چه کسانی مجسمه ها را با چرثقیل می برند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» برخی ساخت مجسمه را حرام می دانند

سرقت مجسمه “استاد معین” در تهران، تعداد مجسمه های ربوده و یا جمع آوری شده در پایتخت کشور طی هفته های اخیر را به عدد ۹ رساند.همزمان با اعلام برنامه های “طرح جامع امنیت” که از سوی استانداری تهران و با همکاری نیروی انتظامی در حال تدوین و پیاده سازی است، سرقت مجسمه های سنگین و برنزی نصب شده در مراکز پر جمعیت و تردد شهر تهران، پرسش هایی را درباره سارقان و یا نهادهای مجری جمع آوری مجسمه ها ایجاد کرده است.

تندیس های برنزی و سنگین میادین تهران درحالی سرقت شده اند که به گفته سخنگوی شهرداری در مصاحبه با برنا نیوز “امکان دزدیده شدن آنها از سوی افراد عادی بعید به نظر می رسد”.

به گزارش خبر آنلاین، یکی از مجسمه سازانی که اثر وی نیز به سرقت رفته، دیدگاه سخنگوی شهرداری تهران را تایید کرده و گفته است: “دزدیدن مجسمه‌ کار ساده​ای نیست و احتمالا دزدها امکانات خاصی برای این کار داشتند”.

به گفته حمید شانس “سرقت این مجسمه‌ها با توجه به وزن آنها و مکان و شرایطی که در آن قرار دارند، نیاز به زمان کافی، برنامه‌ریزی دقیق، امکانات مناسب و… داشته و بنابراین نمی‌توان گفت سارقان این مجسمه‌ها همانهایی هستند که سیمهای برق را می‌دزدیده‌اند”.

شانس پرسیده است: “عجیب اینجاست که نیروی انتظامی با همه کنترل و اقتدار جدی در امنیت شهر، چطور تا به حال با این سارقان مواجه نشده است”.

همان سئوالی که سایت کلمه، ارگان اینترنتی میر حسین موسوی نیز طرح کرده و با انتشار گزارشی درباره این سرقت ها نوشته است: “آیا واقعاً این مجسمه ها را دزدیده اند یا آنکه به این اسم در حال جمع کردن مجسمه های مشاهیر ایرانی از سطح شهر هستند؟اگر دزدیده اند که باید تن همه پایتخت نشینان بلرزد که در شهری چنین نا امن زندگی می کنند؛ شهری که پلیس در آن حضور شبانه روزی (فیزیکی و از طریق دوربین ها)دارد اما نه یک مجسمه و دو مجسمه کوچک و جیبی، که هشت مجسمه بزرگ برنزی را به صورت گروهی، با دستگاه های برش و جرثقیل و لابد با کلی سر و صدا، آن هم در خیایان ها و پارک های مرکز شهر و نه از پستوها، می دزدند و کسی هم متوجه نمی شود!اگر در معابر عمومی، سرقت هایی به این بزرگی می شود و پلیس متوجه نمی شود، وای بر ما و خانه ها و ماشین ها و بچه های مان که دزدها برای بردن این ها نه دستگاه برش می خواهند و نه جرثقیل!”
کلمه در ادامه این گزارش، احتمال دستور جمع آوری مجسمه ها را نیز مطرح کرده و افزوده: “آیا مسوولان دستور داده اند مجسمه های مشاهیر جمع آوری شوند و برای آنکه اعتراضات مردم بلند نشود، به گردن دزدها بیندازند؟! اگر هم این گونه نیست، دو گروه دیگر را می توان مظنون دانست: دزدها و خودسرها.دزدها که مشخص است هدف شان چه می تواند باشد و اخبار رسمی هم همه تقصیر ها را متوجه آنها می داند، اما نباید در تحقیقات مربوط به این پرونده، از کنار خودسرهایی که اجتهاد شخصی می کنند و وارد گود عمل می شوند، با بی اعتنایی گذشت.آیا این بار نیز شاهد شاهکار دیگری از آنها با بهانه هایی مانند حرام بودن مجسمه سازی یا مخالفت با مشاهیر ایرانی و ایرانیت زدایی و نظایر این هستیم؟!”
کلمه در پایان آورده است: “به هر حال، غیب زدن های زنجیره ای مجسمه های تهران را نباید دستکم گرفت، چه آنکه اگر واقعاً قضیه «سرقت» بوده، پلیس باید پاسخگو باشد و اگر مساله دیگری در میان است باید برای مردم مشخص شود”.

در همین حال، هادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران  روز گذشته و در همان حالی که نیروی انتظامی سرگرم سرکوب اعتراضات کارگری در تهران بود، به سایت برنا نیوز می گوید: “شهرداری مامور برقراری امنیت در شهر نیست و سرقت تندیس های بزرگان تاریخ ایران از سطح شهر، ارتباطی به شهرداری ندارد و نیروی انتظامی باید در این زمینه پاسخگو باشد”.

 این مقام شهرداری درباره احتمال دخالت برخی ارگان ها در جمع آوری مجسمه ها نیز می  گوید: “در تهران هر روز چندین خودرو به سرقت می رود و هر کسی می تواند با لباس و آرم هر نهادی دست به سرقت بزند”.

 به اعتقاد برخی از آگاهان، دیدگاه های فقهی درباره مجسمه نیز می تواند در وقوع حوادث اخیر موثر باشد.

یک کارشناس مسائل دینی در اینباره به روز می گوید: “فقیهان احکام منفی ای درباره مجسمه دارند. از دید برخی از آنها هرنوع سازه ای که جسمانیت انسانی داشته باشد می تواند حکم شرک داشته باشد و حرام است”.

 در همین باره سایت فرارو نیز در تحلیلی درباره احکام فقهی مجسمه سازی نوشته است: “مجسمه، از اشیایی است که برخی در گذشته اعتقاد به حرام بودن ساخت آن داشتند. به عنوان مثال شیخ مفید و شیخ طوسی، قائل به حرمت مجسمه‌سازی بودند.خواه مجسمه موجود با روح باشد یا بی‏روح. اما اکثر فقها، معتقدند دلالت روایات وارده بر مجسمه‌های جاندار است”.

این سایت به سابقه آتش زدن مجسمه ها در اصفهان در سال های اخیر اشاره کرده و افزوده است: “سرقت مجسمه‌ها و آتش زدن آن‌ها چندین سال قبل در اصفهان رواج ویژه‌ای یافته بود و آن‌چنان که مشخص شد مسئولیت این اقدامات با یک روحانی جوان بوده است”.
همچنین در سایت درگاه، سایت پاسخگویی به مسائل دینی که متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است، نیز در اینباره آمده است: “تاریخ بشر شاهد این مدعا است که ریشه‏های بت‏پرستی، از تقدیس تمثال‏ها و حتی سنگ‏ها آغاز گردیده و رفته رفته به پرستش بت‏ها و… انجامیده است”.

گفتنی است، پیش از آغاز سرقت و یا جمع آوری ۹ تندیس برنزی تهران در ده روز گذشته، تندیس جانبازان شیمیایی نیز ازبرابر سفارت آلمان در تهران برداشته شده بود که پس از انتشار خبر این اقدام، رجا نیوز به فاصله یک روز از “نصب قریب الوقوع مجدد تندیس جانبازان شیمیایی” خبر داد.

همچنین در دی ماه گذشته نیز، عوامل نیروی انتظامی و شهرداری تهران، تندیس “مادر”، ساخته زهرا رهنورد در میدان محسنی تهران را به وسیله دستگاه برش و جرثقیل برداشتند؛ سوابقی که گمانه ها درباره دخالت ارگان های رسمی در جمع آوری تندیس ها را تقویت کرده است.