قوه‌قضاییه مقابل فجیع‌ترین جنایت‌ها سکوت می‌کند

نویسنده
حسین محمدی

» انتقادات یکی دیگر از مطهری ها

محمد مطهری٬ فرزند مرتضی مطهری و برادر علی مطهری٬ با انتشار یادداشتی به انتقاد از جمهوری‌اسلامی٬ نحوه برخورد قوه‌قضاییه با خانواده متهمان و برخی موضع‌گیری‌های مسوولان نظام پرداخته است.

محمد مطهری در ابتدای یادداشت خود توضیح داده که “طبیعی است که اینجانب درباره برادرم آقای علی مطهری که مواضعش در چند سال اخیر خبرساز بوده است مکررا مورد سئوال واقع شوم. بهتر دیدم نکاتی را درباره ایشان و چند مسأله مرتبط به طور مکتوب ارائه دهم”.

وی در این یادداشت با اشاره به مواضع اخیر علی مطهری و حملاتی که به وی شده٬ نوشت که حملات به برادر وی “اگر او را استوارتر نکند٬ تاثیری در مواضع او ندارد و بیشتر برای او طرفدار جذب می کند. البته روشن است که بسیاری از منتقدان یا مخالفان او افراد افراطی نیستند”.

محمد مطهری همانند برادر خود٬ به انتقاد از رفتارهای قوه‌قضاییه پرداخته و گفته است: “جریان کامل دادگاه برخی متهمین حوادث سال ۸۸ در مردادماه آن سال،قبل از اثبات جرم به صورت غیرقانونی از تلویزیون پخش شد که متاسفانه متهمان را که غالبا از مسئولان پیشین نظام جمهوری اسلامی ایران بودند برای تحقیر در حرکتی ناجوانمردانه با لباس زندان در میان اراذل و اوباش نشانده بودند! این اقدام با سکوت ریاست قبلی قوه قضائیه و سایر مسئولان مواجه شد”. وی با انتقاد از قوه‌قضاییه گفته است که این نهاد در مقابل “فجیع‌ترین جنایت‌ها در حق مردم”٬ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

محمد مطهری که کمتر در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کند٬ اردیبهشت‌ماه و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز یادداشتی انتقادی منتشر کرده و نوشته بود: “نگاهی گذرا به چهار سالی که از انتخابات پرماجرای سال ۸۸ می گذرد چاره ای جز اذعان به یک حقیقت تلخ باقی نمی گذارد: پیروز نهایی آن انتخابات از نظر معنوی و نه سیاسی، کسی جز «شیطان» نبوده است… وضع موجود از آنجا پیدا شده است که به فکر «انتخابات» و سر کار آوردن کسی هستیم که با منافع ما سازگارتر است. همه می دانیم شعارهای احیای اسلام و انقلاب و راه امام در بسیاری موارد لقلقۀ زبانی بیش نیست”.

وی اکنون نیز در یادداشت خود نوشته است: “آیا کسانی که به ادعای خودشان بیش از دیگران دغدغه حفظ نظام را دارند نسبت به وضعیت خانواده این زندانیان – ولو بعضا اکنون آزاد شده باشند - مسؤولیتی ندارند؟ آیا سرزدن به این خانواده ها گناه و ممنوع است؟ پدران نان آور خانواده اند؛ آیا بگوییم حال که پدر «سبز» بوده و به هر دلیل کارش به زندان کشیده، به ما چه مربوط اگر فرزندانش از گرسنگی «زرد» شوند؟ شاید هم چنین توجیه کنیم که با دوری کردن از این خانواده ها به حفظ نظام کمک می کنیم، در حالی که کاملا برعکس است… آیا می شود روزی مطلع شویم که کسانی از سپاه، بسیج، قرارگاه عمار، جبهه پایداری و نیز ائمه محترم جمعه و افرادی که مکرر برای تشریح ابعاد فتنه در چند سال اخیر در تلویزیون ظاهر شده‌اند و… به دیدار این خانواده ها رفته و سراغی گرفته اند که آیا مشکلی ندارند؟ آیا برخورد نامناسبی با آنان نشده است؟ متأسفانه در شرایط فعلی گاهی حتی وقتی خانواده یک زندانی امنیتی به دیدن یکی از مراجع عظام تقلید می رود مرجع مذکور روز بعد سرمقالۀ هشدارگونه بصیرت افزا دریافت می کند”.

این یادداشت مطهری٬ پس از جنجال‌های هفته‌های اخیر درباره برادر وی منتشر شده است. علی مطهری چندی پیش و به مناسبت روز نهم دی ماه٬ نطقی در مجلس ایراد کرده بود. مطهری در آن نطق به انتقاد از قوه‌قضاییه پرداخته و برخی قضات و احکام آن‌ها را تحت تاثیر دستگاه‌های امنیتی و بازجویان دانسته بود.

این نطق مطهری البته با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. از آن جمله زهره طبیب‌زاده٬ نماینده مجلس٬ درباره سخنان مطهری چنین اظهارنظر کرده بود: “اگر نگوییم آقای مطهری به عنوان عامل «ام‌آی۶» نظر می‌دهد قطعا تحت تاثیر سرویس‌های جاسوسی بوده چرا که فکر نمی‌کنم آنقدر کندذهن باشند که نتوانند تشخیص دهند فتنه ۸۸ یک توطئه‌ براندازانه نظام بوده است. افرادی مثل علی مطهری که خودشان نیز مسئله دارند خیلی سریع در تور آژانس‌های امنیتی قرار می‌گیرند تا در زمین آنها بازی‌ کنند که من فکر می‌کنم آقای مطهری چنین مشکلی برایشان به وجود آمده و عملا افکار و اظهارات‌شان مدیریت می‌‌شود”.

پس از اعتراض اصول‌گرایان٬‌ دادستانی تهران با صدور بیانیه‌ای٬ علیه علی مطهری اعلام جرم کرد و هم‌زمان وب‌سایت این نماینده نیز فیلتر شد.

مطهری اعلام جرم دادستان را غیرقانونی دانست و در نامه‌ای پرسید: “مگر انتقاد در قوانین کشور جرم است؟” دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای دیگر پاسخ داد که سخنرانی مطهری در مجلس “متضمن «توهین» به قضات با عبارت «غیرمستقل»، ایراد «افترا» به قضات با ادعای «نفوذپذیر» بودن آنان و این‌که قضات تابع دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند و هم‌چنین «نشر اکاذیب» از بابت غیرقانونی خواندن احکام صادره در خصوص برخی مجرمان امنیتی است”.

آن زمان محمدجواد لاریجانی٬ با حضور در صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی٬ با انتقاد از علی مطهری٬ گفته بود که وی “فتنه را در حد یک دعوای داخلی می‌داند که این درست نیست. ماهیت فتنه یک کودتای تمام‌عیار علیه نظام بود که با مشارکت وسیع آمریکا، دول اروپایی، رژیم صهیونیستی و تمام ضد انقلاب همراه بود”. به گفته لاریجانی “آقای مطهری گفت چرا رئیس قوه قضائیه فتنه را ختم نمی‌کند. این در حالی است که فتنه ختم شد و در ۹ دی مُهر پایان هم به آن زده شد”.