ابهام در سرنوشت گزارش یک جنایت

نویسنده
نازنین کامدار

» کوی دانشگاه تهران از سوم تیر تعطیل شد

تنها پس از دو روز از ادعای “بی گناهی” نیروی انتظامی در جنایات شامگاه 25 خرداد 88 در کوی دانشگاه تهران و منتسب کردن آن جنایت به “لباس شخصی ها” از سوی اسماعیل احمدی مقدم، الیاس نادران، نماینده محافظه کار مجلس، خواستار انتشار گزارش جنایات رخ داده در کوی دانشگاه شد. این در حالی است که کاظم جلالی، سخنگوی مستعفی کمیته پیگیری حوادث کوی دانشگاه وجود هر نوع گزارشی را رد کرده و گفته است کمیته ای که الیاس نادران از اعضای آن بوده است “اصلا گزارشی ننوشته اند”.در همین حال، ادعای ابوترابی، رئیس کمیته پیگیری حوادث کوی دانشگاه مبنی بر “تدوین یک گزارش مناسب در شورای عالی امنیت ملی” بر ابهام هایی که بر سرنوشت جنایات کوی سایه افکنده، افزوده است.

الیاس نادران، عضو کمیته پیگیری حوادث کوی دانشگاه تهران در گفت و گو با سایت “جهان نیوز”، سایتی که از سوی نزدیکان به علیرضا زاکانی در بسیج دانشجویی تهران اداره می شود، گفته است:“اهمال و سستی مسئولین در بیان جزئیات این پرونده و افشای عملکرد متخلفینی که احکام قضائی نیز دریافت کرده اند، باعث شده برخی تصور کنند نظام و دستگاه قضائی و کمیته پی گیری حوادث در این رابطه کم کاری کرده است”.

ناداران که به همراه علیرضا زاکانی زاکانی و احمد توکلی، مثلث مخالفان سعید مرتضوی را در مجلس تشکیل می دهند، در این مصاحبه افزوده است:” نمی دانم آقایان چه بهانه ای برای عدم اطلاع رسانی در این پرونده دارند. رسیدگی سریع و برخورد قاطع با عوامل این پرونده یکی از نقاط مثبت حوادث پس از انتخابات است”.

او در ادامه تهدید کرده است در صورت ادامه سکوت “مسئولین”، جزئیات پرونده را افشاء خواهد کرد. نادران گفته:“اگر مسئولین در این رابطه اطلاع رسانی نکنند، اطلاعات و جزئیات این پرونده را مستقیماً در اختیار رسانه ها قرار می دهم”.

سخنان اخیر الیاس نادران پس از ادعاهای اخیر اسماعیل احمدی مقدم درباره “خودسری عوامل بسیج در ماجرای کوی” مطرح شده است.فرمانده نیروی انتظامی هفته قبل در گفت و گو با نشریه سروش گفته بود:“در حادثه کوی دانشگاه که شب 25 یا عصر 25 خرداد بود، بچه‌های بسیج شب‌ها در مقابله با اغتشاش به ما کمک می‌کردند که به مرور این مناطق کم شدند.شرایطی پیش می‌آمد، نمی‌خواستیم درگیر شویم اما می‌دیدیم برخی بسیجی‌ها با موتور می‌آمدند اما سازمان بسیج نیامده بود چون به آن‌ها اجازه داده نشده بود. بسیج نیرویی حرفه‌ای و سازمان‌یافته با ضوابط کامل و قاطع نیست، یک نیروی مردمی است و در مواقع خطر می‌آید و باید از او ممنون باشیم. اگر بسترهای لازم را برای حضور صحیح این‌ها فراهم نکنیم، امکان عمل خودسرانه تشدید می‌شود، آن وقت خسارت برای ما زیاد، خواهد بود. همیشه هم خودسر و حزب‌اللهی و بسیجی و این مفاهیم قاطی می‌شود و آسیب‌ می‌زند، چون این فرد خودسر عمل می‌کند و به مجموعه آسیب می‌زند”.

احمدی مقدم که پیش از این، فیلم پخش شده از جنایات کوی دانشگاه در شبکه فارسی بی.بی.سی را “دستکاری شده” دانسته بود،این فیلم  را«جفا»در حق پلیس دانسته است.

گفتنی است، 9 ماه پس از فاجعه کوی دانشگاه تهران، تلویزیون فارسی بی.بی.سی فیلمی را برای اولین بار پخش کرد که حمله سازمان یافته گاردهای ضد شورش نیروی انتظامی را به کوی دانشگاه نمایش می داد.

براساس این فیلم مشخص می شود با وجودی که در شب حمله،عوامل لباس شخصی نیز حضور داشته اند، اما  برخی از این عوامل از دستور رجب زاده، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران برای حمله به کوی سخن می گویند. ادعاهایی که احمدی مقدم معتقد است “مونتاژ و صدا گذاری” است. 

گزارشی در کار نیست

اما سخنان الیاس نادران مبنی لزوم انتشار گزارش جنایات کوی دانشگاه تهران و تهدید وی به افشاگری در صورت ادامه سکوت، در حالی بیان شده که به نوشته جهان نیوز، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی معتقدست اصلا گزارشی درباره این جنایت تهیه نشده است که بخواهد منتشر شود.

او به جهان نیوز گفته است:“مسئله این است که اصلا گزارش تهیه نشده است بخش‌های از آن گزارش وجود دارد و در ذهن همه ما هست. آنچه‌که امروز نقد به آن وارد است این است که چرا گزارش تهیه نشد. بارها ما پیگیری کردیم اما به هر حال مسئولیت کمیته بر عهده حاج آقا ابوترابی بود و قاعدتا ایشان باید تشکیل جلسه دهند و گزارش نوشته شود و در کمیته به تصویب برسد.”.

کاظم جلالی که در همان روزهای اول تشکیل کمیته حقیقت یاب مجلس از آن استعفا داد، افزوده است:“نیازی به افشاگری نیست. آقای نادران عضو همان گروه پیگیری قضیه بودند. همان گزارش تهیه شود خیلی کار مناسبی است”.

جلالی به نقش حسن ابوترابی فرد، نائب رئیس محافظه کار مجلس هم اشاره می کند که هفته گذشته مدعی” تدوین گزارش مناسبی در شورای عالی امنیت ملی” شده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی،محمدحسن ابوترابی فرد چهارشنبه گذشته در حاشیه اجلاس کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی در جمع خبرنگاران گفته بود:” این کمیته برای بررسی علت بروز این مسایل گفت وگوهای طولانی با دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی، مسوولان دانشگاه و مسوولان انتظامی ، امنیتی و قضایی داشت و حتی با شورای عالی امنیت ملی نیز گفت گو کرد. شورای عالی امنیت ملی نیز گزارش بسیار جامع و کاملی از حوادث کوی دانشگاه تهیه کرده است که دستگاه‌های قضایی و مسوول در کشور بر اساس همین گزارش‌ها اقدامات جدی انجام دادند”.

او بر خلاف جلالی از وجود گزارش کمیته مجلس  خبر داده و افزوده بود:“ جزییات گزارش مجلس به اطلاع کسانی که از نزدیک با آن درگیر بودند، رسیده است”.

ابوترابی البته حاضر نشده زمان قرائت گزارش مجلس در صحن علنی را اعلام کند و گفته است:“این مساله باید به زمانی موکول شود که تصمیمات اتخاذ شده در این گزارش عملی و شاهد پیشرفت بهتر کار باشیم”.

 سرنوشت گزارش کمیته مجلس درباره کوی دانشگاه تهران در حالی مبهم تر شده که رسانه های افراطی حامی دولت و سپاه، با وجود فاصله زمانی نزدیک به بیست روز تا سالگرد 18 تیر، درباره “تلاش های جریان فتنه برای ایجاد آشوب در کوی دانشگاه” سخن می گویند.

گفتنی است نگرانی محافل امنیتی وابسته به دولت و سپاه از نزدیک شدن به سالگرد 18 تیر موجب شده است که مسئولان کوی دانشگاه به بهانه “تعمیرات” اعلام کنند که این مجتمع دانشگاهی از تاریخ سوم تیر تا “اطلاع ثانوی” تعطیل است.