صورت مسئله را پاک می‌کنند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آتش‌سوزی ده‌ها هکتار جنگل در کردستان

خبرگزاری های حکومتی با تائید 9 مورد آتش سوزی طی 10 روز  در جنگل های کردستان، از این موضوع به عنوان “کابوسی” برای مردم منطقه یاد کردند که هر ساله با فرارسیدن فصل گرما طبیعت کردستان را تهدید می کند. منابع خبری محیط زیست کردستان هم با تائید اینکه بیش از 40 هکتار از جنگل‌های این استان در فاصله زمانی مورد ادعای رسانه های رسمی دچار آتش‌سوزی شده، اقدام به انتشار آمار خسارت جنگل های این منطقه طی سالهای گذشته کرده اند.

فعالان محیط زیست کردستان در مصاحبه با روز، از این  رویداد به عنوان یک “فاجعه زیست محیطی” یاد و حاکمیت را متهم به نادیده گرفتن آتش سوزی جنگل های کردستان می کنند.

 

9 مورد آتش سوزی در 10 روز

به گزارش خبرگزاری مهر، طی 10 روز اخیر 9 مورد آتش سوزی در جنگل های این منطقه اتفاق افتاده است.

این در حالی است که سرهنگ تقی ایروانی، فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در گفت‌وگو با پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبزپرس) گفته تنها پنج مورد آتش‌سوزی به وقوع پیوسته است.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع گفته است، تنها امسال، چهار هکتار از جنگل‌ها سوخته و علت یکی از حریق‌ها هم بی‌احتیاطی‌های یک کشاورز بومی منطقه بوده که شناسایی شده است.

ایروانی در رویدادهای سال گذشته نیز عوامل انسانی را دخیل دانسته بود.

همزمان آژانس خبری مکریان، که اخبار کردستان و مناطق غرب ایران را پوشش می دهد، درباره یک مورد از آتش سوزی های روزهای اخیر نوشته است: ۲۷ هکتار از جنگل‌های مریوان و سروآباد و سه هکتار از جنگل‌های سردشت دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

بنا به گزارش‌های منتشر شده، آتش سوزی‌های اخیر بیشتر در اطراف شهرستان‌های مرزی سردشت، مریوان و سروآباد روی داده است.

سوران دانشور، فعال محیط زیست و یکی از اعضای انجمن سبز چیا، در مورد خسارات وارد شده ناشی از این آتش سوزی ها به روز می گوید: “از روز 18 خرداد ماه تا کنون دست کم 44 هکتار از جنگل های کردستان قربانی حریق شده است.”

به گزارش انجمن سبزچیای مریوان، آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته باعث نابود شدن ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان های مریوان و سروآباد شده است.

این انجمن در گزارش هایی با ذکر دقیق تاریخ و محل آتش‌سوزی‌ها، 9 مورد آتش سوزی را  در سال جاری تائید کرده است.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از انجمن سبز چیا نوشته است: “در سال گذشته نزدیک به 900 مورد آتش سوزی در جنگل های مریوان و سروآباد به ثبت رسیده است که وقوع این میزان آتش سوزی باعث از بین رفتن نزدیک به 35 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع این دو شهرستان شده است.”

 

انکار آتش سوزی ها

به اعتقاد کارشناسان محیط زیست آتش‌سوزی‌ها که در جنگل‌های دنیا روی می‌دهد دو علت انسانی و طبیعی دارد. سال گذشته دکتر اسماعیل کهرم، طبیعت شناس و دکتر هوشنگ سبحانی، استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران در مصاحبه با “روز” به تشریح دلایل وقوع آتش سوزی ها در جنگل های کردستان پرداخته و هم عوامل انسانی و هم عوامل طبیعی را در این پدیده دخیل دانسته بودند.

فعالان مدنی و محیط زیست در مریوان می‌گویند آتش سوزی‌های امسال به صورت عمدی صورت گرفته  و عامل انسانی نیز در آن تاثیر داشته است.

سوران دانشور، از اعضای انجمن سبز چیا، به روز می گوید: “مقامات جمهوری اسلامی دلیل این آتش سوزی ها را عوامل طبیعی می دانند، اما به نظر ما به عنوان فعالان محیط زیست کردستان، نقش داشتن دلایل طبیعی، به علت اینکه این منطقه دارای آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی است قابل توجیه نیست. ما فکر می کنیم این آتش سوزی ها، به دلایل انسانی صورت می گیرد. برخی حتی حاکمیت را متهم به ایجاد آتش سوزی عمدی در کردستان می کنند، ما اما می گوییم حتی اگر این آتش سوزی ها عمدی و از سوی حاکمیت هم نباشد، باز  حاکمیت در برابر آن مسئول است.”

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه دولت ها در تمام دنیا مسئول تامین امنیت و آسایش تمامی شهروندان هستند می افزاید: “محیط  زیست نیز از این معادله خارج نیست، حاکمیت در برابر حفظ امنیت طبیعت مسئول است.”

آقای دانشور، حاکمیت را متهم به “بی توجهی” به موضوع آتش سوزی جنگل های کردستان می کند. او در خصوص تلاش های نهاد مربوطه برای کنترل این پدیده به روز می گوید: “یکی از بارزترین فعالیت هایی که حاکمیت در برابر این بحران انجام داده، پاک کردن صورت مساله است. در سالهای گذشته مقامات کشور وقوع این آتش سوزی ها  و آمارهای سازمانهای  مدنی مدافع  محیط زیست کردستان را تعمدا تکذیب می کردند.”

عضو انجمن سبز چیا می افزاید: “ما فکر می کنیم انکار این قضیه از اساس راهگشای این فاجعه زیست محیطی نیست. از طرف دیگر حاکمیت  هیچ قدمی در راستای مهار مواردی از این آتش سوزی ها که اخیرا بر خلاف سالهای گذشته به تائید رسانه های دولتی نیز رسیده، برنداشته است.”

 

مردم؛ داوطلب اطفاء حریق

تداوم آتش سوزی جنگل های کردستان و بی توجهی مسئولان امر باعث شده شهروندان مریوان و سروآباد در طول یک ماه گذشته به صورت داوطلبانه اقدام به اطفاء این آتش سوزی ها کرده اند.

سوران دانشور می گوید: “مردم مریوان به صورت داوطلبانه و تحت نظارت انجمن سبز چیا با حضور در محل های آتش سوزی اقدام به مهار این آتش ها به شیوه های سنتی کرده اند. در خوش بینانه ترین حالت، اداره منابع طبیعی یکی دو کارمند این اداره را بدون هیچ وسیله اطفاء، همراه  شهروندان داوطلب به محل اعزام کرده است.”

برخی از فعالان محیط زیست کردستان طی سالهای گذشته گفته اند که نیروهای دولتی برای مقابله با نیروهای اپوزیسیون کرد در منطقه، در دو سال اخیر عامل اصلی آتش سوزی‌ها در کردستان بوده‌اند.

عضو انجمن سبز چیا در این باره به روز می گوید: “ما اطلاعی از سابقه فعالیت های نظامی در مناطقی که در حال حاضر در آتش می سوزد نداریم  و تا کنون نیز در این مناطق درگیری و یا تحرک نظامی صورت نگرفته است. حتی اگر این فرض نیز درست باشد، به هیچ عنوان نمی تواند دلیلی برای از بین بردن تعمدی طبیعت باشد.”

آقای دانشوردر پایان با حاکمیت و مردم نیز سخنی دارد: “از حاکمیت می خواهیم پیش از هر چیز این واقعیت را بپذیرند که  آتش سوزی جنگل ها در بخش هایی از کردستان یک پدیده واقعی است و به یک مشکل اساسی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است. از فعالان مدنی و رسانه ها هم می خواهیم نسبت به این بحران، سکوت نکنند، طبیعت متعلق به همه شهروندان است و در صورت نابودی، تبعات آن دامنگیر همه می شود. از مردم شهرهای کردستان به ویژه مردم مریوان نیز می خواهیم که مانند گذشته به صورت داوطلبانه در مهار این آتش ها فعالان محیط زیست را یاری برسانند.”