اعلام آماده باش به جایگاه داران سوخت

نویسنده
فیروزه متین

» واکنش هابه فاز دوم هدفمندی

در حالیکه گزارش ها از عدم استقبال مردم از کمپین انصراف از دریافت یارانه حکایت دارد، دولت برنامه های خود برای افزایش بهای قیمت حامل های انرژی، بلیت هواپیما و… رابا سرعت ادامه می دهد، به طوری که روز گذشته اعلام شد قیمت بنزین به زودی افزایش خواهد یافت و به همین دلیل به نیروی انتظامی و جایگاه های سوختگیری اعلام “وضعیت آماده باش” شده است. 

تعجیل دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در حالیست که این اقدام نه تنها منجر به واکنش بازار ارز و سکه شده، بلکه حتی داد برخی از محافظه کاران را نیز در آورده و موجب شده تا از آنچه که “مستاصل شدن ملتزمین نظام” می دانند، ابراز نگرانی کنند.

با وجود راه اندازی کمپین تبلیغاتی انصراف از یارانه نقدی که حتی ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی نیز به آن پیوسته، گزارش ها حاکی از ثبت نام بخش قابل توجهی از مردم در سامانه رفاهی است به طوری که سایت “اقتصاد آنلاین” از ثبت نام ۸۵ درصد تهرانی ها تا کنون خبر داده است.

عدم اعتنای تهرانی ها به کمپین “نه به یارانه” درحالیست که دولت امید داشت تا در شهرهای بزرگ دستکم تا ۵۰ درصد کاهش یارانه بگیران را شاهد باشد.

اقتصاد آنلاین نوشته است: “در استان تهران در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها حدود ۴ میلیون و ۲۲۲ هزار خانوار در تهران یارانه دریافت می‌کردند و با تقسیم‌بندی های صورت گرفته از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم تا کنون به طور میانگین روزی ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار خانوار ثبت‌نام می‌کنند و تا کنون ۸۵درصد ثبت نام روزانه در تهران وجود دارد”.

آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه بگیران و ورود رسمی به فاز دوم هدفمندی یارانه ها، واکنش بازار ارز را نیز در پی داشت و روز گذشته بهای هر دلار باز هم از ۳۰۰۰ تومان فاصله گرفت و به ۳۱۵۰ تومان رسید.

سایت های منتشر کننده آمار قیمت ارز نوشته اند: “صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش ۳۱۵۰ تومان، هر یورو را ۴۳۵۰ تومان، هر پوند را ۵۲۰۰ تومان و هر درهم امارات را ۸۵۰ تومان اعلام کردند”.

در جایگاه های دریافت سوخت نیز، شلوغی چشمگیری دیده می شود به طوری که بسیاری از رانندگان از بیم گرانی ناگهانی قیمت بنزین، تلاش می کنند تا حد ممکن سوخت ارزان تر را در باک های خود ذخیره کنند.

همین امر موجب شده تا بیژن حاج محمدرضا رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت و گو با مهر اعلام کند: “جایگا‌ه‌های سوخت کشور آمادگی اعمال افزایش قیمت‌ها را دارند.در این زمینه حتی شماره‌های تلمبه‌های انتقال سوخت نیز از حالت ریالی به نمایش هفت رقمی قیمت ها تبدیل شده است. ما به تمامی جایگاه داران اعلام آماده باش داده ایم و می دانیم که نیروهای انتظامی هم در آماده باش هستند”.

این اخبار در حالی منتشر شده که گزارش میدانی خبرنگار فارس هم از افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت کالاهای اساسی پیش از مرحله دوم هدفمندی خبر دهند: “در دولت دهم افزایش قیمت حامل‌های انرژی بدون اعلام خبر قبلی انجام و تلاش شد تورم انتظاری مهار شود، اما اکنون به صراحت اعلام شده است که قیمت حامل‌های اصلی انرژی اول اردیبهشت ماه افزایش می‌یابد.حال آنکه اکنون انتظار می‌رفت «دولت تدبیر»، تدبیری و سیاستی برای کنترل بازار بیاندیشد تاشاهد گرانی قبل از موعد نباشیم. دیروز صبح برنج خارجی کیلویی ۴۵۰۰ تومان بود و ساعت ۱۰ صبح قیمت آن کیلویی ۵ هزار تومان شد. حتی برخی بنگاه‌های عمده فروشی نیمه تعطیل هستند، خرید و فروش ندارند و منتظرند ببیند تکلیف قیمت‌ها بالاخره چه می‌شود. روغن نباتی و رب گوجه فرنگی هم در عرض یک هفته ۱۰ درصد گران تر شده است که این رقم وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد ۲۰ درصد می‌شود.مواد شوینده در این بازار مکاره از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده و ۸ تا ۱۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند”.

این گزارش می افزاید: “روند افزایش قیمت‌ها قبل از ورود به اجرای فاز دوم هدفمندی و ایجاد تورم واقعی ناشی از افزایش قیمت ها نگران کننده است، هنوز دولت برنامه مشخص خود برای افزایش قیمت‌ها ارائه نکرده است. به نظر می‌رسد تا دیر نشده و تورم انتظاری بار مضاعفی از گرانی بر دوش جامعه نگذاشته است، دولت باید برای تنظیم بازار و پیشگیری از روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی تدبیری بیاندیشد و سیاست‌های تنظیمی برای پیشگیری از تورم را اعمال کند تا مردم بتوانند آسانتر این دوره گذار را سپری کنند”.

در همین حال، واکنش ها تنها به واکنش قیمت ها محدود نبوده به طوری که محمدرضا مدرسی طباطبایی، عضو فقهای شورای نگهبان و از چهره های محافظه کار نیز در یادداشتی در خبرگزاری “رسا” نسبت به پیامدهای فاز دوم هدفمندی هشدار داده و نوشته است: “اکنون نیز با توجه به اینکه درآمدهای حاصل از تجارت‌های غیر قانونی از جمله قاچاق حامل‌های انرژی و نیز قاچاق مواد مخدّر در اختیار گروه‌های غیر ملتزم است، اگر یارانه‌های نقدی نیز به آن اضافه شود و از جامعه‌ی ملتزم به دلیلِ مذکور در فوق گرفته شود و با توجه به اینکه مالیات نیز عمدتاً از ملتزمین اخذ می‌شود و پرداخت وجوه شرعیه نیز اختصاص به آنان دارد، توجَه کنید که چه تغییر فاحشی در دراز مدَت در آرایش اقتصادی کشور رخ می‌دهد و مخصوصاً با نظر به اینکه بالا رفتن قدرت اقتصادی زمینه را برای تأثیرگذاری در سایر ابعاد اجتماعی فراهم می‌کند خدای ناکرده مشکلاتی بروز خواهد کرد و اگر به این‌ها اضافه کنیم حمایت‌های پیاپی و برنامه‌ریزی شده‌ی آمریکا، غرب و دولت‌های عربی حامی تکفیری‌ها و افراطی‌های سلفی در تمام ابعاد اعتقادی، تبلیغاتی، اقتصادی و تروریستی باید این امور کافی باشد در جلب توجه مسئولین به این‌که در شرایط حاضر راستی آزمایی را دست کم نسبت به موارد مذکور کاملاً جدّی بگیرند و بعد از ثبوت نیاز، یارانه‌ها را به افراد پرداخت نمایند، وگرنه در غیر این صورت چه بسا موجب شود در هر ماه چند هزار میلیارد تومان از توان متعهدین و ملتزمین کاسته و بر توان افراد غیر ملتزم افزوده شود”.