سناریوی جدید برای سرکوب جنبش سبز

نویسنده
نازنین کامدارـ شیرین کریمی

» اتهام جاسوسی به مشاور ارشد موسوی

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با نزدیک شدن به تاریخ 22 بهمن ماه، میرحسین موسوی و دو دیپلمات آلمانی به نام های مستعار “یوگی” و “اینگو” را به هدایت آنچه که “اغتشاشات روز عاشورا” خواند، متهم کرد و  مدعی جاسوسی یکی از مشاوران ارشد موسوی برای یک کشور اروپایی شد.معاون این وزارت خانه همچنین گروه هاو چهره های مختلف سیاسی و فرهنگی را متهم به هدایت “اغتشاشات” کرد واعتراض مردم به تقلب در انتخابات را “جریان فتنه” خواند.

یکی از معاونین وزیر اطلاعات که نام و سمت وی اعلام نشده، روز گذشته در محل نامعلومی که تنها خبرگزاری های وابسته به دولت از آن مطلع بودند، در یک کنفرانس مطبوعاتی میرحسین موسوی را به  تلاش برای براندازی نظام و آنچه که “هدایت اغتشاشات روزعاشورا”  نامید متهم کرد.

وی گفت: “میر حسین موسوی در صفحه فیس بوک خود فراخوان حضور اغتشاشگران در روز عاشورا را صادر کرده بود و نمی تواند مدعی عدم انتشار اطلاعیه در این خصوص باشد”.

این درحالی است که تا کنون  ادعای فراخوان موسوی برای شرکت در تظاهرات روز عاشورا، از سوی هیچ یک از ارگان های خبری و یا حتی چهره های وابسته به دولت مطرح نشده بود؛ به همین دلیل فعالان سیاسی معتقدند این ادعای جدیدبه احتمال زیاد آغاز پروژه جدیدی است که تصمیم به عملیاتی کردن آن گرفته شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری های رسمی  دولتی این مقام اطلاعاتی همچنین مدعی “جاسوسی یکی از مشاوران ارشد میرحسین موسوی برای غرب” شد و گفت: “یکی از عوامل اطلاعاتی غربی یکی از لایه‌های تصمیم‌گیری خاص موسوی و از مشاورین اصلی و نزدیک وی بوده که دستگیر شده است. وی به یکی از سرویس های اروپایی وصل بوده که با توجه به وسایل جاسوسی کشف شده از وی این اطلاعات را به خارج کشور منتقل می‌کرده است و بنا بر تحقیقات به عمل آمده کار وی تاثیرگذاری در ستاد موسوی بوده‌است”.

گفتنی است هم اکنون بیش از 5 تن از مشاوران ارشد میر حسین موسوی از جمله محمد باقریان، معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه (سازمان منحله مدریت و برنامه ریزی)، علیرضا بهشتی فرزند آیت الله بهشتی اولین رئیس قوه قضاییه ایران، عباس عرب مازار معاون سابق سازمان منحله مدیریت و برنامه ریزی، مهدی فروزنده پور مسئول دفتر میرحسین موسوی، محمد رضا تاجیک معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری دولت خاتمی، قربان بهزادیان نژاد عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و اردشیر امیر ارجمند از اساتید حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس سابق کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی در بازداشت به سر می برند و بنا به ادعای معاون وزیر اطلاعات یکی از این چهره ها متهم به جاسوسی شده است.

 

داستان یوگی و اینگو

 از دیگر ادعاهای مطرح شده در سخنان این مقام وزارت اطلاعات “نقش دیپلمات های آلمانی در بروز اغتشاشات روز عاشورا” است.

وی با بیان اینکه دو دیپلمات آلمانی به نام های مستعار “یوگی” و “اینگو” بازداشت شده اند، نحوه فعالیت آنان در ایجاد آنچه که  ”آشوب در روز عاشورا” نامیده است را چنین توضیح می دهد: “این دو دیپلمات علائم سبز همراه داشته‌اند و در تحقیقات به عمل آمده از افراد دستگیر شده مرتبط با این دو دیپلمات مشخص شد که مچ‌بندها و تی‌شرت‌هایی که آلمانی‌ها حمل می‌کردند در اختیار برخی دیگر از افراد که در اغتشاشات حضور داشتند نیز قرار گرفته‌است”.

این مقام وزارت اطلاعات با بیان اینکه “فیلم ها و عکس‌های” این دیپلمات‌ها با زنان و مردان ایرانی خارج از “شئون دیپلماتیک” بوده خواهان پاسخ‌گویی سفیر آلمان  به خاطر “رفتار غیر دیپلماتیک”‌ شد.

این در حالیست که بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، بلافاصله پس از ادعای این مقام امنیتی ایران، آندریاس پشکه، سخنگوی دولت آلمان از بازداشت دیپلمات های این کشور در ایران ابراز بی اطلاعی کرده است.

این سخنگو گفته است: “در روز ۲۷ دسامبر(عاشورا)  و پس از آن هیچ دیپلمات آلمانی بازداشت نشده است”.

 

زن 44 ساله و رهبری “اغتشاشات”

معاون وزیر اطلاعات در عین حال از هدایت تظاهرات روز عاشورا توسط “یک زن 44 ساله‌ مجرد” هم خبر داده که به گفته وی دارای “پاسپورت‌های متعدد” بوده و با “اراذل و اوباش” در رفت و آمد بوده است. وی گفته است که این زن 44 ساله با «قمه و چاقو» در تظاهرات‌ها شرکت می‌کرده و بعد از تظاهرات‌ها به “اراذل و اوباش” طلا هدیه می‌داده است. وی در همین ارتباط خبر از کشف “200 فاکتور طلا” در خانه‌ این زن داد. او  در عین حال “این زن 44 ساله ” راعضو یک “انجمن تروریستی پادشاهی” معرفی کرده که در زمینه “انتقال مواد مخدر با یک دیپلمات اروپایی” نیز سابقه داشته است.

این مقام مسئول در وزارت اطلاعات از کشف یک استودیو در منزل این خانم خبر داده و مدعی شده که “تمامی صحنه‌های اغتشاشات” را این زن با در اختیار داشتن “دوربین‌های جاسوسی” خودکار مانند، فیلمبرداری کرده است! وی نتیجه گرفته که “این وسایل را یک سرویس اطلاعاتی غربی در اختیار این خانم گذاشته و به صورت آنلاین اطلاعات را به خارج از کشور و اروپا‌ منتقل می‌کرده است.”

 

منافقین، چریک ها، بهاییان

بعد از آلمان، ستاد موسوی و زن 44 ساله، این مقام امنیتی هدایت تظاهرات مردمی علیه دولت را  به “منافقین” نسبت داده که “در تمامی حوزه‌های اغتشاشات حضور داشته و جریان اغتشاش را هدایت می‌کردند.” وی خبر  داده 20 تن از آن‌ها دستگیر شده‌اند اما البته “عموم اغتشاشات‌” آن‌ها با همکاری “چریک‌های فدایی” هدایت می‌شده است.

وی اتهام این افراد راکه به گفته‌ او به صورت “مسلحانه” علیه نظام اسلامی فعالیت می‌کردند، “محاربه” عنوان کرد و خبر داد که بیش از 30 نفر از “چپ‌های کمونیستی و هواداران چریک‌های فدایی اقلیت و اکثریت و هواداران کمونیست چپ‌های نو” که “اغتشاشات روز عاشورا” را هدایت می‌کرده‌اند نیز دستگیر شده‌اند. نکته قابل تامل در صحبت‌های این مقام امنیتی “اعتراف” تمامی دستگیرشدگان است.

در جریان مصاحبه این مقام امنیتی، رهبران “اغتشاشات” چند بار تغییر کردندو به این ترتیب بود که نوبت به «بهاییان» رسید تا در جایگاه هدایت کنندگان تظاهرات روز عاشورا قرار گیرند. وی گفت: “بهائیان شعارهای هنجارشکن در این روز سر داده‌اند که در حال حاضر حدود 15-14 نفر آنها دستگیر شده‌اند.”

وی دلیل حضور بهاییان در روز عاشورا را “ارتباط عقیدتی ـ سیاسی” آنان با اسرائیل عنوان کرد، اما از چگونگی این ارتباط سخنی به میان نیاورد.

همچنین وی این جریان را جریان فکری - آمریکایی خواند که توسط “بشیریه و نصر” هدایت می‌شده که بر اساس صحبت‌های “رایس و بوش” عمل می کرده اند.پیش از این مقام امنیتی روزنامه‌ کیهان این اتهامات را علیه بشیریه و نصر مطرح کرده بود.

 

مخملباف، سازگارا، نوری زاده

معاون وزیر اطلاعات در قسمت دیگری از سخنان خود اینبار اکبر گنجی، محسن مخملباف، کدیور، حقیقت جو، محسن سازگارا، نوری زاده و مهاجرانی را مسئول اتفاقات چند ماه گذشته دانست و گفت اینان “بازوی عملیاتی میانجی میان غرب و جریان فتنه در داخل کشور هستند که از مهمترین عوامل فتنه به شمار می‌آیند.”

این مقام امنیتی در عین حال “دو هدایت کننده‌” دیگر راهم مسئول حوادث روز عاشورا خواند که در تمام صحنه‌های اغتشاش، تظاهر کنندگان را “هدایت” می‌کردند.

 

معترضان بازی خورده هستند

مقام اطلاعاتی در ادامه اعتراض مردم ایران در چند ماه گذشته را “جریان فتنه” خواند و معترضین را کسانی دانست که “همه بازی‌خورده سرویس‌های اطلاعاتی و اتاق‌های فکری کشورهای غربی” هستند.

وی سپس با اشاره به مناظره تلویزیونی موسوی و احمدی‌نژاد مدعی شد که موسوی در این مناظره بر کلمه “دروغ” تاکید داشته چرا که “تمام مشاوران موسوی خواهان آن بودند که وی کلمه دروغ را در جامعه جا ‌اندازد”. وی هم‌چنین با انکار وقایعی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده “دروغ، تقلب و تجاوز” را سه ضلع مثلثی دانست که در یک “اتاق عملیات روانی” مطرح شده بود، اما به این اتاق و محل و اشخاص حاضر در آن اشاره‌ای نکرد.

 

اجرای سناریو بعد از سخنان رهبر

سخنان مقام اطلاعاتی دولت محمود احمدی نژاد، دو روز پس از گفته های آیت الله خامنه ای مبنی بر “به صحنه آمدن دشمن غربی” بیان شده است. بر اساس سوابق قبلی به نظر می رسد این بار هم وزارت اطلاعات کوشیده است بستری برای باور پذیر کردن اعتقاد آیت الله خامنه ای مبنی بر  ”حضور دشمن در صحنه” فراهم آورد. با این حال هنوز علت انتخاب آلمان به عنوان گزینه “دشمن” مشخص نیست.

در همین حال روزنامه کیهان نیز در شماره روز پنجشنبه اش تیتر اصلی صفحه اول خود را به سخنان این مقام وزات اطلاعات اختصاص داده و نوشته است: “جاسوسی مشاور میرحسین برای سرویس های اطلاعاتی غرب”.

گفتنی است وزارت اطلاعات در زمان زمامداری علی فلاحیان و سعید امامی در این وزارتخانه نیز، تنش های دیپلماتیک بسیاری میان دولت ایران و آلمان به وجود آورد. در آن مقطع سعید امامی کوشیدتا با تحت فشار قرار دادن چند نویسنده و روشنفکر ایرانی، حضور آنان در یکی از نشست های موسسه فرهنگی گوته در تهران را به عنوان مستند جاسوسی این افراد معرفی کند. در همان مقطع عملیات تروریستی میکونوس روابط دو کشور را به پایین ترین سطح در طول سی سال گذشته رساند تا سرانجام با برملا شدن پروژه قتل های زنجیره ای، این تیرگی روابط کم رنگ شد.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که سخنان این مقام وزارت اطلاعات، بیش از آنکه جنبه اطلاع رسانی در خصوص حوادث روز عاشورا را داشته باشد، با هدف ایجاد وحشت در نیروهای اجتماعی و برای جلوگیری از هر نوع تحرکی در ۲۲ بهمن ماه مطرح شده است.

پیش از این روزنامه کیهان در شماره روز چهارشنبه خود پیش بینی کرده بود که میرحسین موسوی در آستانه 22بهمن ماه اطلاعیه ای صادر خواهد کرد. این روزنامه نوشته بود: “صدور این بیانیه بخشی از فرمول دیکته شده  از سوی غرب به موسوی است  و سران فتنه ملزم به انجام آن هستند”.