زیرخم گیری سردارها در زورخانه

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» ورزش باستانی هم در امان نمانده

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی با عنوان “شروع مجدد تنش ها میان مسوولان ایرانی” از شکایت فدراسیون زورخانه ای ایران از فدراسیون جهانی خبر داد. فدراسیون جهانی این ورزش به ابتکار ایران و به ریاست محسن مهرعلیزاده، رییس سازمان تربیت بدنی در دوران پیش از محمود احمدی نژاد راه اندازی شد.

رییس فدراسیون ورزشهای زورخانه ای ایران سردارعلیرضا صفارزاده، از مسوولان بلندپایه بسیج است. در زمان ریاست محمد علی آبادی بر سازمان تربیت بدنی،او رییس فدراسیون ورزشهای زورخانه ای شد و از آن پس برای دستیابی به فدراسیون جهانی این ورزش سنتی در ایران تلاش است.

نارضایتیگسترده مرشدان، ورزشکاران باستانی و زورخانه داران از سردار صفارزاده باعث شد تا علی سعیدلو، جانشین علی آبادی، در اسفندماه سال پیش محمدرضا طالقانی (رییس عزل شده فدراسیون کشتی در دوران علی آبادی) را به ریاست فدراسیون ورزش پهلوانی و باستانی برگزیند. اما در اقدامی بی سابقه در ورزش ایران،سردار صفارزاده این جا به جایی را به اتکای قدرت نظامیسپاه و بسیج نپذیرفت و ریاست را به طالقانی تحویل نداد.

به نوشته ایرنا وزارت ورزش و جوانانایران از نظر قانونی توان برخورد با یک فدراسیون بین المللی ورزشی (مانند فیلا و فیفا) را ندارد. با این حال فدراسیون ورزش زورخانه ای ایران از “ادامه روند اعزام های غیرقانونی و خلاف عرف و مقررات ملی و بین المللی و نقض آشکار توافقات و تعهدات توسط فدراسیون بین المللی زورخانه ای(IZSF) شکایت و اعلام کرده که تدارک سفرگروهی از داوران و مرشدان و مربیان ایرانیبه مسابقات آسیایی بنگلادش بدون مجوز از شورای برون مرزیاست.”

ایرنا می نویسدفدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران در واکنش به این اقدام فدراسیون بین المللی از مسوولان وزارت ورزش و امور جوانان خواسته است برخوردی قاطع و مناسب با این اقدام غیر قانونی فدراسیون بین المللی داشته باشد.

رقابتهای جهانی در این عرصه دو سال پیش در ایران انجام شد اما به تصمیم سردار صفارزاده ایران از حضور در این رقابتها سرباز زد.صفار زاده همان کسی است که سال پیش بازوبند کشتی پهلوانی را که بر بازوی پهلوانانی چون زنده یاد غلامرضا تختی، علیرضا سلیمانی و دیگر نامداران تاریخ کشتی ایران بسته شده است،در تالار ۱۲ هزار نفریمجموعه آزادی به بازوی محمود احمدی نژاد بست.