للثارات: چرا به سران فتنه تسلیت می گویید؟

نویسنده
نازنین کامدار

» واکنش ها به پیام تسلیت هاشمی و حسن خمینی به کروبی

در حالی که مهدی کروبی از حضور در مراسم تدفین و تشییع خواهر تازه در گذشته خود منع شده، انتشار پیام های تسلیت و همدردی هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و هادی خامنه ای برادر رهبر جمهوری اسلامی به وی، واکنش تند سایت های محافظه کار را بر انگیخته است.

پیش از این محمد خاتمی، آیت الله صانعی و آیت الله بیات زنجانی نیز پیام های مشابهی ارسال کرده بودند اما پیام اکبر هاشمی رفسنجانی که یک مقام رسمی است، اعتراض راستگرایان را علنی کرده است.

تسلیت های نوه آیت الله خمینی و برادر آیت الله خامنه ای نیز هر کدام به دلیل نزدیکی به یکی از دو رهبر پیشین و کنونی حکومت اسلامی، با حساسیت هایی از سوی رسانه ها مواجه شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در پیام تسلیت خود به مهدی کروبی که پس از دو عمل جراحی به تازگی مجددا به حصر منتقل شده، آورده است: “حجت‌الاسلام والمسلمین آقای مهدی کروبی درگذشت خواهر بزرگوار شما، خانم فاطمه کروبی، موجب تأسف و تألم خاطر گردید. با تسلیت این مصیبت به جنابعالی و خانواده‌های کروبی و ملکی، علو درجات آن فقیده سعیده و صبر و اجر بازماندگان را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم”.

هاشمی البته پیام خود را به عنوان “رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام” امضاء کرده است.

سید هادی خامنه ای برادر آیت الله خامنه ای و دبیر کل مجمع موسوم به نیروهای خط امام طی نیز در پیامی به مهدی کروبی نوشته: “حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی و سرکار خانم کروبی مصیبت درگذشت همشیره مکرمه را به جنابعالی و خاندان محترم تسلیت عرض می‌کنم و برای هر دو بزرگوار، آرزوی طول عمر با سلامت و عزت و سربلندی آرزو می‌کنم. سیدهادی خامنه‌ای “.

حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی و رئیس مرکز نشر آثار او نیز در پیام خود به مهدی کروبی نوشته: “حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای کروبی (دامت بقائه) مصیبت وارده درگذشت خواهر گرامی‌تان را تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن مرحومه غفران واسع و برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.سیدحسن خمینی”.

در میان این چهره ها، پیام تسلیت محمد خاتمی، تنها پیامی بود که به حصر کروبی در زمان درگذشت خواهرش به طور مستقیم اشاره داشت.

در پیام محمد خاتمی آمده بود: “پروردگار متعال جنابعالی را در رنج ها و سختی ها؛ چه در زندان ها و محدودیت های فراوان پیش از انقلاب و چه پس از پیروزی که مخلصانه در راه امام و خدمت به انقلاب و مردم تلاش کرده اید چه امروز که جامعه به خاطر حصر از خدمات شما محروم است آزموده است و بحمدالله در همه حال شکیبا بوده اید و در برابر تقدیر الهی تسلیم. مطمئنا در مصیبت دردناک درگذشت بانوی پرهیزکار و بزرگوار، خواهر ارجمندتان نیز صبورید و لطف ویژه الهی تسلّی بخش دل داغدار شما است.من این مصیبت را به جنابعالی؛ خاندان محترم کروبی و بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت حق جلّ و علی برای آن فقیده سعیده آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزّز صبر و اجر و سلامتی و برای جنابعالی طول عمر با عزت توام با سلامتی و کامروائی مسآلت می کنم و امیدوارم با رفع حصرها؛ دلها به هم نزدیکتر و جامعه و انقلاب از وجود عزیزانی چون شما باز هم بهره مند گردد”.

محمدرضا عارف اما در این میان تنها کسی بود که پیام خود را مستقیما به شخص مهدی کروبی ارسال نکرد و همسر وی را مخاطب قرار داد.

به نوشته “بهار نیوز” محمدرضا عارف که گفته می شود در صدد شرکت در انتخابات مجلس و در سر لیست جناح اصلاح طلب است، نوشته: “خواهرگرامی، سرکار خانم فاطمه کروبی، خبر درگذشت سرکار خانم فاطمه کروبی خواهر همسرگرامیتان موجب تاثر و تالم اینجانب شد. این مصیبت را به جنابعالی، خانواده‌های محترم کروبی و ملکی بخصوص به برادر بزرگوارم حجت‌الاسلام والمسلین آقای مهدی کروبی و همه بستگان داغدار تسلیت می گویم. از درگاه احدیت برای آن فقیده سعیده آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای شما و جناب آقای مهدی کروبی طول عمر با عزت توأم باسلامتی و توفیق روزافزون طلب می‌کنم”.

گفتنی ست علاوه بر این پیام ها، دختران میرحسین موسوی و زندانیان بند ۳۵۰ اوین و همچنین عبداله نوری نیز پیام های تسلیت جداگانه ای را خطاب به مهدی کروبی منتشر کرده اند.

در پی انتشار این پیام ها، سایت یاللثارات، ارگان اینترنتی حزب الله که روزنامه اش هفته گذشته توقیف شد، در مطلبی نوشت: “ داستان سران فتنه که دیگر از اذهان عمومی به فراموشی سپرده شده‌اند، به دکانی برای کاسبی برخی جریان‌های سیاسی تبدیل گردیده است.این افراد و جریانات سیاسی حیات سیاسی خود را در زنده نگهداشتن نام سران فتنه می‌یابند، چرا که با فراموشی موسوی و کروبی، آنان نیز به حاشیه رانده شده‌اند! این احساس خطر اتفاقا بعد از انتخابات خرداد ۹۲ شدت یافته است. چرا که اولا حضور باشکوه ملت در دو انتخابات گذشته نشان داد که حوادث سال ۸۸ به فراموشی سپرده شده است، ثانیا با پیروزی آقای روحانی که جزو اصولگرایان به حساب نمی‌آمد، آن هم با حدود ۲۵۰ هزار رای بیشتر از حد نصاب، نشان داد که ادعای تقلب در انتخابات دروغ بزرگی بوده که بازندگان انتخابات سال ۸۸ جعل کرده بودند. ثالثا روند اتخاذی دولت اعتدال نیز حکایت از آن دارد که آزادی سران فتنه مساله و اولویت این دولت نبوده و تلاش جدی و پرهزینه‌ای برای آزادی آنان نخواهد کرد. این مساله موجب آن شده تا اصحاب فتنه خود دست به کار شده و به هر روش و ابزاری که شده کاری کنند که نام و یاد سران فتنه از اذهان عمومی بطور کامل پاک نشود!آخرین اقدام در این زمینه را می‌توان در پیام‌های تسلیتی مشاهده نمود که به بهانه مرگ خواهر مهدی کروبی صادر گردیده مشاهده نمود. صادر کنندگان پیام‌ها بدون آنکه شناختی نسبت به این مرحومه داشته باشند، پیام تسلیت را فرصتی برای یادآوری از سران فتنه و ضرورت آزادی آنان از حبس قرار داده‌اند”.

سایت صراط نیوز هم در اینباره می نویسد: “مهدی کروبی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در اولین بیانیه خود ۲۲ خرداد یعنی روز انتخابات را «سوگواری» و نتایج اعلام شده را «مضحک»، «فاقد مشروعیت» و «مهندسی و تنظیم ناشیانه رأی ملت» خواند و با طرح ادعای دروغ تقلب و درج جمله «این تازه اول داستان است» در پایان بیانیه خود وعده داد که در آینده نیز بیکار نخواهد نشست!معلوم نیست به نظر آقایان، جامعه از کدام خدمات کروبی که بعد از انتخابات، مدام به تحریک برای اردوکشی خیابانی، توهین به نظام، زیر سئوال بردن انتخابات و تنش آفرینی مشغول بود، محروم مانده است که حال تسلیت فرستادن را بهانه احیای نام او کرده اند”.