خاموشی برنامه‌ریزی شده برق در پایتخت

نویسنده
نازنین کامدار

» تنش آبی؛ پشت سدهای تهران

یک هفته پس از آنکه مقامات وزارت نیرو و شرکت توانیر از احتمال خاموشی برق در روزهای پیش رو خبر دادند، گزارش ها حاکی از قطع برق چندین ساعته در برخی از مناطق تهران است، به طوری که منجر به تماس های مکرر شهروندان با روابط عمومی وزارت نیرو و رسانه ها شده است.

سایت فرارو درباره این خاموشی های “برنامه ریزی شده” نوشته است: “پس از آغاز قطعی های موردی برق، در ادامه گرمای کم سابقه هوا و افزایش مصرف برق در تهران، قطعی های پراکنده اما برنامه ریزی شده برق در پایتخت آغاز شده است. در آغاز دومین هفته تیرماه با رسیدن مصرف برق در استان های تهران، قم و البرز به مرز ۹هزار مگاوات در ساعات پیک روزانه، قطعی های موردی برق در کلانشهر تهران آغاز شد. با ادامه این روند در مصرف برق، به نظر می رسد در برخی ساعات اوج مصرف از ساعت ۲۰ تا ۲۳ به منظور پایداری برق شبکه، قطعی های برنامه ریزی شده در سطح شهر اعمال می شود. گزارش های مردمی از وضعیت پایتخت در پانزده روز ابتدایی تیرماه حاکی از این است که به جز ۵ منطقه از ۲۲ منطقه شهری تهران، بقیه مناطق طعم خاموشی های ۳۰ دقیقه ای تا ۲ ساعته را در زمان پیک مصرف چشیده اند. به گفته برخی شهروندان تهرانی، وصل شدن مجدد برق منوط به تماس های مستمر و پیگیرانه از سامانه ۱۲۱ است. تاکنون هیچ اعلام رسمی مبنی بر جیره بندی برق یا نوبت بندی قطعی های برق در پایتخت نشده و تمامی اطلاعیه های رسمی برپایه توصیه و درخواست از مشترکان برای کاهش مصرف است؛ اما گزارش های مردمی از سطح تهران نشان می دهد اوج خاموشی های نوبتی در فاصله زمانی ساعت ۲۱ تا ۲۳ هر شب و گاهی در فاصله زمانی ساعت ۲۰ تا ۲۱ رخ می دهد”.

ساعتی پس از این گزارش،خبر گزاری فارس به نقل از محمد هاشمی مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران، به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد که این خاموشی ها برنامه ریزی شده نیست.

او گفته: “خاموشی‌هایی که در روز سه‌شنبه هفته گذشته بود به دلیل شبکه فوق توزیع بود یعنی بار با شبکه برق همخوانی نداشت. وقتی مصرف برق افزایش می‌یابد، به طور اتوماتیک سیستم علامت می‌دهد و اگر آلارم کاهش نیابد و قطع برق به طور خودکار انجام نشود، احتمال اینکه تجهیزات بسوزد وجود دارد. پس قطعی برق در این چند روز در تهران برنامه‌ریزی‌شده نیست؛ چراکه ۲۰ تا ۲۳ روز در تهران که دمای هوا افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند ما مشکل پیدا می‌کنیم”.

او افزوده است: “باید مردم و ادارات دولتی و صنابع بزرگ در این ۲۳ روز که دمای هوا به شدت بالا می رود همکاری بیشتری با شرکت توزیع برق داشته باشند و مصرف برق خود را مدیریت کنند و کاهش دهند. اگر مشترکان برق مراعات بیشتری در مصرف برق داشته باشند نه شبکه برق آسیب می‌بیند و نه قطعی برق رخ می‌دهد؛ بنابراین مردم در ساعات پیک دمای کولر را تنظیم کنند و آن را کاهش دهند و از لوازم برقی پرمصرف در این ساعات خودداری و لامپ‌های غیرضرور را خاموش کنند”.

او در حالی خاموشی های برق در تهران را “بدون برنامه ریزی” دانسته که خود، هفته گذشته از آغاز موج خاموشی در تهران به دلیل افزایش مصرف برق و ناتوانی نیروگاه ها برای بارگذاری شبکه در هفته های پیش رو خبر داده بود.

کاهش تولید برق در کشور درحالی منجر به بروز خاموشی در شهرها و پایتخت شده که فرهاد ایمان شعار، مدیر گروه ایمنی و پایداری سدها درباره وضعیت سدهای کشور گفته است: “میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا هفته سوم تیرماه ۱۸۲ میلی متر بوده که این رقم کاهش ۱۹ درصدی نسبت به بلند‌مدت و ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته داشته است که همین امر سبب شده ورودی آب سدها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش و حجم پر بودن مخازن ۵۴ درصد رسیده باشد. خروجی‌های آب سدها را با بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و اصلاح مصرف کشت ۷ درصد کاهش داده‌ایم تا ورودی آب به مخازن را تعدیل کنیم. در نقاطی از کشور که می‌دانستیم با کمبود آب مواجه خواهیم بود از قبل اطلاع‌رسانی کردیم و با توجه به بیمه کشاورزی اجازه کشت برخی محصولات آب‌بر داده نشد به همین دلیل توانسته‌ایم مصرف و خروجی آب را تا حدودی کاهش دهیم”.

او اضافه کرده: “تمام استان‌های ما در تنش آبی قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۱۷ استان تنش آبی ضعیف، ۱۰ استان تنش آبی شدید و ۴ استان بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان با گذر از تنش آبی شدید وارد مرحله کمبود آب شده‌اند. در تهران، سد لار با ۱۶ درصد آب در حدود ۱۵۰ میلیون آب، سد طالقان ۵۸درصد آب ۲۴۰ میلیون آب، سد ماملو ۶۵ درصد آب ۲۷۰ میلیون آب، سد کرج با ۹۸ درصد آب ۱۸۰ میلیون آب، سد لتیان با حدود ۶۸ میلیون در حدود ۹۰ درصد آب دارد. تمام تلاش ها صورت گرفته که تابستان امسال تنش آبی را در تهران نداشته باشیم که این امر همکاری مردم را می طلبد”.