موحد معتقد به امام زمان به ونزوئلا برگشت

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نهمین سفر هوگو چاوز به ایران

سفر دو روز پیش هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا به ایران نام او را به عنوان رکورددار سفر یک رهبر خارجی به تهران ثبت کرد.چاوز روز دوشنبه وارد تهران شد وهرچند مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی از سفر او به قم برای دیدار با رهبر جمهوری اسلامی که اکنون در این شهر به سر می برد، خبر داده بودند اما رئیس جمهور ونزوئلا بعد از دیدار با احمدی نژاد تهران را ترک کرد.

این نهمین سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران، است، رئیس جمهوری که به گفته مدیرکل آمریکای جنوبی وزارت خارجه “یک موحد معتقد به امام زمان است”.

اما آیا این سوسیالیست که جمهوری اسلامی او را موحد معتقد به امام زمان میداند برای واسطه گری بین ایران و روسیه به تهران آمده بود؟ این احتمال را رسانه های روسی مطرح کردند هرچند که در مصاحبه مطبوعاتی احمدی نژاد و چاوز هیچ اشاره ای به این موضوع نشد.

مسکو و تهران 5 سال پیش قرارداد تحویل موشک های اس 300 به ارزش 800 میلیون دلار به ایران را امضا کردند اما تاکنون دولت روسیه از تحویل این موشک ها به ایران خودداری کرده و دمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور، 31 شهریور ماه رسما تحویل این موشک ها و دیگر تجهیزات جنگی به ایران را ممنوع کرد. اکنون در حالیکه از ونزوئلا به عنوان خریدار بعدی این موشک ها نام برده می شود برخی خبرگزاری ها از پادرمیانی هوگو چاوز بین جمهوری اسلامی و روسیه خبر میدهند.

چاوز قبل ازسفربه ایران درمسکو با دیمتری مدودف همتای روس خود دیدار و گفت وگوکرده بود.

 

محور اتحاد

روابط ایران و ونزوئلا تا پیش از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سطح دیپلماتیک بود اما بعد از روی کار آمدن دولت نهم و بحران هسته ای جمهوری اسلامی، ونزوئلا به جمع کشورهایی چون سوریه و کوبا پیوست که از برنامه هسته ای ایران در آژانس بین المللی اتمی حمایتمی  کردند و به نفع جمهوری اسلامی رای می دادند. بعد از آن بود که چاوز به ایران سفر کرد تا با محمود احمدی نژاد محور اتحاد در مقابل ایالات متحده را تشکیل دهند. محور اتحادی که دو طرف آن را در راستای علایق و اعتقادات مشترک ارزیابی میکنند، بدون اینکه کوچکترین اشتراک تاریخی یا فرهنگی داشته باشند.

منتقدان سیاست خارجی احمدی نژاد معتقدند او تهران را به “حیاط خلوت” ونزوئلا تبدیل کرده است در حالیکه وزن و جایگاه این کشور به اندازه هزینه‌ای که ایران برای آن پرداخته نیست، حیاط خلوتی برای نمایش زورمندی در مقابل امریکا؛ و جز دشمنی با امریکا نقطه اشتراک دیگری وجود ندارد، شاید از همین رو است که هوگو چاوز رسما اعلام کرده است: “ما هر دو در برابر تهدیدهای امپراطوری واحدی ایستاده ایم:ایالات متحده”.

او پیش از آخرین سفرش به ایران در پیامی که از تلویزیون ونزوئلا پخش شد، گفته بود: “با آقای احمدی‌نژاد درباره تنش‌هایی که امپریالیسم آمریکا در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده و تحریم‌های غیر‌عادلانه علیه ایران، گفت ‌و گو خواهد کرد”.

 

ادبیات مشترک

حتی اگر ایران و ونزوئلا، هیچ گونه اشتراک تاریخی و فرهنگی نداشته باشند اما محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز اشتراکات فراوانی دارند. اشتراکاتی که در نوع ادبیات آنها مشهود است.

احمدی نژاد که مخالفانش را خس و خاشاک میداند طی ماههای اخیر، با جملاتی که خطاب به دولتمردان غربی و بخصوص رئیس جمهور امریکا بزبان آورد بیش از پیش افکار عمومی را حیرت زده کرد؛ “آن ممه را لولو برد” و یا “مرده شور ببردتان” نمونه هایی از این ادبیات مردی است که طی سالهای گذشته بارها خبر از فروپاشی “سرمایه داری و امپریالیسم و صهیونیسم” داده است

آن سوتر هوگو چاوز نیز که رئیس جمهور سابق امریکا را “الاغ، شرور و تروریست” می نامید، به بی بی سی گفته است که: “امپریالیسم در حال نابودی است”.

او همچنین گفته است که: “امپراتوری آمریکا و همه وابستگان جهانی‌اش، سعی دارند مانع از استقلال ملت ونزوئلا شوند”.

در اصل هر دو نفر یعنی احمدی نژاد و چاوز عامل مشکلات داخلی کشورشان را اعم از اقتصادی، سیاسی و… سیاست های امریکا قلمداد میکنند.

 احمدی نژاد از ظهور قریب الوقوع امام دوازدهم شیعیان سخن می گوید و هوگو چاوز که شهریور سال گذشته به ایران و مشهد سفر کرده بود اعلام کرد که: “حضرت مسیح به همراه حضرت مهدی یک روز برای ایجاد عدالت قیام خواهند کرد”.

چاوز در آخرین سفر احمدی نژاد به ونزوئلا که آذر سال گذشته وهمزمان با سرکوب معترضان ایرانی انجام گرفت، او را “پرچمدار مبارزات ضد امپریالیسمی” معرفی کرده و گفته بود که “احمدی نژاد  نمونه ای از استقامت، شجاعت، بیداری و مبارزه به خاطر عظمت و آزادی ملت ایران است”.

رئیس جمهور ونزوئلا انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ونزوئلا را فرزندان یک تاریخ و مبارزه یک ملت دانسته و گفته بود: “مطمئناً فرزندان این انقلاب که فرزندان صلح و ایمان و عدالتند پیروز نهایی خواهند بود.”

و اکنون در پایان نهمین سفر، هوگو چاوز که جزو معدود رهبرانی بود که از دولت برآمده از کودتای احمدی نژاد صراحتا حمایت کرده، گفته است: “همکاری با ایران، امری مقدس است و ونزوئلا بی هیچ قید و شرطی، در کنار ملت بزرگ ایران باقی خواهد ماند.”

هوگو چاوز در مجامع بین المللی از برنامه های هسته ای ایران حمایت و در مقابل، جمهوری اسلامی سرمایه گذاری های هنگفتی در صنایع، کارخانه ها، آپارتمان سازی و دیگر طرح های اقتصادی ونزوئلا کرده است.