خواستار پایان حمایت از بشار اسد شوید

نویسنده
شیرین کریمی

» پیام "ارتش سوریه آزاد" به خانواده گروگان های ایرانی

با گذشت ده روز از ربوده شدن ۴۸ تن از اتباع ایران در سوریه، روز گذشته “ارتش آزاد سوریه” با انتشار ویدئویی از خانواده های گروگان ها خواست به جمهوری اسلامی فشار آورند تا از حمایت از دولت بعث سوریه دست بکشد. همزمان خبرنگار شبکه ماهواره ای جمهوری اسلامی نیز در حمص ربوده شده است. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ضمن انتقاد از برقراری پرواز ممنوع در آسمان سوریه به اخبار منتشره پیرامون اخراج سوریه از سازمان همکاری کشورهای اسلامی واکنش نشان داده است.

سایت العربیه روز گذشته از انتشار پیام تصویری جدیدی از “ارتش سوریه آزاد” در خصوص گروگان گیری اتباع ایرانی در سوریه خبر داد. در این پیام که خطاب به “خانواده اسرای ایرانی” منتشر شده یکی از شبه نظامیان گردان البراء از “خانواده های” بازداشت شدگان خواسته است برای “برای حفظ روابط بین دو ملت برادر ایران و سوریه ” از جمهوری اسلامی بخواهند تا “حمایت از بشار اسد” را متوقف کند. دو ماه پیش معاون فرمانده سپاه قدس در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ـ– ایسنا ـ– از دخالت “فیزیکی” این نهاد نظامی در سرکوب های سوریه خبر داده بود.

شنبه هفته گذشته “ارتش آزاد سوریه” ۴۸ تن از اتباع ایرانی را در حومه جنوبی دمشق ربود. گفته شده این افراد با یک اتوبوس تور زائران به سمت فرودگاه دمشق در حرکت بوده‌اند. شبه نظامیان مخالف دولت اسد ۲۴ ساعت پس از آن با انتشار ویدئویی از ربوده شدگان مسئولیت این گروگان گیری را قبول کردند. آن ها نخست ربوده شدگان را “عضو سپاه” معرفی اما ساعاتی بعد تاکید کردند “تعدادی” از آن ها عضو سپاه هستند. جمهوری اسلامی هم ابتدا این افراد را زوار نامید اما بعد از مدتی اعلام کرد آنها بازنشستگان سپاه هستند. در پیام روز گذشته گردان البراء اما اشاره ای به عضویت دستگیر شدگان در سپاه نشده است.

 

تهدید به “عواقب وخیم”

این گردان چند روز بعد از کشته شدن ۳ تن از گروگان ها در اثر حمله هوایی ارتش بشار اسد به مواضع آن ها خبر داد و تهدید کرد در صورت ادامه حملات باقی آنها را خواهند کشت. ریاض الاسعد فرمانده “ارتش سوریه آزاد” هم کشته شدن این ۳ نفر را تاییدکرد؛ جمهوری اسلامی اما همچنان این خبر را رد کرده و از سالم بودن همه گروگان ها خبر داده است.

اینک در پیام جدید مخالفان دولت بعث سوریه خطاب به خانواده گروگان ها گرچه بر “کشتن” گروگان ها در صورت عدم برآورده شدن خواسته های “ارتش سوریه”آزاد تاکید نشده اما تصریح شده است: “رژیم جنایتکار اسد را مسئول کامل حفظ جان اسیران باقی مانده می دانیم و اعلام می کنیم که پناه بردن به زور اشتباهی است که عواقب آن وخیم خواهد بود.”

 

اعتراض دبیرکل سازمان ملل

این بیانیه چند روز پس از آن منتشر می شود که دبیر کل سازمان ملل متحد و همچنین جمعی از فعالین دانشگاهی، سیاسی و مدنی ایران از ارتش سوریه آزاد خواسته بودند به این گروگان گیری پایان دهد. پنج شنبه هفته گذشته مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون گفته بود: “دبیرکل سازمان ملل به عنوان یک اصل مهم در قوانین بین المللی، هرگونه گروگانگیری را محکوم می کند.”

بان کی مون خواستار “رفتار انسانی و بازگشت امن و بدون قید و شرط ربوده شدگان ایرانی و غیر ایرانی” در سوریه شده بود.

یک روز پیش از آن نیز۱۶۰ تن از فعالین ایرانی با انتشار بیانیه ای با اشاره به “ریشه های فرهنگی” و “روابط دوستانه” ملت ایران و سوریه ضمن انتقاد از کشتار شهروندان توسط ارتش بشار اسد و مداخله “تحریک کننده” جمهوری اسلامی از “ارتش سوریه آزاد” خواسته بودند تا اتباع ایرانی را آزاد کند.

 

ربودن خبرنگار العالم

همزمان شبه نظامیان مخالف، احمد صطوف خبرنگار شبکه “العالم” و “الاخباریه” را در مسیر بازگشت به منزل ربوده اند. العالم شبکه ای ماهواره ای به زبان عربی است که به جمهوری اسلامی و شبکه الاخبار به دولت سوریه تعلق دارد.

این خبر روز گذشته منتشر شد اما العالم در گزارش دیروز خود نوشته صطوف چند روز است ناپدید شده است.

العالم همچنین گفته که “شورشیان” به دفتر این شبکه در شهر حمص نیز حمله کرده‌اند.

دیروز کریستف دولوار، مدیرکل گزارش‌گران بدون مرز، با انتشار نامه ای خطاب به ریاض الاسعد – فرمانده ارتش سوریه آزاد، دزدیده شدن خبرنگاران توسط شبه نظامیان مخالف بشار اسد را محکوم کرد و نوشت: “ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های مخالف باید به شکل فوری و بدون قید و شرط روزنامه‌نگاران و همکاران رسانه‌هایی را که اسیر کرده‌اند، از جمله خبرنگاران الاخباریه را آزاد کنند. باید به شکل فوری به بدرفتاری و رفتار تحقیر کننده علیه بسیاری از روزنامه‌نگاران اسیر و مجبور کردن آنها به اعترافات در برابر دروبین های فیلم برداری که با تهدید انجام می شوند، پایان دهند.”

این سازمان پیشتر انتقادات شدیدی از رفتار دولت بشار اسد در قبال شهروندان و خبرنگاران مطرح کرده بود؛ انتقاداتی که خشم سایت رجانیوز ـ نزدیک به دولت ـ را به همراه داشت.

ناظران می گویند با بالا گرفتن درگیری ها در سوریه و حملات خونبار ارتش بشار اسد علیه مخالفان،کنترل خشونت ها در این کشور از دست خارج شده است. دولت وابسته به اقلیت علویان در سوریه تاکنون دست کم هفده هزار تن از شهروندان مخالف بشار اسد را کشته است.جامعه جهانی بارها از بشار اسد خواسته دست از سرکوب خونبار شهروندان خود بردارد و قدرت را واگذار کند. در همین راستا این هفته هیلاری کلینتون با سفر به آنکارا با مقامات ارشد ترکیه دیدار کرد. گفته می شود با توجه به خشونت های شدید ارتش اسد در شهرهای مختلف سوریه به ویژه حلب و حمص، ممکن است قدرت های غربی و کشورهای منطقه تصمیم به اعمال منطقه “پرواز ممنوع” در آسمان سوریه بگیرند.

در همین ارتباط روز سه شنبه رامین مهمانپرست در نشست شورای اداری استان تهران با انتقاد از چنین طرحی گفت: “رویکرد کشورهای غربی در عملکرد نظامی تغییر کرده است و دیگر حاضر به پرداخت هزینه‌های بالا نیستند و همان گونه که در عراق، افغانستان و لیبی پرواز ممنوع داشتند، این روش را در حال حاضر در سوریه نیز می‌خواهند انجام دهند. یعنی یک گروه مخالف را در درون کشور سازماندهی می‌کنند.”

گفتنی اینکه تابستان گذشته با حملات سنگین ارتش معمر قذافی علیه شبه نظامیان مخالف در بنغازی، مخالفان تا آستانه شکست در جنگ داخلی پیش رفتند اما با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در لیبی، جنگجویان توانستند در آن نبرد پیروز شوند.

سخنگوی وزارت خارجه چند ساعت پیش از سخنرانی اش، در جریان نشست هفتگی با خبرنگاران هم منطقه پرواز ممنوع را “توطئه شومی” علیه سوریه توصیف کرده بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در سخنرانی طولانی خود در نشست شورای اداری استان تهران هیچ سخنی از گروگان های ایرانی در سوریه نگفته است.

اخراج سوریه، مخالفت تهران

از سوی دیگر در حالی که ۵۷  کشور عضو سازمان “همکاری های اسلامی” قرار است در مکه به بررسی طرح “تعلیق عضویت سوریه” در این سازمان بپردازند، مهمانپرست گفته تهران “به هیچ عنوان” با تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری های اسلامی موافقت نمی کند. این در حالی است که منابع غیر رسمی می گویند در جریان جلسه روز دوشنبه موضوع موضوع تعلیق عضویت سوریه از این سازمان برای درج در “پیش نویس قطعنامه” اجلاس سران تصویب شده است. محمود احمدی نژاد در این کنفرانس حاضر است.