آمریکا ایران را مسئول حملات سایبری معرفی کرد

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال

یک مقام سابق دولت آمریکا گفت مقامات این کشوراطمینان دارند که هکرهای ایرانی که توسط تهران حمایت می شوند، مسئول حملات سایبری اخیر به شرکت های نفت و گاز کشورهای خلیج فارس هستند و به نظر می رسد این عمل را به تلافی تحریم های آمریکا علیه این کشور انجام داده باشند.

این مقام آمریکایی این اظهارات را قبل از لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، بیان کرد که اولین مقام آمریکایی بود که روز پنج شنبه در سخنانی در نیویورک بطور علنی از حملات کامپیوتری فوق نام برد. او این حملات را مخرب ترین حملات سایبری که تا کنون توسط بخش خصوصی انجام شده است نامید.

 پانه تا ایران را مستقیما مسئول این حملات سایبری علیه شرکت های خلیج فارس ندانست، ولی گفت آمریکا فنون جدیدی را بکار گرفته است تا حمله کنندگان اخیر را شناسایی کند و اقدامات لازم را علیه آنها انجام دهد.

مقام آمریکایی سابق گفت دولت اوباما اطلاع دارد که چه کسانی این حملات سایبری را انجام داده اند و افزود که این افراد وابسته به یک دولت بوده اند.

این مقام سابق گفت سازمان های آمریکایی که در خلیج فارس فعال هستند به این نتیجه رسیده اند که منابع لازم برای اجرای چنین حملاتی تنها می تواند توسط یک دولت خارجی تامین شده باشد. این مقام به شرط ناشناس ماندن سخن گفت.

پانه تا در سخنان خود در نیویورک گفت: “مهاجمین باید بدانند که ایالات متحده توانایی شناسایی مکان آن ها دارد و آنها را مسئول اعمال وخسارات وارده می داند.” او بعدا افزود که “ایران تلاش های زیادی برای استفاده از فضای سایبری در جهت منافع خود کرده است.”

هرچند کلمات بکار رفته در سخنان پانه تا کاملا محتاطانه انتخاب شده بود، ولی یک متخصص امنیت سایبری گفت پیام پانه تا به ایران کاملا آشکار بوده است.

وی گفت پیام پانه تا این بود: “ما می دانیم چه کسی در پشت این حملات است، ولی بهتر است در این زمینه تجدید نظر کنید.”

او گفت سخنان پانه تا قدم مهمی در سیاست خارجی امریکا به شمار می آید زیرا تهدید های سایبری ایران “بعد تازه ای به ۳۰ سال رویارویی ایران و غرب” می دهد.

این حمله سایبری علیه شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو و شرکت گاز قطری، راسگاز، صورت گرفت که به کمک یک ویروس کامپیوتری بنام شامون انجام شد که از طریق شبکه گسترش یافته و در نهایت فایل را حذف و فایل های دیگری به جای آنها می نشاند.

مقامات ارشد آمریکا گفتند این اطلاعات از طبقه بندی خارج شده است تا پانه تا بتواند به آن اشاره کند. مقامات گفتند پنتاگون از رشد توانایی های سایبری ایران و نیز تهدیدهای سایبری چین و روسیه نگران است. مقامات آمریکایی که این مطلب را فاش ساختند به شرط ناشناس ماندن، این اطلاعات را در اختیار مطبوعات گذاشتند.

پانه تا در سخنان خود گفت ویروس شامون فایل های اصلی سیستم را در شرکت آرامکو با فایل تصویری پرچم در حال سوختن آمریکا جایگزین کرده و همچنین با جابجایی اطلاعاتی حیاتی، بیش از ۳۰۰۰۰ کامپیو‌تر آن‌ها را از کار انداخته است. او گفت که حمله سایبری به شرکت قطری هم ماهیت مشابهی داشته است.

پانه تا توضیح بیشتری از نحوه و شیوه‌های مقابله وزارت دفاع آمریکا با اینگونه حملات ارائه نداد.

او گفت که وزارت دفاع سالیانه ۳ میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی در برابر حملات سایبری هزینه می کند.

پانه تا گفت: “ولی دولت کامپیوترهای شخصی شهروندان آمریکا را مورد نظارت قرار نمی دهد.”

پانه تا از نمونه حملات سایبری به شرکت های خلیج فارس استفاده کرد تا به شرکت های مربوطه هشدار دهد که باید از استانداردهای امنیتی مربوطه پیروی کنند.

وی گفت: “این حملات خطر تهدیدهای سایبری را به خوبی نشان می دهد.”

مقامات آمریکایی بارها هشدار داده اند که هکرهای اینترنتی خارجی در شبکه زیرساخت های آمریکا، از جمله شبکه تاسیسات زیربنایی و سیستم حمل و نقل و مالی نفوذ کرده اند.

پانه تا گفت: “این گروه ها در مواردی حتی توانسته اند کنترل این سیستم ها را به دست گیرند.”

 وی گفت: “ما می دانیم که آنها به دنبال ابزار پیشرفته ای هستند تا کنترل این سیستم ها را به دست گیرند و ایجاد وحشت کنند و حتی جان افراد را به خطر اندازند.”

منبع: وال استریت ژورنال – ۱۳ اکتبر ۲۰۱۲