جاسوس آمریکا اعتراف کرد،کویتی ها آزاد شدند

نویسنده
حسین محمدی

» ماجراهای جاسوسی ادامه دارد

تنها چند روز پس از اعلام بازداشت یک جاسوس آمریکایی توسط مامورین وزارت اطلاعات، صدا و سیما دست به انتشار اعترافات وی زد؛ همان زمان دو فردی که پیش از این اعلام شده بود مشغول جاسوسی برای کویت هستند، از زندان آزاد شدند.

بر اساس فیلم پخش شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی فرد بازداشت شده که یک ایرانی ـ– آمریکایی است،اعتراف کرده با برنامه ریزی سازمان سیا، قرار بوده با جلب نظر مثبت وزارت اطلاعات، برخی اطلاعات دروغ را به نظام اطلاعاتی حکومت اسلامی منتقل کند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز شنبه خبر داد که یک جاسوس آمریکایی را بازداشت کرده است. براساس بیانیه وزارت اطلاعات، وی “یک تحلیلگر اطلاعاتی ایرانی‌تبار” و سوابقی چون “فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا و حضور در پایگاه نظامی این کشور در افغانستان و عراق داشته” و از طریق خاک افغانستان به ایران وارد شده است.

این وزارت‌خانه همچنین در بیانیه خود اعلام کرده بود این فرد از زمان حضور در افغانستان، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی رصد می‌شده است.

امیر میرزایی حکمتی در این برنامه تلویزیونی ـ به زبان فارسی و انگلیسی ـ می گوید به دلیل آشنایی اندک با زبان‌های فارسی و عربی جذب سیستم اطلاعاتی آمریکا و پس از چند سال “به پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام” فرستاده می‌شود.

وی سپس به دوبی می‌رود و پس از دو روز به تهران سفر می‌کند. وی گفته است که قرار بوده “به عنوان دلال اطلاعات، برخی اطلاعات را به وزارت اطلاعات ایران بدهد و نظر آنها را جلب کند”.

وی همچنین می گویددر ماموریت خود، باید حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار طرف‌های ایرانی می‌گذاشته تا آنها را تشنه اطلاعات بیشتر کند. در این فیلم البته اطلاعات بیشتری افزون بر آنچه که پیش از این در بیانیه وزارت اطلاعات منتشر شده بود، دیده نمی‌شود.

در چند ماه گذشته مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی چندین بار خبر از بازداشت و انهدام شبکه‌های جاسوسی در کشور داده‌اند. آبان ماه گذشته دادستان عمومی و انقلاب تهران، از “صدور کیفرخواست برای ۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی” خبر داده بود. تنها چند هفته پیش از آن مقامات آمریکایی بازداشت بیش از ۱۰ جاسوس آمریکایی در ایران و لبنان را تایید کرده بودند.

اردیبهشت ماه گذشته نیز وزارت اطلاعات خبر از “شناسایی شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا” و بازداشت ۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا” داده بود.

با این وجود این نخستین بار است که مقامات امنیتی صراحتا اعلام کرده‌اند این فرد از زمان حضور در افغانستان تحت نظر آن‌ها بوده است.

وزارت اطلاعات پیش از این وعده داد بود که “درباره ابعاد و زوایای این پرونده، اطلاعات تکمیلی” منتشر خواهد کرد.

 پیش از این حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، از “در معرض خطر بودن همه دستگاه‌های کشور” سخن گفته بود: “جاسوس هایی که ما می گیریم متوجه می شویم که دشمن به دنبال کسب اطلاعات از دستگاه های مختلف است و در نهایت مشخص می شود که بخشی از اطلاعات آن دستگاه توسط جاسوسی که در این دستگاه وجود داشته منتقل شده است. دشمن هم اکنون در حال طراحی است تا در مواقع حساس دستگاه های صنعتی کشور را از کار بیاندازد”.

در همین حال برخی رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که دو فرد اهل کویت که پیش از این به اتهام جاسوسی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد شده‌اند.

اواخر آبان ماه گذشته فرماندار آبادان خبر داده بود که “دو تبعه کویتی در حالی که تجهیزات کامل جاسوسی به همراه خود داشتند، توسط ماموران وزارت اطلاعات در سطح شهر بازداشت شدند”. گرچه بعدها هیچ خبری درباره اتهامات این افراد اعلام نشد.

پس از اعلام خبر ازادی احتمالی این دو، حسین دهدشتی نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این دو تن “با دستگاه های جاسوسی دستگیر شده‌اند”، اما وزارت امورخارجه “مشغول رایزنی برای ازادی آنان بود”.