مامور ما درنیویورک

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

“50 اعدام در سه هفته؛ 30 اعدام در سه روز” عنوان پایانی شهریور ماه است که درآن شمارش صفرهای اختلاس افسانه ای به شعبده آزادی دو آمریکائی پیوند می خورد.

نوجوان دیگری را باشمارش” ماه قمری” به” بلوغ شرعی” می رسانند تا در ملاء عام با جرثقیل وارداتی شرکت متعلق به سپاه بردارش کنند و تیتر:” از جرتقیل تا جان آدم در اختیار سپاه پاسداران است،” را مجال زایش بدهند.

 

سردار سبک وزن فیروز آبادی شهادت می دهد:” آقا مثل خورشید در اجلاس می درخشید” تا همه را بیاد حضور” گدا گشنه های” همیشگی میهمان اجلاس اهل بیت بیاندازد که این بار جمع شده اند  تا “بهار عربی” را به زور فرمایشات آقا به” بیداری اسلامی” تبدیل کنند.

در میان بیش از 1000 شرکت کننده داخلی و خارجی در این اجلاس که هیچ چهره سرشناسی از دست اندرکاران بهار عربی در آن حضور ندارد ،”آقا” با “سهم‌خواهی قدرت‌های خارجی در انقلاب‌های منطقه” مخالفت می فرمایند. امانیکلا سارکوزی و دیوید کامرون برای این حرف تره هم خردنمی کنندو ناغافل در لیبی پیداشان می شود.هردورسما ازجانب پاریس و لندن می گویند:” قذافی: تسلیم شو!” لابد برای اینکه این تیتررا ببیند:” واگذاری کرسی لیبی در سازمان ملل به مخالفان معمر قذافی.” و از اوضاع سوریه هم باخبر شود:” مخالفان بشار اسد، شورای ملی تشکیل دادند”و:“  روزنامه حریت: هشدار اردوغان به ایران در مورد حمایت از سرکوب در سوریه.”

خبرگزاری سپاه – فارس- جواب جمهوری اسلامی رامنتشر می کند:” هشدار شدیداللحن جمهوری اسلامی به ترکیه:پایتان را از گلیم خود درازتر نکنید. یک مقام عالیرتبه نظام در پیامی به رجب طیب اردوغان به شدت نسبت به فتنه انگیزی‌های جدید ترکیه در صحنه منطقه هشدار داده و سرنوشت این گونه خدمات به آمریکا را محتوم به سرنگونی دانسته است.”

ترکیه داردهمان راه روسیه را می رود. تیتر این است:” باور۳۷۳ به جای اس ۳۰۰ “ و خبر:“پس از تحولات نظامی اخیر در منطقه، به ویژه در پی اعلام استقرار سپر موشکی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی در ترکیه و همچنین بی نتیجه ماندن شکایت جمهوری اسلامی از روسیه برای عدم تحویل سیستم موشکی اس 300، مقامات ارشد سپاه پاسداران که از روس ها قطع امید کرده اند مدعی شدند بزودی نمونه بومی سازی شده اس 300 با نام »باور373» را خواهند ساخت. “

 برزیل هم به “ دوستان سابق” جمهوری اسلامی می پیونددو”دولت برزیل با فاصله گرفتن از مواضع پیشین خود نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل صلح‌جویانه باشد ابراز تردید” می کند.

نروژ هم یک آجر دیگر از زیر پای صنعت نفت می کشد. خبرعنوانش این است:” شرکت بزرگ نفتی نروژ به فعالیت های خود در ایران پایان داد” و متنش:” شرکت چند ملیتی استات اویل هیدروی نروژ تمامی فعالیت‌های نفتی خود در صنعت نفت ایران را متوقف کرد.”

 

یکی از پر خواننده ترین عناوین خبری هفته این است:“در جلسه محرمانه لندن چه گذشت؟” و جوابش:” سید سلمان صفوی برادر سید یحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و مشاور نظامی کنونی رهبر جمهوری اسلامی، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را یک «کودتای سیاسی» خوانده است.”

زندگینامه رهبر جمهوری اسلامی این هفته از بی بی سی پخش می شود. سردبیر تلویزیون فارسی بی بی سی ، این مستند را “ یک فیلم خیلی معمولی” می خواند و جمهوری اسلامی برای جلوگیری از انتشارش بیانیه می دهد، روی امواج پارازیت سنگین می اندازد، عده ای راکه هیچ ربطی به این برنامه و بی بی سی ندارند  در یک عملیات “فوق جاسوسی” کشف ودستگیر می کند و تا جائی می رود که حرف وزیر ارشاد تیتر شود:” همکاران بی بی سی فارسی معاند محسوب می‌شوند.” و در کنار این عنوان قرار بگیرد:” جایزه نورنبرگ، «مال حرام» است.”

 هفته آخر شهریور است و “ قوه مستقل قضائیه”حسابی دستش پر است.معاندین همکاربی بی سی، برنده جایزه حقوق بشری نورنبرگ، دراویش گنابادی ، فعالان مدنی تبریز و 19 نفر که تاحالا معلوم شده در اختلاس “سه هزار میلیارد تومانی” دست داشته اند و رئیسشان هم کسی است که اتوموبیل رئیس جمهور مردمی را خرید. بقیه دستگیر شدگان معلوم نیست ، گرفتار کدامیک از”مامورین بد نام امام زمان” هستند،اما این تیتر را باید

درتاریخ ثبت کرد:” محسنی اژه‌ای مسئول نظارت بر پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی شد.”

 گوشت راداده اند  دست گربه. دادستان کشور که دستش تا مرفق به خون جوانان آلوده است و رد دندانش هنوز بر بازوی عیسی سحرخیز باقی است، چنان بر اوضاع اشراف دارد که در روزنامه ها این تیتر را می خواند:” متهم با هواپیمای اختصاصی رفت .“  ومتهم، همان رحیم مشائی است که قرار بود همراه اعضای باندش دستگیر بشوند و دردقیقه نود بار سفر می بندد.

لابد محسنی اژه ای منتظر است تا پرونده عاملان” چند اختلاس میلیاردی دیگر در دو روزاخیر”ـ- براساس تیتر خبرآن لاین-ـ  را برایش بفرستند، “باند مشائی” حتما از تیتر شدن تن خواهند زد، تا بلکه معامله پشت پرده را با شیطان بزرگ جوش بدهند. محمود احمدی نژاد  هم دنبال جنجال و عنوان است تا فعالیت همکاران علنی را بپوشاند. زمینه را با مانور ماهرانه و کشدارآزادی دو امریکایی فراهم کرده و نرسیده”نخ” را می دهد. اولین عناوین را ببینید:” احمدی‌نژاد: هیچ‌ گونه دلیلی برای تنش با آمریکا وجود ندارد.” و خبر های نخستین را:” هیچ‌گونه دلیلی برای تنش با آمریکا وجود ندارد و در شرایط عادلانه و احترام‌آمیز آماده تعامل و گفت‌وگو هستیم.”

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیمه شب چهارشنبه به وقت تهران می گوید:” دولت ایران نمی تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کند، به تعهدات خود هم عمل نمی کند و تمامی پیشنهادهایی که می توانند به دسترسی این کشور به برنامه هسته ای صلح آمیز کمک کنند، را رد کرده است. اگرایران و کره شمالی  در مورد برنامه اتمی خود با قوانین بین المللی همراه نشده و به آن عمل نکنند، با انزوای بیشتری روبرو خواهند شد.”

امروز( پنج شنبه) رئیس جمهوری “نظام مقدس” در سازمان ملل برای چندمین بار حرف می زند. باید جواب اوباما را بدهد. معلوم نیست فرشتگان مقرب از تهران همراهش آمده اندیانه،نور ازپیشانی اش دوباره تتق می کشد یا نه، صندلی های خالی برایش دست می زنند یانه؛ اما بی شک حرف محسن قرائتی را تکرار نمی کند:” جوانان نماز نمی‌خوانند .” این عنوان را هم به روی مبارک نمی آورد:” صندوق بین‌المللی پول: ایران رکورددار تورم خاورمیانه و آفریقای شمالی است.”

 احمدی نژاد که” اخ است و گریه می کند.” اینهمه راه نرفته تا این حرفهای صد تا یک غاز را بزند، وظیفه او نجات جهان است و بس.

و لابد در روزی که سالگرد جنگ با عراق می رسد و همه به خاطر خواهند آورد که شعار «جنگ جنگ تا پیروزی»چگونه به نوشیدن جام تلخ برای ولی فقیه اول تبدیل شد، گوشه ای  ازنتایج سیاست های ولی فقیه دوم رامقابل روخواهند داشت.

تیتر تحلیل واشنگتن تایمز این است:“ایران هسته ای در برابر سازمان ملل.” و فشرده نظرش چنین:“بنا بر گزارشات امنیتی، محمود احمدی نژاد، قصد دارد محدودیت های اعمال شده از سوی جامعه جهانی را به کلی کنار بگذارد و به سوی تولید بمب هسته ای حرکت کند. او روز پنج شنبه بار دیگر نمایش سالیانه خود را در سازمان ملل بازی خواهد کرد. احمدی نژاد به خاطر مخالفت های آشکار با غرب در اجلاس سازمان ملل معروفیت دارد، ولی امسال وضعیت فرق می کند. با پیشرفت های هسته ای تهران در سال گذشته، تهدید هسته ای ایران از تهدید فرضی به تهدید بلافصل تبدیل شده است. با فقدان روشی محسوس و روشن برای تشخیص تهدیدهایی از این دست، سازمان ملل، که خود را وقف حفظ صلح در جهان کرده است، موجودیت خود را در خطر می بیند. “

تابستان بااین تیترها تمام می شود:

آمریکا :“ایران در برنامه اتمی خود به طفره روی، انکار وخدعه و نیرنگ متوسل می شود.”

کاترین اشتون:” بازداشت سلطانی، بیانگر زوال آزادی‌های سیاسی و مدنی در ایران.”

و این شعر علیرضا شاعر جوان زندانی روی فیس بوک انتشار می یابد:

باد را از بند می ترسانند
مرا از تنهایی
با تو
هیچ سلولی
انفرادی نیست