نوبت حضور بسیجیان در دانشگاه هارسید

نویسنده
البرز محمودی

» پس از بیست سال سهمیه برای رزمندگان

hozorbasijiandardaneshgah.jpg

اگر چه با سپری شدن بیست سال از پایان جنگ، دیگر سهمیه رزمندگان جنگ هشت ساله برای ورود به دانشگاه ها به حداقل رسیده، اما اختلاف میان رییس سازمان سنجش و رئیس کمیسیون آموزش مجلس فاش ساخته که “سازمان بازرسی و قوه قضائیه” تلاش دارند سهمیه چهل درصدی ورود به دانشگاه ها را که پیش از این در اختیار رزمندگان بوده به “بسیجیان فعال” واگذار کنند تا آنها بتوانند راحت تر وارد دانشگاه و مراکز آموزش عالی شوند.

با اینکه نشست های خبری عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش معمولا ظهرها برگزار می شد اما روز شنبه این جلسه در ابتدای صبح برگزار شد تا به این ترتیب از قبل از جلسه مشخص شود که عالیترین رییس برگزاری آزمون ورودی به دانشگاه های کشور حرف های مهمی برای زدن دارد.

پورعباس در این جلسه صبحگاهی در ساختمان سنجش که در جنب پل کریمخان واقع شده است، از “آشفتگی های قوانین گزینش دانشجو و تاکید بر لزوم تجدید نظر در قانون” سخن گفت و از برخی “فشارها به سازمان سنجش برای واگذاری 40 درصد ظرفیت ها به بسیجیان فعال” خبر داد.

رئیس سازمان سنجش همچنین در اظهار نظری قابل توجه تاکید کرد فشار زیادی از ناحیه سازمان بازرسی و قوه قضائیه روی سازمان سنجش وارد می شود، تا جایی که حتی به تهدید انفصال از خدمت مسوول سازمان سنجش نیز منجر شده است.

در حال حاضر براساس قانونی که از سال 1367 تاکنون برجای مانده، در هرسال برگزاری کنکور ورود به دانشگاه ها، 40 درصد پذیرفته شدگان کسانی هستند که تحت عنوان “رزمنده” در این آزمون شرکت کرده اند.

سهمیه رزمندگان مخصوص افرادی بود که در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران شرکت کرده بودند. اما در سالهای اخیر با گذشت زمان، به گفته این مسوول سازمان سنجش، تنها دو درصد از این سهمیه استفاده می کنند و دیگر رزمنده ای که در کنکور شرکت کند، نمانده است.

لذا اینک پس از گذشت بیست سال از اتمام جنگ، مجلس طرحی را تصویب کرده که بر اساس آن، این ظرفیت به نیرو‌های بسیج اختصاص می‌‌یابد. اجرای قانون جذب بسیجیان تاکنون در دانشگاه‌ها از سوی سازمان سنجش مسکوت مانده و اجرا نشده است.

کنکور پر مساله

برگزاری کنکور سال 1387 با حواشی بسیار همراه بود و اعتراضات فراوانی را از سوی داوطلبان به همراه داشت. عمده مشکل این بود که وزارت علوم و سازمان سنجش بدون اعلام قبلی ملاک پذیرش را بومی بودن قرار داده بودند و به این ترتیب تعداد زیادی از داوطلبان که شایسته پذیرش در دانشگاه های خارج از استان و مثلا در پایتخت را داشتند به خاطر در اولویت بودن بومی ها، از راهیابی به دانشگاه باز ماندند.

هرچند رییس سازمان سنجش در کنفرانس خبری روز شنبه خود سعی کرد از این سازمان رفع تکلیف کند، اما از آن سو چنانکه علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش مجلس در هفته های اخیر تاکید کرده، سازمان سنجش در سال جاری خودسرانه به تغییر سهمیه ها دست زده که موجب آشفتگی در اعلام نتایج کنکور شده است.

مصاحبه رییس کمیسیون آموزش مجلس با خبرگزاری مهر هم مانند مصاحبه رییس سازمان سنجش اطلاعات جدیدی را فاش ساخت چرا که عباسپور در این مصاحبه “اختصاص مازاد سهمیه 40 درصدی رزمندگان را به گزینش بومی”، محل اشکال و مسبب اصلی وقایع پیش آمده در کنکور 87 دانست.

عباسپور بدون اشاره به ماجرای اختصاص سهمیه رزمندگان به بسیجیان در تشریح وقایع اتفاق افتاده در کنکور 87 گفت: “وزارت علوم به صورت مکرر عنوان می کند هیچ تخلفی صورت نگرفته و مطابق با مصوبات عمل کرده است. از 40 درصد سهمیه رزمندگان به طور متوسط دو درصد استفاده می شود و 38درصد استفاده نمی شود. حال آنکه در سال های گذشته این 38 درصد به پذیرش غیربومی اختصاص داده می شد اما در سال 87 در تیرماه تصمیم گرفتند 38 درصد را به داوطلبان بومی اختصاص دهند.”

به گفته وی “عدم اطلاع رسانی در دفترچه راهنمای کنکور تخلفی است که باعث این همه آشفتگی در کنکور 87 شد. بدین ترتیب در دانشگاه های دولتی درصد پذیرش بومی و غیربومی را مورد بررسی قرار دادیم و به طور متوسط درصد پذیرش دانشجوی غیربومی از 40 درصد در سال 86 به حدود یک سوم و در برخی دانشگاه ها به یک چهارم کاهش یافته است. به عنوان مثال در رشته برق دانشگاه تهران درصد پذیرش غیربومی از 239 به 10 درصد کاهش، در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درصد پذیرش غیربومی از 743 به 513 درصد کاهش و در رشته برق دانشگاه صنعتی شریف پذیرش غیربومی از 731 به 12 درصد کاهش یافته است که این تفاوت معنادار و به دلیل اعمال وضعیتی است که ذکر شد.”

رییس سازمان سنجش در کنفرانس خبری خود البته سعی کرد به منتقد خود نیز پاسخ دهد و به همین دلیل خطاب به رییس کمیسیون آموزش مجلس گفت: “برای واگذاری باقیمانده 40 درصد سهمیه ایثارگران به بسیجیان فعال، در صورتی که این قانون را اجرا کنیم، 40 درصد ظرفیت کنکور از رقابت آزاد و علمی خارج می شود و داوطلبان برتر، همان طور که در شهریور ماه 87 نسبت به گزینش کنکور 87 اعتراض داشتند، نسبت به اجرای این قانون نیز معترض خواهند بود و تعداد معترضان تا 40 برابر افزایش خواهد یافت. لذا وظیفه مجلس این است که فعالیت خود را در این خصوص برای از بین بردن چالش های پیش روی کنکور 88 متمرکز کند.”

حذف کنکور

در حالی که آشفتگی های کنکور امسال هنوز پایان نیافته اما شعارهای دولت نهم هنوز در پیش است. پیش از این محمود احمدی نژاد و وزیر علوم دولت وی بارها از حذف کنکور تا سال 1390 سخن گفته اند ؛ موضوعی که البته رییس سازمان سنجش امیدی به آن ندارد. پور عباس، رئیس سازمان سنجش هم در کنفرانس خبری خود به این موضوع اشاره کرد و در انتقاد از برخورد مجلس، کمیسیون آموزش را به تلاش برای تدبیر اندیشه یی درست برای حذف کنکور توصیه کرد.

پورعباس در حالی که حذف کنکور را به “لقمه یی بزرگ که در گلوی ما گیر می کند” تشبیه می کرد، درباره عواقب اجرای بی برنامه قانون مصوب مجلس در این باره هشدار داد و گفت: “طبیعتاً سال 89 باید آخرین کنکوری باشد که از سوی سازمان سنجش برگزار می شود ولی متاسفانه هنوز شاهدی برای این تصور وجود ندارد. داوطلبان سوال می کنند که آیا آزمون های سراسری در مقاطع دبیرستان برگزار خواهد شد و چه کسی مسوول سرنوشت آنهاست. تجدیدنظر در نحوه اجرای این قانون، تمدید زمان اجرای آن یا بازنگری کلی قانون باید از همین امروز در دستور کار قرار بگیرد و کمیسیون آموزش مجلس نسبت به حل این مسائل مهم و استرس زا اقدام کند.”

وی که تلاش می کرد با ارائه مثالی بلاتکلیفی قانونی در ماجرای حذف کنکور را بیشتر شرح دهد، ادامه داد: “فقط در کنکور 87 تعداد هفت هزار داوطلب با معدل 20 داشتیم و این بدان معنا است که این افراد در تمام دروس موفق به کسب نمره 20 شده اند، حال اینکه این افراد در صورت حذف کنکور باید با چه روشی گزینش شوند، مبهم است.”