حوزه علمیه ای برای اعضای سپاه پاسداران

نویسنده
مهشید برومند

» علی سعیدی تایید کرد

پس از انتشار گزارش های مختلف درباره طرح سپاه پاسداران برای ورود به حوزه های علمیه تحت عنوان “سفیران بصیر” که در دستور کار مقامات ارشد این نهاد نظامی قرار گرفته است، نماینده آیت الله خامنه ای و همچنین سخنگوی سپاه پاسداران ضمن واکنش به این گزارش ها، برنامه سپاه برای حضور در حوزه ها و تربیت روحانیون همسو را تایید کردند هر چند آن را به ابتکار شخصی افراد ربط دادند.

در شهریور ماه سال جاری روزآنلاین طی گزارشی از طرح و برنامه سازماندهی شده سپاه پاسداران جهت ورود به حوزه های علمیه به منظور کنترل روحانیون و طلاب تحت عنوان”سفیران بصیر” خبرداد. سپاه پاسداران در این راستا پس از یکسال برنامه ریزی و سازماندهی نیروهای خود، همایشی با حضور آن دسته از فرزندان پاسداران و اعضای سپاه که درس طلبگی را آغاز کرده اند، در شهر مشهد برگزار کرد.

حجت الاسلام صفرعلی مرادی معاون امور روحانیون حوزه نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران پس از برگزاری اولین گردهمایی اعضای طرح “سفیران بصیر” در این مورد گفته بود: “این گردهمایی با هدف هم اندیشی و بیان انتظارات سپاه از این مجموعه و همچنین انتظارات آنها از مجموعه سپاه، تعمیق بینش و بصیرت افزایی طلاب جوان برای ایفای نقش فعال تر در مجموعه سپاه و حوزه های علمیه و انسجام بخشی و سازماندهی برای حضور پررنگ تر در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و… تشکیل شد.”

این مقام منصوب شده از سوی آیت الله خامنه ای همچنین اضافه کرده بود که “از سال گذشته موضوع شناسایی و ساماندهی طلاب و روحانیون فرزند پاسدار به عنوان یک ضرورت در دستور کار نمایندگی ولی فقیه و معاونت امور روحانیون قرار گرفته است.”

29 بهمن ماه سال جاری نیز برخی وبسایت های اینترنتی از جمله پایگاه خبری “روایت حدیث” از سخنرانی نماینده آیت الله خامنه ای در دومین همایش”سفیران بصیر” خبرداد و نوشت که حجت الاسلام علی سعیدی در گردهمایی فرزندان پاسدار در مرکز آموزش علویون قم تاسیس حوزه علمیه در قم و تهران به سبک “مدرسه حقانی” را اعلام کرده است. روزآنلاین نیز در گزارش مفصلی به این موضوع پرداخت.

خبر تاسیس حوزه علمیه در تهران و قم توسط سپاه پاسداران از سوی علی سعیدی در مرکز آموزش علویون قم درحالی اعلام شد که این آموزشگاه نظامی خود از جمله مراکز سپاه پاسداران برای تربیت و آماده سازی مقدماتی افراد، به ویژه روحانیون خواستار ورود به این نهاد نظامی است.

حلقه اصلی فرماندهان کنونی سپاه پاسداران با محوریت محمدعلی جعفری از سال 1384 به منظور آماده سازی طرح تحول ساختاری سپاه پاسداران، تربیت و آموزش نسل جدید اعضای سپاه پاسداران را به “دانشکده افسری و تربیت پاسداری اصفهان” و همچنین “مرکز آموزش علویون قم” وابسته به دانشکده افسری اصفهان واگذار کرده اند. به موجب این طرح هر عضو سپاه از جمله طلاب و روحانیون خواستار ورود به سپاه باید دوسال در این مراکز تحت آموزش های خاص قرار گیرند.

اینک در دو روز متوالی، یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، مقامات ارشد سپاه پاسداران بالاخره نسبت به گزارش های مربوط به این طرح واکنش نشان داده اند.از جمله سرتیپ پاسدار رمضان شریف طی یک کنفرانس خبری مدعی شده آنچه در اظهارات نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه در “همایش سفیران بصیر” و در “مرکز آموزش علویون قم” آمده است” تمایل و خواست شخصی در جهت اخذ مجوز به صورت شخصیت حقیقی بوده و اشاره به بکارگیری استانداردها، ویژگی ها و روش های مدیریتی و اجرای برنامه های آموزشی حوزه های علمیه از جمله مدرسه حقانی در نحوه اداره و تربیت دانش پژوهان سپاه داشته است که متاسفانه مورد سوء استفاده قرار گرفته و توسط «مغرضان» از آن به تاسیس حوزه علمیه در سپاه تعبیر شده است.”

وی که هفته گذشته طی یک نشست خبری ادعا کرده بود که “دشمن خواستار ضربه زدن به آبروی سپاه است” در عین حال به توجیه فعالیت های “مرکز آموزش علویون قم” و سایر مراکز پرورش اعضای سپاه پرداخته است.سخنگوی سپاه پاسداران با تایید پیشینه سپاه در راه اندازی مراکز آموزشی از جمله دبیرستان‌های سپاه در دهه اول انقلاب و سپس تاسیس مجتمع شهید محلاتی و مرکز آموزشی علویون در قم افزوده:” تاسیس مراکز آموزشی برای تربیت کارکنان سپاه و ارتقای بینش، بصیرت و آگاهی های فکری، فرهنگی و سیاسی آنان همواره مورد توجه سپاه بوده است و اساساً هیچ گونه ای ارتباط و شباهتی به حوزه های متعارف علمیه نداشته و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدلیل پیوند وثیق و عمیق خود با مرجعیت و روحانیت معظم همواره برای عمق بخشیدن به راهبردها، کیفیت و محتوای برنامه های عقیدتی، سیاسی خود از ظرفیت های مدارس علمیه، طلاب و روحانیون بهره مند است.”

از سوی دیگر حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه در تازه ترین شماره ارگان سیاسی سپاه پاسداران که روز دوشنبه منتشر شد تاسیس حوزه علمیه برای فرزندان پاسداران را تایید کرده و گفته است:” ما یک حرکتی را شروع کردیم تا طلبه هایی که پدرشان پاسدار است شناسایی و از آنها دلجویی کنیم که خوشبختانه تا حالا صدها نفر شناسایی شده اند. طلبه های معمم و غیرمعمم.”

علی سعیدی در ادامه این گفت و گو محتوای گزارش ها درباره تاسیس حوزه علمیه برای پاسداران را تایید کرده اما افزوده: “یک نشستی در قم بود، با سیصد نفر از این طلبه ها جلسه داشتیم، آنها گلایه داشتند که به ما نمی رسید، توجه نمی کنید. من به ایشان گفتم: شخصاً بنا دارم ـ- اگر صلاحیت داشته باشم ـ- از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم مجوزی بگیرم که در تهران مدرسه ای را در کنار کارم داشته باشم. چون ما در سنین بازنشستگی هستیم و آرام آرام باید وارد عرصه های کاری دیگری بشویم، در ذهنم، مدیریت یک مدرسه برای تربیت طلبه بود که کار مفیدی است و منظور خاصی نداشتیم.”

نماینده آیت الله خامنه ای سپس مدعی شده است که این کار را از روی علاقه شخصی انجام خواهد داد و اضافه کرده که “کار کاملاً حقیقی است نه حقوقی و قرار بود من موسس باشم و مدیر فرد دیگری باشد و لازم نیست من شبانه روز وقت بگذارم. لذا طرح تأسیس مدرسه، کاری شخصی است که بتوانیم بعضی از آنها را در آن مدارس بپذیریم. بحث دیگری مطرح نبود.”

تلاش های مقامات ارشد سپاه برای پرورش و گسیل اعضای این نهاد نظامی به حوزه های علمیه در شرایطی است که انتقادات روحانیون و طیف های مختلف طلاب در حوزه های علمیه از سیاست های حکومت جمهوری اسلامی، به ویژه عملکرد رهبرجمهوری اسلامی و نهادهای زیرمجموعه وی بعد از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری 1388 افزایش چشمگیری یافته و این مساله نیز بارها توسط منصوبان آیت الله خامنه ای تایید شده است.

از جمله آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آبان ماه 89 طی اظهاراتی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به سفر آیت الله خامنه ای به قم گفته بود: “می‌گویند رهبری جایگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علمیه‌ قم این قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمایل و عقیده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بینم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبین نیستند…”

محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در دی ماه سال گذشته در جمع نیروهای بسیج در چهارمحال و بختیاری اعلام کرده بود که “کسانی هستند که لباس روحانیت بر تن دارند، اما ولایت فقیه و حکومت دینی را قبول ندارند و معتقدند که حکومت دینی مربوط به امام معصوم است. البته آنها جرأت بیان این تفکر را ندارند و از همین جهت تلاش می‌کنند تا در عمل ماهیت دینی حکومت کمرنگ شود. این افراد تنها راه رسیدن به اهداف خود را تضعیف ولایت فقیه می‌دانند.”

این نخستین بار نیست که گزارش های مربوط به طرح ها و برنامه های سپاه پاسداران در جهت دخالت در همه امور کشور موجب واکنش نماینده رهبرجمهوری اسلامی و سخنگوی سپاه پاسداران می شود. دی ماه سال جاری هم ارگان سیاسی سپاه پاسداران که تحت نظر حجت الاسلام سعیدی و اداره سیاسی سپاه فعالیت می کند به گزارش آغاز مرحله دوم هادیان سیاسی سپاه پاسداران برای کنترل و جهت دهی به انتخابات مجلس واکنش نشان داد که در بولتن های داخلی سپاه و همچنین وبسایت های متعلق به سپاه و بسیج و همچنین رسانه های حکومتی هم باز نشر یافت.

بصیرت ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه با این جمله که در طرح مزبور “هیچ نشانه سوء واپایش(کنترل) نتیجه انتخابات دیده نمی‌شود” مدعی شده بود که نقل قول هایی که مورد استناد قرار گرفته است همگی بر”قانون گرایی” سپاه تاکید دارد.