بین آمریکا و جنگ قریب الوقوع

نویسنده

تیم شیپمن

پنتاگون و مقامات رسمی دولت آمریکا می گویند گیتس در مقابل رقیبش دیک چنی معاون رئیس جمهور ایستاده است، تا او به خواستش که بمباران ایران اسلامی است، نرسد.

کسانی که با با مبارزات درون حکومتی دولت بوش آشنایی دارند، معتقدند که آقای گیتس، نقش کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا را بعنوان فرمانده کل حمله هوایی پوشانده است و به همین دلیل جورج بوش فعلا حمله نظامی به ایران را از دستور کار خارج کرده است.

منابع پنتاگون می گویند که آقای گیتس با زیرکی تبلیغات نموده و کاری کرده است که فرماندهان ارشد نظامی با صراحت از اینکه نیروهای نظامی در عراق بیش از حد پخش شده اند و مشکلات آغاز جنگی دیگر سخنرانی کرده اند و به همین مسئله باعث شده است که گروه چنی در دولت، تحلیل برود.

بروس ریدل، فرمانده سابق سیا در دفتر خاورمیانه، گفت:« زیردستان چنی می دانند که می توانند کاندی را شکست بدهند. آنها شش سال است که این کار را کرده اند. اما باب گیتس مقوله دیگری است. او چیزی به رئیس جمهور بدهکار نیست. او فرماندهانش را تشویق می کند که کاملا صادقانه برخورد کنند، و می داند که معنی این کارش چیست».

مقامات رسمی می گویند استراتژی آقای گیتس زمانی ثمر داد که دریاسالار ویلیام فالون، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا، ماه گذشته در مورد جنگ با ایران اعلام کرد:« به صدا درآوردن طبل جنگ، کمکی نمی کند».

او این سخنان را در کنار ژنرال جورج کیسی، فرمانده جدید ارتش به زبان آورد که در مقابل کمیته نظامی مجلس نمایندگان اعلام کرد که ارتش در جنگ با عراق تضعیف شده و در حال حاضر آمادگی یک جنگ دیگر را ندارد.

ژنرال کیسی به کنگره آمریکا اعلام کرد ارتش تعادلش را از دست داده افزود:« نیاز های ارتش ما از حد گذشته است. ما فقط برای پیش بردن جنگ فعلی توانایی داریم و قادر نیستیم که نیروهای جدید و کارآمد برای نبردی دیگر، فراهم کنیم».

آقای گیتس با مایک مک کونل، مدیر اداره ملی اطلاعات آمریکا و مایکل هایدن، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، متحد شده است تا اطمینان بدهد که دفتر آقای چنی اطلاعات دقیقی برای اجرای نقشه حمله به ایران به بوش نداده است. منایع اطلاعاتی می گویند که آقای گیتس اطمینان داده است که آقای بوش در مقایسه با جنگ با عراق، این بار مطالعات بیشتری درمورد واکنش های منفی حمله به ایران انجام خواهد داد.

یکی از کارکنان سازمان سیا، گفت:« بوش فهمیده است که هرگونه عملیات نظامی گسترده در ایران، با واکنش منفی مواجه می شود. باب گیتس تنها کسی است که در مقابل حمله به ایران ایستاده است. او تنها کسی است که در دولت بوش با هرکس در این مورد مخالفت بکند، مقابله می کند».

منبع: دیلی تلگراف، 7 اکتبر