ایران تهدید نظامی اسرائیل را جدی نمی گیرد

نویسنده

» گزارشی از لارپوبلیکا

آورام دیختر، رئیس سابق شین بث، به سمت وزیر دفاع غیر عامل منصوب شد. وی در ماه های اخیر اعلام کرده بود که کشورش باید به سلاح هایی برای حمله به تاسیسات اتمی ایران مجهز شود. ایران در عوض این تهدید را جدی نمی گیرد و آن را نشانه ضعف و ترس می داند.

اسرائیل هزگز گزینه حمله نظامی به ایران را به منظور جلوگیری از برنامه های اتمی این کشور حذف نکرده است. حتی با بالا گرفتن بی اعتمادی رهبران اسرائیل نسبت به تحریم ها و کار بازرسان آژانس بین المللی انژی اتمی و تاثیر گفتگوهای دیپلماتیک، می توان گفت خطر حمله نظامی آن کشور به ایران افزایش پیدا کرده است.

برای مشخص شدن این موضوع، کافی است روند تغییر منصب یک نفر را در اسرائیل دنبال کنیم. نام او آورام دیختر، رئیس سابق شین بث، سرویس امنیتی داخلی اسرائیل، است که حالا به سمت وزازت دفاع غیر عامل رسیده است. رسانه های اسرائیلی که این خبر را پخش کردند، ترفیع مقام دیختر را نشانه ای بسیار مشخص تلقی می کنند: تشدید آماده سازی برای دفاع از کشور درصورت جنگ با ایران.

آوی دیختر، عضو حزب مخالف کدیما، زیر نظر وزیر دفاع، ایهود باراک و با پشتیبانی ماتان ویلانی، سفیر اسرائیل در چین، کارش را آغاز خواهد کرد.

آنچه باعث شده است که مطبوعات اسرائیل باور داشته باشند که انتخاب وی به این سمت، به نشانه نزدیک شدن اسرائیل به جنگ است، اظهارات اخیر وی در مورد بکارگیری سلاح های مناسب برای مقابله با برنامه های اتمی ایران است. به گفته رادیو ارتش اسرائیل، وارد شدن دیختر به دولت، جناح جنگ طلبان را قوی تر می کند، همان ها که پشتیبان جنگ با آیت الله ها هستند و این احتمال قوی تر شده است که اکثر وزیران و ۱۵ عضو شورای امنیت داخلی در مورد حمله به ایران بدون مشارکت آمریکا، چراغ سبز نشان بدهند.

به احتمال زیاد، همین نشانه ها باعث شده است که ایران باور نداشته باشد که جنگ با اسرائیل نزدیک است. وزیر دفاع ایران، احمد وحیدی، تهدید اسرائیل را نشانی از ضعف و ترس تعبیر کرده است که حاصل رجزخوانی های برخی از رهبران اسرائیل است. وی به ایسنا گفت: “این نشانه قدرت نیست، آنها می دانند که هیچ شانسی برابر قدرت ایران ندارند.”

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز گفت: “ما این تهدید را جدی نمی گیریم. ما دائما این اظهارات بی پایه و اساس را می شنویم و می دانیم که جای چنین اقداماتی نیست. حتی اگر یکی از مسئولان رژیم نامشروع اسرائیل بخواهد دست به چنین حماقتی بزند، خود اسرائیلی ها جلوی او را خواهند گرفت.”

لارپوبلیکا، 14 اوت