در بی خبری مطلق به سر می بریم

نویسنده
سارا سماواتی

» همسر بهاره هدایت در مصاحبه با روز:

با امین احمدیان،همسر بهاره هدایت،عضو زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در مورد آخرین وضعیت خانم هدایت مصاحبه کرده ایم.او که خود از فعالین سابق دانشجویی است با اشاره به گستردگی بی سابقه دستگیری ها،می گوید: “در بی خبری مطلق به سر می بریم.” این مصاحبه در پی می آید.

 

آقای احمدیان موج گسترده دستگیری ها دانشجویان به نظر بیسابقه می آید آیا همینطور است یا شما چنین وضعیتی را بخاطر می آورید؟

البته مادر گذشته هم در مقاطعی دستگیرهای گسترده داشته ایم ولی واقعاً من هم به این نحو سیستماتیک، که الان بچه ها به طور  مداوم وپیوسته  دستگیر می شوند، بخاطر ندارم. به ویژه که این وضعیت فقط در تهران نیست. در خیلی از شهرها هم مثل مشهد، تبریز، اصفهان و دیگر شهرهاهم دانشجویان در تعداد وسیع دستگیر شده اند و متأسفانه تاکنون خبر دقیقی هم از مکان و یا شرایط نگاهداری شان نداریم.

 

آمار صحیح یا تقریبی از این دستگیری ها دارید؟

آمار دقیق که متأسفانه نداریم ولی تعداد به به صدها نفر می رسد چون ما فقط یک دستگیری دویست نفره در یک روز در دانشگاههای مشهد داشتیم. در وقایع نجف آباد هم تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاههای آزاد اطراف نجف آباد دستگیر شدند که متأسفانه هیچ اطلاعی از وضعیت آنها هم نداریم. از دانشجویان تحکیم هم که در همین چند روزه بسیاری شان بازداشت شده اند. خانم بهاره هدایت، آقای مرتضی سیمیاری، مهدی عربشاهی و دیگران.. به هر حال تعدادی که هم اکنون در زندان هستند، به گمان من بیش از دویست نفر هستند.

 

آقای احمدیان،شما روز 4 شنبه،موقع دستگیری همسرتان، خانم بهاره هدایت حضور داشتید؟

بله موقع بازداشت من همراه او بودم در کوچه منتهی به منزل مان.

 

پس در منزل دستگیر نشدند؛ یعنی بازرسی از منزل صورت نگرفت؟

چرا! پنج نفر ایشان را به داخل خانه آوردند. مدت دو ساعت هم خانه بازرسی شد و کامپیوتر، مدارک، اسناد، سی دی و هر چه که می توانستند همراه خودشان بردند.

 

این بار چندمی است که کامپیوتر شما را می برند؟

(می خندد ) متأسفانه کامپیوتر بهاره تاکنون دو سه بار مشمول لطف این آقایان شده است.

 

و کامپیوتر را هر بار پس می گیرید؟ مشکلی ندارید؟

نه! خوشبختانه توانسته ایم هر دو بار کامپیوتر را پس بگیریم. ولی این دفعه فقط  ”هارد” کامپیوتر را برده اند. آقایان دیگر واردتر شده اند!

 

چه خبری از همسرتان دارید؟

متأسفانه الان یک هفته است که ما در بیخبری مطلق از وضعیت بهاره به سر می بریم. تمام تلاشهایی هم که تا بحال کرده ایم بی نتیجه بوده است. در مراجعاتی هم که به دادسرای انقلاب و دادستانی کرده ایم، می گویند در کامپیوترهای شان هیچ مشخصاتی در باره فردی به اسم بهاره هدایت ثبت نشده است!

 

شما موقع دستگیری ایشان حکم دادستانی را دیدید؟

ببینید! نامه، یک نامه کلی بود که اگر اشتباه نکنم در تاریخ 29. 9 صادر شده بود. بیست و نهم آذر ماه! یک نامه محرمانه که از دادگاه انقلاب به وزارت اطلاعات و ارگان های امنیتی  ارسال شده بود با این مضمون کلی که«عاملین اغتشاشات در روز برگزاری مراسم آیت الله منتظری و حوادث بعد از آن که در تهران و شهرستان های مختلف اتفاق افتاده بود، و کسانیکه را که در این حوادث نقش داشته اند با بازرسی منزل به زندان منتقل» کنند. ولی اسم هیچ کسی در حکم قید نشده بود.

 

و شما به این مسئله اعتراض نکردید که حکم مربوط به خانم هدایت نیست؟

چرا! معلوم است که اعتراض کردیم ولی هیچوقت این اعتراض ها راه به جایی نمی برد.

 

وکیلی برای ایشان انتخاب کرده اید؟

آقای پور بابایی در ادامه پرونده قبلی باز هم قبول زحمت کرده  و مراجعاتی هم داشته اند که می دانم تا این لحظه ایشان هم هیچ نتیجه ای نگرفته اند؛اساساً در این مواقع تا مراحل مقدماتی طی نشود به وکیل اجازه دخول در پرونده را نمی دهند.

 

و مراحل مقدماتی چیست و تا کی ادامه دارد؟

طبیعی است که هیچ پاسخی هم برای این پرسش وجود ندارد.