ماجرای مبهم سفر دوست پوتین به مسکو

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» قاسمی، تکذیب روسیه، سکوت سپاه

مشاور مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، خبر خبرگزاری فارس درباره سفر سه روزه قاسم سلیمانی به روسیه و دیدار او با رئیس‌جمهور این کشور و برخی مقام‌های بلندپایه را تکذیب کرد.

رسانه‌ها به نقل از خبرگزاری ایتارتاس نوشتند که مشاور مطبوعاتی ولادیمیر پوتین در پاسخ به این سوال که “آیا دیدار سلیمانی و پوتین واقعا انجام شده‌”، پاسخ منفی داده است.

خبرگزاری فارس هفته گذشته به نقل از “منابع غیررسمی” نوشته بود که قاسم سلیمانی سفری سه روزه به مسکو داشته است. به نوشته این خبرگزاری سفر سلیمانی برای پیگیری مسایل مطرح شده در دیدار ماه گذشته پوتین و آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته بود. به ادعای فارس فرمانده نیروهای سپاه قدس با برخی فرماندهان نظامی روسیه نیز دیدار کرده و رئیس جمهور روسیه از او با عنوان “دوست من، قاسم” نام برده بود.

پیش از این شبکه تلویزیونی المیادین هم به نقل از سخن‌گوی سپاه پاسداران این خبر را تکذیب کرده، اما رمضان شریف به تسنیم گفته بود که “نه نفیا و نه اثباتا مصاحبه‌ای درباره سفر سردار سلیمانی نداشته‌ام”.

ایسنا اما در خبری پیرامون همین موضوع چنین نوشت: “چندی پیش علی اکبر ولایتی مشاور بین المللی مقام معظم رهبری در برنامه تلویزیونی به سفر سردار سلیمانی به مسکو اشاره و اظهار کرده بود که سفرهای ایشان عادی و براساس روال جاری صورت می گیرد”.

پیش از این نیز اخباری درباره سفر سلیمانی به مسکو منتشر شده بود؛ اخباری که در نهایت توسط رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان تکذیب و مطرح شدن آن از سوی رسانه‌های غربی تلاشی برای «تخریب» تلاش‌های ایران و روسیه در سوریه توصیف شد.

رسانه‌های غربی از سلیمانی به عنوان فردی یاد می‌کنند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را برای حمله هوایی به مواضع مخالفان در سوریه قانع کرد؛ مساله‌ای که از سوی رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان تکذیب شد. با این حال نشریه رمز عبور، در گفت‌وگویی با “مسعود اسداللهی” - که به نوشته این نشریه به دلیل “حضور میدانی در بحران‌های منطقه‌ای” دارای “تسلط ویژه‌ای” بر مسایل است - به نقل از او نوشت: “سردار سلیمانی در اقناع آقای پوتین برای اینکه به صورت عملیاتی وارد شوند، نقش بسیار تاثیرگذاری را ایفا کرد”.

ماه گذشته اخبار مختلفی درباره مرگ و سپس مجروح شدن قاسم سلیمانی منتشر شده بود. ابتدا وب‌سایت دبکا - نزدیک به منابع امنیتی اسراییل - مدعی شد که قاسم سلیمانی در جریان درگیری‌ها در سوریه کشته شده است. سپس برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه - مستقر در لندن - نوشتند که سلیمانی در جریان درگیری‌ها در سوریه دچار جراحات سطحی شده است.

با این حال سپاه پاسداران این اخبار را تکذیب کرد. رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، گفته بود که سلیمانی در “سلامتی کامل” به سر می‌برد و ؛شاداب، پرانرژی و پرقدرت در حال کمک به مقاومت اسلامی سوریه و عراق برای مقابله با تروریستی‌های تکفیری است”. به گفته شریف اخبار مربوط به مجروح شدن سلیمانی “کذب و دروغی در راستای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جبهه مقاومت” است.

اخبار مربوط به مجروح شدن سلیمانی پس از آن منتشر شد که طی ماه‌های اخیر تعداد کشته‌شدگان ایرانی در سوریه افزایش یافته است. مساله‌ای که به عقیده منتقدان و مخالفان حکومت، نشانی بر دخالت‌های نظامی جمهوری‌اسلامی در سوریه است. از جمله این افراد می‌توان به حسین همدانی اشاره کرد. او بلندپایه‌ترین مقام سپاه پاسداران بود که تاکنون در سوریه کشته شده است.

 به نوشته رسانه‌های ایران در این مدت بیش از ۵۰ نفر در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند. گرچه مخالفان بشار اسد جمهوری اسلامی را به دخالت نظامی در سوریه متهم می‌کنند، اما مقام‌های سپاه‌ پاسداران می‌گویند که حضورشان در سوریه “مستشاری” است.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، چندین سال است که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا در لیست افراد مورد تحریم است.