ایران از ماجرای سوریه درس بگیرد

نویسنده

» گزارش رویترز از مواضع جدید اوباما

این هفته باراک اوباما در مصاحبه ای با برنامه “این هفته با جورج استفانوپولوس” در شبکه ABC جزئیات نامه ای که با روحانی رد و بدل کرده است را فاش نکرد اما روشن کرد نگرانی های ایالات متحده در خصوص جاه طلبی های هسته ای ایران “موضوع بسیار با اهمیت تر” از سلاح های شیمیایی سوریه است.

حسن روحانی و باراک اوباما هفته آینده در یک روز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهند کرد. اما یکی از سخنگویان زن کاخ سفید گفته است در حال حاضر برنامه ای برای ملاقات میان آن ها در سازمان ملل در میان نیست.

اوباما می گوید ایران نباید اسیر این تصور شود که ایالات متحده تنها به این خاطر که به سوریه حمله نکرده ، در پاسخ به برنامه هسته ای تهران حمله نظامی انجام نمی دهد.

اوباما می گوید: “آن ها نباید از اینکه ما فعلا  از حمله نظامی منصرف شده ایم، نتیجه  بگیرند که به ایران حمله نمی کنیم. در عوض درسی که آن ها باید بگیرند این است که پتانسیل حل این موضوع به شیوه دیپلماتیک وجود دارد.”

تهران تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را انکار می کند اما ایالات متحده و اسرائیل برای روی این فرضیه کار می کنند که تهران کاملا در مسیر پیشرفت در برنامه ساخت سلاح هسته ای است.

روحانی که به عنوان چهره ای نسبتا میانه رو شناخته می شود، از ماه گذشته که به قدرت رسیده  مواضع آشتی جویانه ای در قبال واشنگتن داشته است، هر چند اوباما می گوید تردید دارد که روحانی بتواند مذاکره با ایرانی را به طور ناگهانی سهل کند.

او می گوید: “از دیدگاه من، اگر شما نیروی تهدید قابل باوری داشته باشید، و همزمان تلاش دیپلماتیک دقیقی به خرج دهید، در واقع می توانید به توافق برسید.”

برنادت میهن از سخنگویان کاخ سفید می گوید ایالات متحده امیدوار است حکومت ایران به طور اساسی برای برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک در خصوص بحران اتمی تعامل کند.

او خاطرنشان می کند: “ما آماده هستیم تا با دولت روحانی بر اساس احترام متقابل برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز بر سر مساله هسته ای تعامل کنیم.”

منبع : رویترز – 15 سپتامبر