از درخواست برکناری تا توهین و افترا

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ظریف به مجلس احضار شد

سخنان محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه٬ درباره دلایل عدم حمله آمریکا به ایران٬ با خشم اصول‌گرایان مواجه و منجر به احضار او به مجلس شده است. هم‌زمان برخی نمایندگان مجلس نیز خواستار برکناری او شده‌اند؛ رفتاری که ظریف آن را “توهین و افترا” توصیف کرده است.

ظریف هفته گذشته در یک نشست دانشجویی در پاسخ به سئوالی گفته بود: “غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند. از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟”

این سخنان ظریف اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده است. یکی از تندترین این اظهارنظرها از سوی حیدرمصلحی٬ وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد مطرح شده که بدون نام بردن از ظریف٬ خطاب به وی گفت: “تو غلط می‌کنی. شما که از توان دفاعی کشور خبر نداری و در مسیر اصلی انقلاب نیستی، چگونه به خود اجازه می‌دهی چنین اظهاراتی بگویی؟”

 نمایندگان مجلس هم نسبت به سخنان ظریف واکنش نشان دادند. ۵۰ نماینده مجلس به او در مورد “وادادگی در برابر تجهیزات نظامی دشمن و کوچک پنداشتن قدرت معنوی و نظامی جمهوری اسلامی ایران” هشدار دادند. آن‌ها نوشتند که “مهمترین سیستم دفاعی ما در کنار پیشرفت‌های نظامی، روحیه شهادت طلبی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مانند سنگ کوچکی ماشین جنگی دشمنان ما را از کار می‌اندازد”. بیست نماینده دیگر مجلس نیز در تذکری کتبی به حسن روحانی از او خواستند در مورد “ادامه خدمت” ظریف تجدیدنظر کند. بیشتر نمایندگانی که این دو تذکر را امضا کرده‌اند٬از نمایندگان عضو جبهه پایداری هستند.

از سوی دیگر رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ نوشت که پس از اظهارات ظریف “اظهارات جنگ طلبانه مقامات آمریکایی علیه ایران افزایش یافته است”. به نوشته رجانیوز “هر چند ظریف یک روز بعد از این اظهارات با انتشار بیانیه ای سعی کرد حرف های خود را تصحیح کند اما ایراد چنین سخنی از سوی وزیر امور خارجه ایران موضوعی نبود که رسانه ها و مقامات غربی به راحتی از کنار آن بگذرند. این در حالی است که توان نظامی ایران نه تنها نقش بازدارندگی موثر در حمله احتمالی دشمنان جمهوری اسلامی داشته است بلکه نقش تعیین کننده کشورمان در تحولات منطقه ای به ویژه در مسائل عراق و سوریه معادلات کشورهای غربی را بهم ریخته است”.

این تذکرها٬ اما با مخالفت دیگر نمایندگان مجلس روبه‌رو شد. علاالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی٬ پیرامون خواسته نمایندگان برای برکناری ظریف٬گفت: “تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور مصاف سختی با شش قدرت درجه یک دنیا دارد، در این راه شاید دچار اشتباهی شود که باید تذکر داد اما راه حل آن برکناری وزیر و تغییر در وزارتخانه نیست. درحالی‌که وزارت خارجه در حال فراهم کردن مقدمات و سازوکار دور بعدی مذاکرات است و کار سختی را پیش رو دارد باید به تیم مذاکره‌کننده کمک کرد تا در مصاف سخت با قدرت‌های جهانی برنده باشد و بتواند به طور شایسته از منافع ملی دفاع کند”.

خود ظریف اما واکنش متفاوتی به این انتقادها داشت. وی که قرار است امروز برای پاسخ به نمایندگان در مجلس حاضر شود٬ از اظهارات خود دفاع کرده و گفته: “آنچه آمریکا از آن می‌هراسد، مقاومت مردم ایران است. در عین حال که به توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی کشور افتخار می‌کنیم، این امر واقعیتی انکار‌ناپذیر است”.

وی همچنین دیروز در صفحه فیس‌بوک خود٬ منتقدان را “اقلیت کوچکی” توصیف کرد و نوشت: “برای پیشبرد دیدگاه‌های سیاسی خود، پاسخ من به سئوالات یکی از دانشجویان را تحریف کردند”. او افزود: “یک هفته است تمام ناراحتی خود از حمایت پرشور مردم از دولت تدبیر و امید را با توهین و ناسزا و تهمت و افترا به این خدمتگزار کوچک جبران می کنند”.

وی در پاسخ به تذکر نمایندگان نیز نوشت که آن‌ها به وی “تهمت و افترا” زده‌اند و سخنان وی نیز “ناقص و جهت‌دار” نقل شده است.

وی خطاب به نمایندگان نوشته است: “امروز بیش از هر زمان دیگر به همدلی نیاز داریم و نباید دعواهای جناحی را وارد حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی کنیم… البته اکثریت نمایندگان ارجمند ملت بزرگ ایران از تلاش های خدمتگزاران این مردم و فرزندان این انقلاب (به تعبیر رهبر فرزانه) حمایت می کنند و امیدواریم اقلیت پرجنب و جوش مجلس نیز خود را با آحاد ملت هماهنگ سازند و در این وظیفه مشترک و تاریخی ملی یار و مددکار ما باشند”.

این در حالی است که رسانه‌های اصول‌گرا٬ نوشته‌اند که در دیدار ظریف با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ پیرامون توافق ژنو٬ نیز وی باانتقاد روحانیان مواجه شده است. آشتیانی٬ عضو جامعه مدرسین٬ در این زمینه گفته است: “اعضای جامعه مدرسین در این دیدار گفتند که علت اینکه غربی‌ها بلافاصله بعد از انجام توافق به رسمیت شناختن اصل غنی‌سازی را انکار کردند، این بوده که عبارت صریح و شفافی در توافقنامه نیامده است و اگر توافق دراین رابطه شفاف‌تر از این بود، نباید آنها بلافاصله چند ساعت بعد از توافق موضع می‌گرفتند که ما در مورد غنی‌سازی اجازه‌ای نداریم. اعضا همچنین از آقای ظریف پرسیدند که ایران در قبال امتیازات فراوانی که در این توافق داده، چه چیزی گرفته است یا اینکه چرا در مورد غنی‌سازی‌های ۲۰ درصدی که تاکنون صورت گرفته با این همه زحمتی که کشیده شده، قرار شده اکسید شود که دیگر به درد نمی‌خورد، چرا این امتیاز داده شده است؟”