دولت به توزیع سبد کالا نیاز داشت

نویسنده
حسین محمدی

» انتقادها از دولت روحانی بالا گرفت

انتقادها از طرح توزیع سبد کالا در روزهای گذشته در حالی بالا گرفته که برخی از حامیان دولت حسن روحانی نیز به صف منتقدان پیوسته‌اند و این طرح را زیر سوال برده‌اند.

وب‌سایت خبر آن‌لاین –که مدت ها زیر نظر حسین انتظامی٬‌ معاون فعلی وزیر ارشاد اداره می شد- در تحلیلی پیرامون طرح توزیع سبد کالا٬ نوشته است که این کار از سوی دولت روحانی نباید عجیب به نظر برسد٬ زیرا “روحانی تمام تمرکز خود را بر روی انرژی هسته ای، رفع مشکلات موجود آن و از همه مهمتر رفع تحریم ها و بهبود روابط ایران با غرب متمرکز کرده است.. او تقریبا نه یک رئیس جمهور فرهنگی است و نه دغدغه بسیاری از مسائل دیگر را دارد”.

نویسنده خبر‌آن‌لاین٬ ادامه داده است که “توزیع سبد کالاهای اساسی به مردم - با شیوه ای که انجام شد - نه یک اتفاق بود و نه عملی که تبعات آن برای روحانی و مردانش غیر قابل پیش بینی باشد. او دقیقا همین اتفاق - ازدحام، دعوا و مرافعه و احیانا له شدن در زیر دست و پا - را پیش بینی می کرد و اصلا آن را برای پیشبرد استراتژی خارجی خود لازم داشت”.

روزنامه شرق نیز هفته گذشته در گزارشی٬ به نقل از حسین راغفر٬ اقتصاددان٬ نوشت: “این تصمیم در شرایطی کاملا غیرکارشناسی و ناعادلانه و به ضرر کارگران اتخاذ شده و مانند بسیاری از تصمیمات دیگر تداوم نداشته و عمل به آن مستمر نخواهد بود”.

عبدالله ناصری٬ عضو بنیاد باران٬ نیز درباره طرح توزیع سبد کالا٬ چنین سخن گفته است: “مردم احساس می‌کنند که بخشی از حقوق آنها اکنون توسط نهادهای حکومتی به آنها داده می‌شود، پس فرصت را غنیمت می‌شمارند و برای دریافت حق خود هجوم می‌آورند”.

حسن روحانی هفته گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی٬ حسن روحانی، به دلیل اتفاق‌های رخ داده از افرادی که به دلیل شیع توزیع سبد کالا “به زحمت افتاده‌اند”٬ عذرخواهی کرده بود.

به گفته روحانی “نه یک سیستم مالیاتی روشن وجود دارد که ثروتمندان به دقت شناخته شوند، نه یک سیستم جامع تأمین اجتماعی وجود دارد که فقرا شناخته شوند… دولت نمی تواند در این مورد بدون نقص کار کند، اما این باعث نمی شود که دولت دست روی دست بگذارد”.

پس از آن بود که حسن روحانی در نامه ای علی ربیعی دستور بازنگری در شیوه توزیع سبدکالایی را داد و از سوی دیگر رئیس شورای اصناف کشور خبر داد که توزیع سبد کالا به واحدهای صنفی واگذار شده است.

خبرگزاری ایسنا در باره دستور روحانی نوشته بود: “با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور، کار توزیع سبد کالای حمایتی دولت به مردم ساماندهی می‌شود. در جلسه دیروز هیأت دولت، علی ربیعی - تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از سوی رئیس‌جمهور، مسئول ساماندهی وضعیت موجود توزیع سبد کالا، ایجاد وحدت مدیریت و اطلاع‌رسانی بین دو وزارتخانه‌ی مأمور این کار شد. دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأمور توزیع سبد کالای حمایتی دولت به مردم هستند که پس از بروز برخی مشکلات در انجام این مأموریت، رئیس‌جمهور به ربیعی دستور داد تا این روند را ساماندهی و برای اجرای بهتر آن، بین این دو وزارتخانه وحدت مدیریت ایجاد کند”.

با این حال٬ این دستورها باعث نشده است که اوضاع آرام‌تر شود. برخی از حامیان دولت٬ از محمدرضا نعمت‌زاده٬ به عنوان مقصر اصلی اجرای این طرح بدین شکل یاد می‌کنند. خبرگزاری مهر - وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی - در همین زمینه نوشته بود که حسن یونس سینکی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت که به نوعی مسئول اصلی اجرای این طرح در دولت است استعفای خود را به وزیر صنعت، معدن و تجارت تقدیم کرده و پس از استعفا دیگر در دفتر کار خود در معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشده است. دستور روحانی به ربیعی و ماموریتی که برای وی مشخص شده٬ می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که رییس دولت نیز از نحوه کار وزیر صنایع ومعادن در این زمینه راضی نیست.

رسانه‌های نزدیک به وزارت کار٬ رفاه و تامین اجتماعی نیز در روزهای اخیر از این طرح انتقاد کرده و آن را “پوست خربزه‌ای زیرپای دولت” توصیف کردند.

هم‌زمان محمد بیاتیان٬‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفته بود که طبق شنیده‌های وی “اختلاف بین وزرای کابینه درباره طرح توزیع سبد کالا بالا گرفته است”٬ به گونه‌ای که “برخی از وزرا تا مرز استعفا هم پیش رفتند”.