در بی انزوای معترضان

نویسنده

» مقاله ای از تایم درباره انزوای ایران و واکنش به آن

مارتین فلچر

انزوای بین المللی  ایران از روز گذشته که حکومت رابطه اش را با بیش از 60 سازمان بزرگ به جرم همکاری علیه حکومت، قطع کرد، عمیق تر شد.

این لیست شامل بی بی سی، صدای آمریکا و رسانه های دیگر که برنامه هایی به زبان فارسی پخش می کنند، اتاق های فکر، موسسات دانشگاهی و سازمان های غیر دولتی آمریکایی و اروپایی می شود. وزیر اطلاعات گفت: «داشتن هرنوع ارتباط با این گروه ها که در جنگ نرم علیه ایران دست دارند، ممنوع است. شهروندان باید آگاه باشند که در دام دشمنان و همدستانشان نیافتند و حربه دشمنان خارجی و همدستانشان را خنثی کنند».

یک تحلیلگر مسائل ایران که نخواست نامش فاش بشود گفت که این اقدام بسیار مهمی است که ممکن است منجر به قطع شدن آخرین کانال های روابط دیپلماتیک با غرب بشود.

برخی دیگر معتقدند که این لیست نشاندهنده پارانویای رژیم است که معتقد شده است که این سازمان ها وابسته به سرویس های اطلاعاتی غرب هستند یا این اقدامی است برای بی آبرو کردن مخالفان با گفتن اینکه آنان آلت دست دشمنان خارجی ایران هستند.

این لیست شامل دانشگاه ییل، سوروس و بنیاد فورد، موسسه مطالعاتی جناح راست آمریکا، موسسه بروکینگز، دیده بان حقوق بشر و یو اس اید. برخی و نه تمام این سازمان ها، با دانشگاه ها یا انجمن های مدنی در داخل ایران همکاری داشتند که گفته می شود از مخالفان حکومت هستند.

موسسات  انگلیسی که در لیست آمده است: بی بی سی، ویلتون پارک و انجمن مناس و مرکز بریتانیایی مطالعات دموکراتیک، که وجود خارجی ندارد، می شود.

حکومت دائما بی بی سی را متهم به دست داشتن در توطئه انگلیس علیه حکومت می کند. آنها خبرنگاران این موسسه را در تهران اخراج کردند و مرتبا روی برنامه های ماهواره ای  فارسی این شبکه پارازیت می فرستند.

ویلتون پارک و مناس گفته اند که اصلا نمی دانند به چه دلیل در این لیست قرار گرفته اند. ریچارد بورگ، مدیرعامل ویلتون پارک، که در کنار دفتر سرمایه گذاری خارجی کنفرانس هایی برگزار می کند که دو گروه مخالف می توانند در مورد مسائل بین المللی در آن شرکت کنند، می گوید: «ما غمگین و مایوس شدیم. کاری که حکومت ایران می کند باعث می شود تا دست ایران و ایرانیان از بحث هایی که آنان را به نقد می کشد، کوتاه کند. آنها در اینجا بازنده شدند».

مناسیک شرکت مشاوره مستقل است که بولتن های خبری برای شرکت های سرمایه گذار در ایران منتشر می کند.چارلز گوردون، مدیرعامل این موسسه گفت: «هیچ دلیل مشروعی برای اینکه ما در این فهرست قرار بگیریم وجود ندارد بغیر از اینکه ما چند سال است در ایران فعالیت می کنیم».

 

منبع: تایمز آنلاین 6 ژانویه

www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6977100.ece