کارگران آمدند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» گزارشی از برگزاری روز کارگر در کشور

با وجود تدابیر شدید امنیتی و استقرار گارد ویژه در بسیاری از مناطق مرکزی شهر های بزرگ کشور، در روز کارگر، ده ها هزار کارگر معترض در نقاط مختلف کشور به خیابان ها آمدند و در دفاع از حقوق قانونی خود و علیه سیاست های اقتصادی دولت شعار سر دادند.کارگران معترض، مراسم دولتی روز جهانی کارگر راکه با حضور مسئولان دولتی صبح دیروز برگزار شد بایکوت کردند و طبق درخواست یازده تشکل کارگری مستقل، عصردیروزمقابل ادارات کار تجمع کردند.

براساس گزارش های رسیده، تجمعات کارگری روز گذشته در نقاطی از تهران، اصفهان و سنندج و تبریز منجر به درگیری بین کارگران و نیروهای انتظامی شد. هنوز هیچ منبعی از تعداد بازداشت شدگان احتمالی این درگیری ها خبر دقیقی منتشر نکرده است.

دیروز صدها کارگر معترض تهرانی از نقاط مختلف، خود را به مقابل وزارت کار رساندند تا همان طور که در بیانیه مشترک تشکل های کارگری اعلام شده بود مراسم روز جهانی کارگر را برگزار و اعتراض خود را نسبت به وضعیت وخیم جامعه کارگری اعلام کنند. گزارش های منابع خبری و حقوق بشری حاکی از آن است که از ساعت سیزده بعد از ظهر تا ساعت هفده جمعیت کارگران معترض با همراهی مردم در مقابل وزارت کار و مجلس به بیش از چهار هزار تن رسید.

در نقاطی از تهران هم که زیر نظر نیروی انتظامی و گارد ویژه بود، از همان شروع تجمع، درگیرهای پراکنده ای بین کارگران معترض و نیروهای انتظامی رخ داد. به نوشته برخی از منابع خبری در درگیری کارگران با گارد ویژه در برابر وزارت کار، حداقل پنج تن از کارگران بازداشت و بیش از ده تن دیگر مجروح و راهی بیمارستان شدند.

گزارش ها می گوینددر حالی که تمامی خیابان های منتهی به میدان فاطمی (مقابل وزارت کار) مملو از نیروهای انتظامی و گارد ویژه بود و درگیری های نیز رخ داد، کارگران پراکنده نشدند و به تجمع و راهپیمایی خود با سردادن شعارهایی در دفاع از حقوق اولیه شان ادامه دادند.

سایت خبری کلمه طی گزارشی خبری با تشریح فضای به شدت امنیتی و پلیسی دیروز تهران نوشت: همزمان با ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر در سطح شهر تهران، بخصوص در مناطق مرکزی شهر، فضای امنیتی حاکم شد. تجمع ماموران نظامی و انتظامی در میدان انقلاب تا نزدیک میدان آزادی بیشتر مشهود بود و خودروهای ون در اطراف میدان انقلاب مستقر شده بودند.

به نوشته همین سایت در اطراف وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و خیابان های منتهی به میدان فاطمی نیز وضعیتی مشابه حاکم بود. با این همه و درحالی که بسیاری از کارفرمایان کارگران خود را از قبل تهدید کرده بودند که در صورت شرکت در هرگونه تجمع و راهپیمایی اعتراضی در این روز، از کار اخراج خواهند شد، هزاران تن از کارگران معترض با شرکت در تجمعاتی گسترده خواستار احقاق حقوق قانونی خود شدند.

همزمان با تجمعات و راهپیمائی های دیروز کارگران در سطح تهران، بسیاری از شهروندان تهرانی، به ویژه جوانان نیز به درخواست کانون حمایت از خانواده های جانباختگان و بازداشت شدگان ماه های پس از انتخابات، با حضوری چشم گیر بر مزار ده تن از کارگرانی که در جریان حوادث بعد از انتخابات جان خود را از دست داده بودند، مزار آنان را گلباران کردند.

همچنین از اصفهان خبر می رسد که کارگران معترض بعد از ظهر دیروز با تجمع در میدان انقلاب این شهر ضمن گرامی داشت روزجهانی کارگر به سردادن شعارهایی علیه سیاست های اقتصادی دولت پرداختند. به نوشته منابع خبری این تجمع اعتراضی که از ساعت سیزده شروع شد بعد از یک ساعت با حمله نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و شماری از تجمع کنندگان مجروح و بازداشت شدند.

به نوشته برخی منابع دانشجویی در اصفهان، ساعت پانزده بعد از ظهر دیروز صدها دانشجوی اصفهانی در حمایت از کارگران معترض در مقابل درب اصلی دانشگاه اصفهان تجمع کردند و شعارهایی در دفاع از حقوق کارگران سردادند. به گفته شاهدان عینی جمعیت زیادی از مردم عادی نیز با پیوستن به دانشجویان تجمع کننده و سردادن شعار “کارگر، دانشجو، اتحاد اتحاد” به حمایت از کارگران پرداختند. این تجمع نیز با حمله نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد. از جزئیات درگیری ها دیروز در اصفهان هم هنوز خبر دقیقی منتشر نشده است.

سنندج نیز روز گذشته طبق روال سال های اخیر شاهد برگزاری مراسم روزجهانی کارگر از سوی کارگران اخراجی و زنان کارگر بود.هم  این تجمع با یورش نیروهای امنیتی و انتظامی نیمه تمام ماند و بسیار از شرکت کنندگان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

یک فعال کارگری شرکت کننده در این مراسم به رادیو فردا گفته است:” نیروهای لباس شخصی و مأموران نیروی انتظامی، با ضرب و شتم ده‌ها شرکت‌کننده در تجمع روز جهانی کارگر، این مراسم را بر هم زدند. “

طیب مولایی فعال کارگری سنندج افزوده که خود شاهد ضرب و شتم دو تن از زنان شرکت کننده توسط لباس شخصی ها در این مراسم بوده است.

برخی دیگر از منابع محلی در کردستان خبر از برگزاری روز جهانی کارگر در کرمانشاه و بروز درگیری های پراکنده در سطح شهر بین کارگران و نیروهای دولتی، داده اند.

خبرهای منتشر شده از برگزاری روز جهانی کارگر در شیراز نیز حاکی از آن است که صدها کارگر این شهر با تجمع در مقابل استانداری فارس و راهپیمایی در خیابان آزادی ضمن بزرگ داشت روز جهانی کارگر، خواستار توجه مسئولان به مشکلات صنفی و معیشتی خود شدند..

به گزارش سایت کلمه، تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی تأکید کرده‌اند که اخراج کارگران، آنها را به “سرنوشت سیاه” دچار می‌کند.

کارگران شیرازی همچنین با سر دادن شعارهایی چون “کارگر، روز بیکاریت مبارک” و “تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم” خواستار حمایت عمومی از خود شدند.

از سوی دیگر فعالین حقوق بشر و دمکراسی نیز گزارش دادند هزاران تن از کارگران قزوینی با برگزاری تجمعی اعتراضی، ضمن گرامی داشت روزجهانی کارگر، علیه اخراج گسترده کارگران و سایر مشکلات کارگری دست به اعتراض زدند.

در گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی آمده است: “ساعت نه صبح دیروز هزاران نفر از کارگران قزوین در ورزشگاه یادگار امام تجمع کردند و روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. نمایندگان کارگران طی سخنرانی های خود خواستار پایان دادن به قرار دادهای موقت و رسمی شدند کارگران، حق بیمه، و سایر مشکلات کارگری شدند. در ادامه کارگران به سردادن شعارهایی علیه شرایط فاجعه بار کارگران پرداختند. این تجمع تا ساعت یک ادامه داشت.

 این گزارش همچنین از حضور گسترده نیروهای انتظامی و گارد ویژه در سطح شهر قزوین خبر داده است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در گزارشی دیگر از تجمع بی سابقه صدها کارگر در تبریز نیز خبر داده اند. منابع معتبر خبری هنوز از تعداد بازداشت شدگان در تهران، سنندج، تبریز و اصفهان خبری منتشر نکرده اند، اما گفته می شود در مجموع بیش از پنجاه تن از کارگران معترض در تجمعات دیروز بازداشت و دست کم سی تن از مجروحین نیز به بیمارستان ها منتقل شده اند.

گفتنی ست که دیروز با پایان برگزاری مراسمات و تجمعات کارگری، گروهی از کارگران با انتشار قطع نامه ای ضمن تاکید بر ادامه اعتراضات مسالمت جویانه در جهت دست یافتن به خواسته های مشروع خود بیان کردند: “کارگران برای دفاع از حداقل حقوق شان باید مبارزه کنند. مبارزاتی که بعضا باخشونت نیروهای نظامی و امنیتی کشورشان مواجه می‌شود.”

کارگران معترض با بیان اینکه “در جریان بحران های اقتصادی کارگران اولین گروه آسیب پذیری هستند که باید تاوان بلند پروازی و منفعت طلبی ها را بدهند”، تصریح کرده اند: “کارگران بسیاری از شرکت و کارخانه ها اخراج شده و بسیاری دیگر ماه هاست حقوق خود را دریافت نکرده اند با این همه کارگران برای پیگیری حقوق قانونی خود هیچ ابزار مشخصی در دست ندارند.”

دیروز در حالی ده ها هزار تن از کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر و در دفاع از حقوق خود به خیابان ها آمدند که به نوشته بسیاری از منابع خبری و کارگری، طی هفته گذشته علاوه بر تهدید کارگران تو سط کارفرمایان، محافل امنیتی و اطلاعاتی نیز بسیاری از فعالین کارگری را از طریق تماس های تلفنی تهدید کرده و گفته بودند در صورت شرکت در هر گونه مراسم و تجمعی، بازداشت می شوند و پرونده های سابق آنان به جریان خواهد افتاد. حتی مراجع قضائی هم برای تعدادی احضاریه های مبنی بر لزوم مراجعه به دادگاه ها در صبح روز شنبه، فرستاده بودند.

شهرهای کوچک و بزرگ ایران دیروز برغم تدابیر شدید امنیتی و پلیسی در حالی شاهد حضور اعتراضی کم سابقه کارگران در میادین و مراکز اصلی شهرها بود که مسئولان امنیتی و انتظامی هفته گذشته اعلام کرده بودند هیچ گونه برنامه ویژه ای برای این روز ندارند.