اصولگرایان: حاکمیت ایران را نادیده گرفته‌اند

نویسنده
حسین محمدی

» ابهام در نحوه مصرف پول‌‌های واریز شده

پنجمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران در حالی قرار است امروز به حساب جمهوری‌اسلامی واریز شود که برخی اصول‌گرایان معتقدند امکان برداشت این پول‌ها وجود ندارد. هم‌زمان نمایندگان مجلس نیز پس از شنیدن توضیحات درباره نحوه واریز٬ برداشت و استفاده از این پول‌ها توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد٬‌ قانع نشدند.

حسین نقوی‌حسینی٬ سخن‌گوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ با اشاره به برگزاری نخستین جلسه “کارگروه اقتصاد مقاومتی کمیسیون امنیت ملی”٬‌ خبر داده که در این جلسه مسوولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز حضور داشتند. به گفته نقوی‌حسینی “توضیحات ارائه شده مبنی بر آزادی ارز حاصل از توافق ژنو، برای اعضای کمیسیون قابل قبول و رضایت‌بخش نبود”. وی همچنین اضافه کرد که “مسئولین بانک مرکزی توضیح دادند که با توجه به سیاست‌گذاری دولت، مصرف ارز آزاد شده حاصل از توافق ژنو بیشتر در محور تولید، صنعت و اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد بود”.

آخرین روز هفته گذشته حمید بعیدی‌نژاد٬ مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه٬ گفته بود که قرار است پنجمین قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار٬ امروز به حساب جمهوری‌اسلامی واریز شود. وی همچنین گفته بود که تاکنون دو میلیارد و دویست میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده به حساب جمهوری‌اسلامی واریز شده است.

با این حال و با وجود واریز این مبلغ٬ اصول‌گرایان می‌گویند که جمهوری‌اسلامی امکان برداشت و مصرف این پول‌ها را ندارد.

سال گذشته مهدی دوات‌گری٬ از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ در این زمینه گفته بود که با وجود واریز بیش از یک و نیم میلیارد دلار برای جمهوری‌اسلامی٬ بانک مرکزی امکان برداشت این پول را ندارد. به ادعای دوات‌گری “در راستای توافق‌نامه ژنو تاکنون ۱.۵ میلیارد دلار از طرف کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن به حساب‌های بانک مرکزی در سوئیس و عمان واریز شده است، اما با کمال تأسف بر اساس اخبار موثق امکان برداشت توسط بانک مرکزی تاکنون فراهم نشده است”.

پیش از این وب‌سایت رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ نوشته بود که “بی تدبیری صورت گرفته از سوی برخی مسئولین ایرانی و عدم مشورت و هماهنگی با بانک مرکزی و کارشناسان تحریم باعث شده تا علی رغم گذشت بیش از ۲ ماه از اجرای توافقنامه هنوز اولین قسط ۵۵۰ میلیون یورویی نیز آزاد نشود”.

این مساله اما با تکذیب مسوولان دولت روحانی مواجه شد. محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت٬ در این زمینه گفته بود: “اعتراض‌ها درباره عدم وصول طلب ایران از غرب ناشی از کم اطلاعی است، پول را که با چمدان به ما نمی‌دهند”.

اما ولی‌الله سیف٬ رییس‌کل بانک مرکزی٬ درباره این مبلغ گفته بود: “اصولا حساب ارزی به حساب بانک های داخلی واریز نمی شود و این پول در حساب ارزی ایران در بانک مرکزی سوئیس است. ایران هر زمان که بخواهد می تواند برای خرید کالاهایی که اشاره شد، از این پول برداشت کند”.

وی اضافه کرده بود که “شرط آزادسازی ۴.۲ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد پول بلوکه شده ایران توسط غرب” آن است که ایران “پول‌های آزاد شده را صرف خرید کالاهایی نماید که پیش از آن مورد تایید۱+۵ رسیده باشد”.

این مساله مورد تایید وندی شرمن٬ معاون وزیر امور خارجه آمریکا٬ هم قرار گرفت. وی گفته بود که مسوولان دولتی جمهوری‌اسلامی به آمریکا تعهد داده‌اند که “ایران پول های آزاد شده را صرف خرید کالاهای اساسی کنند”.

رجانیوز اکنون نیز در گزارشی جدید پیرامون عدم امکان برداشت این پول از سوی جمهوری‌اسلامی٬ نوشته است: “براساس قوانین بین‌الملل مشخص کردن روش مصرف پول ایران که در بانک‌های خارجی مسدود بوده است و الان بخشی از آن آزاد شده است به معنی نادیده گرفتن حاکمیت ایران است. اگر ایران از طرف غربی وام گرفته بود و گرفتن وام مشروط به مصرف آن برای مثال در بخش بهداشت بود، مساله‌ای وجود نداشت”.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم نیز در این زمینه نوشت: “با گذشت ۳‌ماه از این توافق هنوز دلاری به‌دست ایران نرسیده است و یک دلار هم از این پول‌ها در اختیار ایران قرار ندارد و در بانک سوئیس خاک می‌خورد”.

عباس عراق‌چی٬‌ معاون وزیرامورخارجه٬ اما گفته است که “تا‌کنون ۴ قسط از دلارهای ایران به‌حساب بانک مرکزی نزد بانک‌های خارجی واریز شده و قسط پنجم هم در روزهای آینده واریز می‌شود”. به گفته عراق‌چی “تاکنون همه اقساط طبق توافق ژنو پرداخت شده و در حساب بانک مرکزی قرار دارد”.