نتایج عبور حزب الله از احمدی نژاد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادعاهای یک فرمانده جنگ

اختلافات بین اصولگرایان و احمدی نژاد و تضعیف پایگاه او در بین طرفداران حزب الهی اش به جایی رسیده که یکی از فرماندهان سپاه محمد رسول الله “عبور حزب الله از احمدی نژاد” را “اشتباهی تاریخی” خوانده و در عین حال اذعان کرده که برخی رفتارهای رئیس دولت باعث ریزش طرفداران وی بین حزب الله شده است.

سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه در زمان جنگ، در مصاحبه­ای با انتقاد شدید از حزب الله، این جریان سیاسی را متهم کرده است که درک روشنی از منطق تاکتیک های احمدی نژاد ندارد. مساله­ای که به زعم وی باعث شده در دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد “هر حزب اللهی دوست داشته باشد نقش اپوزیسیون را بازی کند” و وی را زیر سئوال ببرد. او در همین مصاحبه با اشاره به حوادث انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، هشدار داده که نباید “فتنه” را تمام شده دانست؛ هر چند این را هم گفته است که به  زندان انداختن “سران فتنه” به بزرگ کردن آنها می انجامد.

 

نمره پایین تر از 20

رجا نیوز، ارگان کمیته ویژه رسانه­ای احمدی نژاد که معمولا پیشگام انتشار مباحث مربوط به اختلافات بین اصولگرایان است، دیروز در مصاحبه با یک فرمانده  زمان جنگ نسبت به خطر فاصله افتادن بین حزب الله و احمدی نژاد هشدار داد.

سردار حاج سعید قاسمی، در گفتگو با سایت رجانیوز با اشاره به  رابطه احمدی نژاد و امر ولایت در جمهوری اسلامی، گفته است: “احمدی‌نژاد قطعاً تا زمانی که علمدار پرچم ولایت هست، احمدی‌نژاد است، چون کسانی که این طرف خاکریز آمده‌اند و در برابر زنجیره‌ای از انواع و اقسام مخالفین خط ولایت قرار دارند، هدف‌شان حمایت از خط ولایت است و نه فرد خاص.”

سردار قاسمی با بیان اینکه “خود احمدی‌نژاد بهتر از هر کسی این موضوع را می داند”، افزوده: “دیدیم که هر وقت ایشان اندکی از تفکر حضرت آقا فاصله گرفت و یا این شائبه بین حزب‌الله ایجاد شد که دارد فاصله می‌گیرد، نمره قبولی‌اش از 20 پایین‌تر آمد. البته باید بگوییم که این بزرگوار به حسب استمرار خط فکری حضرت آقا، نمره قبولی را دارد و در همین جا دعا می‌کنیم که اتفاقاتی پیش نیاید که این شائبه‌ها بیشتر شود و ما در صف خودمان شاهد ریزش بیشتری شویم.”

قاسمی بر همین اساس در بخشی دیگر از این مصاحبه در مورد خطر عبور از احمدی نژاد به حزب الله هشدار داده است: “اگر کلید عبور از احمدی‌نژاد را بزنیم و بگوییم این هم که حسابش تمام شد، برویم دنبال کس دیگری بگردیم، به چیز بهتری نمی رسیم. حزب‌الله نباید این اشتباه تاریخی را بکند و فکر کند آن طرف خبری هست. باید منطقی باشیم.”

او همزمان احتمال بروز این خطر را به احمدی نژاد نیز گوشزد کرده است. به گفته­ی این فرمانده نظامی: “احمدی‌نژاد باید به برخی مسایل توجه داشته باشد که با بعضی کارها چه مقدار جذب می‌شوند و به‌ازای آن از طیف حزب‌اللهی‌ها چقدر ریزش می‌کنند. البته او نمی‌تواند در تلویزیون بنشیند و بگوید که ای طرفداران من! برای چه هدفی دارم با این تاکتیک جلو می‌روم. اما این نقص هم وجود دارد که وقتی منطق یک تاکتیک برای حزب الله روشن نیست، اینطور می‌شود که در 30 شب ماه مبارک رمضان، در هیات به رییس جمهور انتقاد می‌کنند و این وضعیت پیش می‌آید که هر حزب‌اللهی در دور دوم احمدی‌نژاد دوست دارد نقش اپوزیسیون را بازی کنند و کل دولت احمدی‌نژاد را با این عنوان که بنی‌صدرتان را جمع کنید، زیر سئوال ببرند.”

منظور سردار قاسمی از انتقادات حزب اللهی ها در شب های رمضان، حملات تند چند تن از به احمدی نژادست که در انتقاد از دولت اصولگرا و رئیسش به موضع گیری پرداختندو یکی از آنها اسفندیار رحیم مشایی، مرد هجده شغله دولت احمدی نژاد را به “آلت تناسلی مردانه” تشبیه کرد.

انتقاداتی که به گفته­ی  سردار قاسمی نتیجه­اش این می شود که: “نسل سومی که امروز قبل و بعد این جریان را نمی‌فهمد، یک شبه می‌شود ضد احمدی نژاد. برای همین هم حضرت آقا هم گفتند که مسائل فرعی را این قدر بزرگ نکنید.”

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در ماه های گذشته همزمان با تشدید اختلافات در جبهه اصولگرایان، با ابراز نگرانی درباره “مصلحت نظام و کشور” خواستار “حفظ وحدت، همدلی و انسجام در جامعه” شده و نسبت به هرگونه “اختلاف و شکاف” بین مسئولان و دستگاه های کشور هشدار داده بود.  او در اواسط خرداد گذشته نیز با پرهیز دادن دولت و مجلس اصولگرا از آنچه “اختلافات فرساینده” نامید، هشدار داد: “نباید در دولت هیچگونه انگیزه نافرمانی از مجلس بوجود آید و در مجلس نیز نباید مطلقاً انگیزه معطل کردن دولت وجود داشته باشد.”

سردار قاسمی در ادامه مصاحبه خود یک بار دیگر با تاکید بر نبود  درک روشنی در حزب الله از  منطق تاکتیک­های احمدی نژاد، خطاب رئیس دولت گفته است: “ما خواهشمان این است که برادر! آقای احمدی‌نژاد! الان حزب الله نمی‌تواند این لقمه را هضم کند. تو داری بخشی از طیف خاکستری را به دست می‌آوری، ولی از یک طرف هم داری طیف خاکستری می‌سازی، یعنی یک سری خاکستری جدید با این حرکت‌ها تولید می‌شوند.”

 

تفکرات پوسیده و خائنانه

رجا نیوز در بخش دیگری از این مصاحبه که مختصری از آنرا با عنوان “اهم موارد مورد اشاره” منتشر کرده، به نقل از سردار سعید قاسمی آورده است: “قاطعانه می‌گویم کسانی که امروز جریاناتی چون جریان مشایی را بزرگ می‌کنند، همین الان تفکرات‌شان در راستای تفکراتی به مراتب پوسیده‌تر و خائنانه‌تر از همین تفکراتی است که ادعای مخالفت با آنها را دارند و می‌گویند اینها دارند زرتشتی‌گری و ایرانی‌گری را باب می‌کنند. نه اینکه فقط ما ادعا کنیم که شما اگر می‌آمدید این کارها را می‌کردید، بلکه اینها جزو ادعاهای تبلیغاتی شما بود که به جایی هم نرسید و از ریاست‌جمهوری فقط کت و شلوارش ماند که هر روز می‌پوشید و جلوی آیینه خودتان را تماشا می‌‌کنید!”

اشاره این فرمانده نظامی به سخنان جنجالی اسفندیار رحیم مشایی درمورد مکتب ایرانی است که به دنبال آن دور جدیدی از اختلافات در جبهه اصولگرایان آغاز شد و احمدی نژاد از سوی برخی از چهره های اصولگرای تحول خواه مجلس و شماری از نزدیکان به حزب الله مورد سرزنش قرار گرفت.

اختلافاتی که آقای قاسمی البته نسبت به آن بد بین نیست. او گفته است: “من به ماجراهای اخیر خوش‌بینانه نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم که ما از این گردنه هم عبور خواهیم کرد و با وجود شیطنت‌هایی که می‌شود، با صحت و عافیت از این مرحله هم عبور می‌کنیم.”

سردار قاسمی، سپس یادآوری می کند: “همواره باید حواسمان باشد که قصه تلخ جام زهر یک بار اتفاق افتاد و تاریخ نباید دو مرتبه تکرار شود؛ کما اینکه در مجلس ششم آن شیطان‌ها آن نامه را به آقا نوشتند و تا آخر خط رفتند و به آقا گفتند اگر همان کار حضرت امام را تکرار کنید، موجب امتنان ملت خواهد شد که الحمدلله رب العالمین با هوشیاری آقا آن فتنه دفع شد لذا این احتمال وجود دارد که در اثر غفلت ملت و غفلت بچه حزب‌اللهی‌ها، بار دیگر همان توطئه‌ای که در برابر حضرت روح الله شکل گرفت، در مقابل حضرت آقا هم شکل بگیرد.”

اشاره یکی از فرماندهان سپاه محمد رسول الله به نامه ای است که جمعی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند. در آن نامه  اشارات مهمی به شرایط دشوار و حساس آنزمان و مسئولیت رهبری در قبال سرنوشت کشور و پیش بینی هایی در مورد آینده جامعه ایران وجود داشت. نامه­ای که پس از انتشار آن در سال 81، دستور داده شد که متن و حتی خبر آن در هیچ رسانه­ای منتشر نشود. با اعلام این دستور، بسیاری از خبرگزاری­ها، متن و خبر انتشار این نامه را از صفحات خود برداشتند و در روزنامه­ها نیز هیچ اشاره­ای به این نامه نشد تا اینکه شنبه 3 خرداد 1381، پس از سه روز تاخیر انتشار بیرونی یافت.

 

فتنه تمام نشده است

در بخشی دیگری از متن خلاصه شده مصاحبه سایت حامی احمدی نژاد با سردار سعید قاسمی، اشاراتی هم به رهبران مخالفان در ایران که حاکمیت از آنها به عنوان سران فتنه یاد می کند، شده است.

سرادر قاسمی در این بخش، بازداشت رهبران مخالفان را به مصحلت ندانسته، چون به زعم وی: “سران فتنه اگر به زندان بیفتند، بزرگ می‌شوند. اینکه در بیرون از زندان، یک بچه 12، 10 ساله با لنگه کفش دنبال کروبی راه بیفتد، برای یک شخصیت، مرگ است. دیگر چیزی برایش باقی نمانده که در قزوین یک بچه 12 ساله دمپایی به سمت او پرت می‌کند. ما بینی و بین الله اصلاً از اینکه چهره‌ای در قد و قواره کروبی به این روز بیفتد، خوشحال نیستیم اما مسئله این که چه شد که اینها کارشان به اینجا کشید؟”

پس از حوادث انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران و جنبشی که در اعتراض به تقلب در آن آغاز شد، حاکمیت، رهبران این حرکت را “سران فتنه” خواند و برخی از مسولان بلند پایه نیز بارها از بازداشت و محاکمه آنها سخن راندند.

سردار قاسمی اما در ادامه مصاحبه اش همزمان با طرح انتقاد از عملکرد رسانه­ها در خصوص این حوادث، بر خلاف شماری دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی که معتقدند اعتراضات یا آنچه آنها “فتنه” خوانده اند، پایان پذیرفته، می­ گوید: “نباید فتنه را تمام شده بدانیم و بگوییم اینکه گذشت و ما حالا در فاز جدیدی هستیم و مسئله اصلی مشایی است و… در صورتی که ما هنوز واقعاً نفهمیده‌ایم که چه اتفاقاتی افتاد که در جبهه‌ای که مجاهدین خلق را داشتیم، برخی خواص هم در همان پازل بازی کردند، در جبهه‌ای که بهایی‌ها را داشتیم، آقای هاشمی هم در همان جبهه بازی کرد، آقای موسوی و کروبی هم همین طور.”

او سپس سئوالاتی را هم مطرح کرده است: “چه شد که همه اینها با هم، در یک خط تهاجمی علیه همه چیزهایی که خودشان هم در ساختن آن شریک بودند، صف کشیدند؟ این سئوالی است که هر جا که آقایان را گیر می‌آورد، از آنها باید بپرسد که قضیه از چه قرار بود؟”

مصاحبه این سردار زمان جنگ تنها به نکات فوق خلاصه نشده است. او در مصاحبه خود در ارتباط با اوضاع کشور و در ادامه اختلافات دیرینه­­اش با دریابان علی شمخانی، انتقاداتی را هم در مورد مصاحبه جنجالی سال گذشته وی با شبکه سه مطرح کرده است.

او در مورد شمخانی گفته: “چه‌گونه است که آقای شمخانی وقتی که در محاصره دشمن بودیم نامه می‌دهد که دارد خیانت می‌شود و بعد از یک پروسه، یک‌دفعه تحلیلش 180 درجه تغییر می‌کند؟  آن شب خیلی اتفاقات در آن برنامه تلویزیونی افتاد، طوری که بالاخره آقای یامین‌پور مجری برنامه پرسید: “شما فتنه را قبول دارید یا نه؟” و شمخانی جواب داد: “کدام فتنه؟!” هنوز یک سال نگذشته، می‌بینید که چقدر در گفته‌ها و شنیده‌ها دچار تناقض شده‌ایم لذا مطمئناً ده سال بعد اگر بخواهید این جریان را به فرزندانتان انتقال به آدم‌هایی برخورد می‌کنید که تلقی‌های 180 درجه متفاوتی را ارائه خواهند داد. لذا باید همه چیز به‌طور مستند و دقیق بازخوانی شود.”

مصاحبه سردار سعید قاسمی و طرح خطر عبور حزب الله از احمدی نژاد در شرایطی صورت می گیرد، که رئیس دولت در یکی از جبهه های اصولگرایان یعنی مجلس شورای اسلامی، دچار مشکلاتی جدی شده است. اختلافات وی با مجلس تا جایی پیش رفته که همزمان با سفر وی به لبنان حتی “طرح سئوال” از وی هم مطرح شد.