تحریم های جدید، اخاذی آشکار آمریکاست

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از حمایت تازه مسکو از تهران

استیو گاترمن

روسیه از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بشدت انتقاد کرد و گفت که تحریم بانک ها و شرکت های بیمه و کشتیرانی که به فروش نفت ایران کمک کنند، منجر به خدشه دار روابط مسکو و واشنگتن خواهد شد.

روسیه که مدت های طولانی با تحریم های شورای امنیت برای فشار آوردن به ایران به دلیل برنامه های اتمی اش، مخالفت می کرد، این تحریم ها را “اخاذی آشکار” و “مغایر با قوانین بین المللی” توصیف کرد.

آمریکا سال هاست که با ایران روابط تجاری ندارد و فشار هایش را بر روی کشور ها برای کاهش روابطشان با جمهوری اسلامی ایران، افزایش داده است.

تحریم هایی که روز اول اوت مورد تصویب کنگره قرار گرفت بر مبنای جلوگیری از فروش نفت است، همان که در ماه دسامبر اوباما پیشنهاد داد و ژاپن، کره جنوبی، هند و کشورهای دیگر به اجرا گذاشتند.

وزیر اخارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: “ما در مورد تحریم هایی حرف می زنیم که نه تنها علیه ایران بلکه علیه شرکت های خارجی و افرادی است که با ایران کار می کنند و این شامل محصولات نفتی و نقل و انتقال، پتروشیمی، موسسات مالی و بیمه است.”

وی گفت: “از نظر ما بسط قوانین آمریکا در سطح بین المللی غیر قابل قبول است و ما این روش ها را اخاذی آشکار آمریکا از شرکت ها و بانک های کشورهای دیگر تلقی می کنیم.”

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: “سیاستمداران واشنگتن بدانند که در صورتی که این تحریم ها منجر به لطمه خوردن روسیه بشود، رابطه دو کشور نیز لطمه خواهد خورد.”

رابطه مسکو و واشنگتن بعد از اینکه باراک اوباما رئیس جمهور این کشور شد و وعده داد که روابط با روسیه را بازسازی کند، بهبود یافت اما تنش بر سر سوریه و اتهام رئیس جمهور روسیه که گفت آمریکا در سیاست روسیه مداخله کرده است، به سردی گرایید.

روسیه در بیانیه تازه تکرار کرده تحریم های یکجانبه، همانطور که در شورای امنیت نیز با وتوی روسیه مواجه شد، سازنده نیست.

فشار ناگهانی بر ایران موجب شکاف افتادن بین شش قدرت بزرگ جهان شده است که تلاش می کنند ایران را از ادامه برنامه های اتمی اش بازدارند.

گفتگو بین ایران و شش قدرت جهان-روسیه، آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین و آلمان- در مسکو با شکست مواجه شد و این کشور ها نتوانستند به برنامه های اتمی ایران که معتقد هستند منجر به تولید سلاح اتمی خواهد شد، پایان بدهند.

منبع: شیکاگو تریبون، 13 اوت