سعی کنیم که در این مورد کاری در جهت منافعمان انجام دهیم؟ ما میتوانیم در باره تحولات ایران و زمان تغییر این رژیم حرفهای زیادی بزنیم. اما بهتر آن است که توجه خود را به منافع کنونی امنیت ملی آمریکا، در پرتو تعهدات جاری ما در خاورمیانه و جنوب آسیا معطوف کنیم.”

و او میگوید که منافع آمریکا اقتضا میکند با ایران وارد مذاکره شود؛ نظری که تاکنون در دولت بوش مورد توجه قرار نگرفته است.

منبع: مجله تایم – 9 نوامبر 2006